כאמור במאמר קודם, לשכת המסחר הבינלאומית (ה- International Chamber of Commerce) מפרסמת סט של תנאי מסחר בינלאומי International Commerce Terms, או בקיצור Incoterms. כל אחד מתנאי המסחר מסדיר סיטואציה על ידי קביעת מקום המסירה, אחריות לפרוצדורות יבואיצוא, טיב ההובלה והאחריות לה וכן קובעת את אחריות לביטוח הסחורה בעת ההובלה 0או פוטרת ממנה). מאמר זה יפנה למקור האינפורמציה הרשמי בנושא ה- Incoterms ויפרט למה כדאי, מאוד כדאי, לעשות בהם שימוש.
את פירוט ה- Incoterms ניתן למצוא בכתובת האינטרנט http://www.iccwbo.org/index_incoterms.asp. באותו אתר ניתן למצוא גם כן הסברים על ה- Incoterms בכלל ועל כל Incoterm בנפרד, וכן פלקט המתמצת אותם, שאותו ניתן להחזיק או לתלות במשרד הרלבנטי, לפי הנוחות. ניתן גם להזמין את ספר האינקוטרמז ב- 31 שפות (אני כשלעצמי הייתי מסתפק בחצי מזה...).
באופן כללי ה- Incoterms יכולים לחסוך כסף וזמן רב:
א. Incoterms מבססים שפה משותפת בינלאומית מוסכמת. שפה משותפת בינלאומית מוסכמת זו חוסכת את הצורך בניהול מו"מ בין עורכי דין על כל אחד ואחד מן האלמנטים של המשלוח הבינלאומי. כך ניתן להשיג חיסכון משמעותי בהוצאות על מו"מ בכלל ושכר טרחת עורכי דין בפרט. למה, בעצם, אני כעו"ד מספר לכם את זה?!
ב. כל מוכר מכסה במחיר שהוא דורש עבור סחורתו, את ההוצאות שבהן הוא נושא כדי לקיים את התחייבויותיו כלפי הצד הקונה (אחרת הוא לא יישאר מוכר הרבה זמן...). נובע מכך שהקונה נושא בסופו של דבר בהוצאה בין אם הוא מוציא אותה בעצמו ובין אם היא "באה יחד" עם הסחורה שהוא רוכש. אז אם למשל, הצד המייצא יכול לבצע ביעילות ובזול את הסדרת המכס וההעמסה בנמל המוצא כדאי לעשות שימוש ב- Incoterm, שמטיל על הצד המייצא את האחריות לכך (אחרת הצד הקונה יצטרך לקחת את המכס וההעמסה על עצמו מה שיחסוך לו את המחיר שהצד המוכר גובה עבור פעולות אלה, אבל הוא יצטרך לשאת במחיר גבוה יותר אם יעשה זאת בעצמו). אם למשל, עקב קשריו של הצד הקונה עם משלח בינלאומי גדול, עולים ההובלה והביטוח לו פחות, כדאי (לשני הצדדים) שהצד הקונה, יהיה זה שאחראי להוצאות אלה (לצד המוכר ייחסכו ההוצאות ולצד הקונה יעלה פחות לעשות זאת בעצמו).
ג. אם "העסק עבד טוב" בעסקה אחת, אפשר על ידי ציון ה- Incoterm המוסכם, לקבוע את אותם כללים בדיוק גם בעסקאות הבאות ולחסוך עוד בזמן מו"מ ובשכר טרחת עורכי דין (וראו הערה בסוף סעיף א' לעיל).
ד. מכיוון שה- Incoterms ידועים ומוכרים, הסיכוי להיכנס לאי-הבנה, שעלול לעלות לשני הצדדים כסף (עיכוב משלוחים, נזקים לא מבוטחים, עלויות התדיינות ועוד), הוא הרבה יותר קטן. לנוכח היות ה- Incoterms מוכרים ומבוססים, אם טעה אחד הצדדים, קל יחסית להראות זאת ולהביא את המחלוקת לידי סיום, במקום שכל צד יתבצר בעמדותיו.
ה. אם כבר מתגלעת מחלוקת בין צדדים שהשתמשו ב- Incoterms, תקדימים מבוססים ייעלו את פתרונה המהיר (והזול), שכן החשיבה המצטברת בנושא זה, באה לידי ביטוי בעצם ניסוח ה- Incoterms ומשאירה פחות מקום לוירטואוזיות משפטית, שיש בה, צריך להודות, כדי לסבך התדיינויות משפטיות.
כלומר, ה- Incoterms קלים לשימוש וטומנים בחובם יתרונות (וחיסכון!) רבים.
מאמרים נוספים בסדרה זו יפרטו את האלמנטים המוסדרים על ידי ה- Incoterms ואת קבוצות ה- Incoterms העיקריות וכן ייתנו "טיפים" לשימוש מושכל בהם. יצוין כי סדרת מאמרים זו אינה תחליף ללימוד והכרת הנושא וקבלת ייעוץ!!!
עו"ד ארז מודעי MBA עוסק בפן המשפטי ובמו"מ בעסקאות בינלאומיות, טכנולוגיה, תעשיה, רכש, סוכנות, הפצה ועוד. עו"ד מודעי עסק במשך שנים בתחומי העסקאות הבינלאומיות, המחשוב והרכש בתעשייה האווירית. עו"ד מודעי היה שותף למשאים ומתנים מורכבים עם ממשלות וחברות מכ- 30 מדינות בהיקפים של עד מאות מיליוני דולרים.
http://www.modai-group.com