דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אינקו מה?! אינקוטרמז! תנאי משלוח בינלאומי 

מאת    [ 12/09/2010 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 1760 פעמים ]

פעם, לפני שנים רבות, היה הקונה ניגש למוכר ורוכש ב"שיטת שלם וקח": קשר ישיר, תשלום מיידי, סחורה עוברת ידיים ו... הביתה. אולם, עם התרחבות והתרבות העסקים הבינלאומיים, יותר ויותר סחורות צריכות לעבור מרחק גיאוגרפי משמעותי, וגבול בינלאומי אחד לפחות, לפני שהן מגיעות ליעדן. כך נוצרים פערי תרבות, זמן ומקום בין העברת הסחורה על ידי היצרן, או הספק, לבין קבלתה על ידי הקונה, או המשתמש. אז מה?

אז קודם כל, מה נחשב לאספקת הסחורה? האם העמדת הסחורה לרשות הקונה אצל המוכר "כאילו" היה הקונה הבן של השכן, נחשבת מסירה? האם מספיק להעלות את הסחורה על האוניה הראשונה? האם צריך להביא אותה לארצו של הקונה? אולי עד לדלתו?

ואם לא יודעים מהי מסירה, איך נדע אם המוכר מילא את חובתו למסור בתאריך מסוים? אם התחייב למסור אותה באחד במאי ובאותו היום אכן העמיד אותה מחוץ לדלתו, כדי שהקונה ייקח, האם בכך הוא "מסר את הסחורה במועד"? התשובה היא "כן. הוא מסר את הסחורה במועד", אם מקום המסירה מקובל על הקונה". אולם, אם הקונה באותו התאריך כבר רוצה את הסחורה אצלו, אז התשובה היא שלילית. מהו , איפוא, מועד ביצוע המסירה?

שנית, מי אחראי להובלה? גם אם המוכר "מוסר" את הסחורה בהעלאתה על האניה, האם לא הוא "חייב" לממן את עלות ההובלה באניה? האם ההובלה צריכה להיות אווירית, או ימית?

שלישית, נניח שהמוכר אכן אחראי להובלה. האם כתוצאה מכך הוא לא אחראי אוטומטית גם לביטוח הסחורה בהובלה? האם כלל יש חובה לבטח?

רביעית, אם האוניה טובעת, "למי" טבעה הסחורה? "למוכר" או "לקונה"? כלומר, מי נושא בסיכון? האם מי  שנושא בסיכון הוא זה שזכאי לדמי הביטוח? לא בהכרח.

חמישית, מי אחראי לשחרור הסחורה במכס בארץ היצוא, ארצו של המוכר, ומי אחראי לפרוצדורות היבוא בארצו של הקונה? האם אחריות זו נוגעת רק ל"טופסיאדה", או שמא כוללת גם חובה לשלם את דמי המכס?

אפשר לבזבז זמן רב במו"מ על שאלות אלה, ולפרנס בכך עורכי דין, או שאפשר להתעלם מהן כליל, לחכות שתתעורר מחלוקת בין המוכר לקונה (וסביר שתתעורר), ואז לפרנס בכך עורכי דין. אז מה עושים?!

לו רק היה לנו כלי אחיד שקובע מהי מסירה (ולכן מתי היא מתרחשת), מי אחראי להובלה, מי נושא בסיכון, מי אחראי לבטח ולטובת מי ומי אחראי לפרוצדורות היצוא והיבוא ותשלום דמי המכס, אז היה הרבה יותר קל. לא?!

מסיבות אלה מפרסמת לשכת המסחר הבינלאומית (ה- International Chamber of Commerce) מידי כ- 10 שנים, סט של תנאי מסחר בינלאומי - International Commerce Terms, או בקיצור - Incoterms. כל אחד מתנאי המסחר קובע קומבינציה מסוימת של כל האלמנטים הנ"ל של המשלוח.

היתרונות של פתרונות אחידים אלה הם יצירת שפה משותפת בין הצדדים והקטנת החיכוך בינהם, חיסכון בזמן מו"מ יקר, חיסכון בזמן ובהוצאות ניהול מחלקות בין הצדדים, הן על ידי מניעתן מראש והן על ידי ייעול יישובן.

המאמרים הבאים בסדרה זו יעסקו בנושאים שה- Incoterms מסדירים, קבוצותיהם העיקריות, עצות לייעול השימוש בהם, ועוד. יצוין כי סדרת מאמרים זו אינה תחליף ללימוד והכרת הנושא וקבלת ייעוץ!!!

עו"ד ארז מודעי MBA עוסק בפן המשפטי ובמו"מ בעסקאות בינלאומיות, טכנולוגיה, תעשיה, רכש, סוכנות, הפצה ועוד. עו"ד מודעי עסק במשך שנים בתחומי העסקאות הבינלאומיות, המחשוב והרכש בתעשייה האווירית. עו"ד מודעי היה שותף למשאים ומתנים מורכבים עם ממשלות וחברות מכ- 30 מדינות בהיקפים של עד מאות מיליוני דולרים.


http://www.modai-group.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב