פעם, לפני שנים רבות, היה הקונה ניגש למוכר ורוכש ב"שיטת שלם וקח": קשר ישיר, תשלום מיידי, סחורה עוברת ידיים ו... הביתה. אולם, עם התרחבות והתרבות העסקים הבינלאומיים, יותר ויותר סחורות צריכות לעבור מרחק גיאוגרפי משמעותי, וגבול בינלאומי אחד לפחות, לפני שהן מגיעות ליעדן. כך נוצרים פערי תרבות, זמן ומקום בין העברת הסחורה על ידי היצרן, או הספק, לבין קבלתה על ידי הקונה, או המשתמש. אז מה?
אז קודם כל, מה נחשב לאספקת הסחורה? האם העמדת הסחורה לרשות הקונה אצל המוכר "כאילו" היה הקונה הבן של השכן, נחשבת מסירה? האם מספיק להעלות את הסחורה על האוניה הראשונה? האם צריך להביא אותה לארצו של הקונה? אולי עד לדלתו?
ואם לא יודעים מהי מסירה, איך נדע אם המוכר מילא את חובתו למסור בתאריך מסוים? אם התחייב למסור אותה באחד במאי ובאותו היום אכן העמיד אותה מחוץ לדלתו, כדי שהקונה ייקח, האם בכך הוא "מסר את הסחורה במועד"? התשובה היא "כן. הוא מסר את הסחורה במועד", אם מקום המסירה מקובל על הקונה". אולם, אם הקונה באותו התאריך כבר רוצה את הסחורה אצלו, אז התשובה היא שלילית. מהו , איפוא, מועד ביצוע המסירה?
שנית, מי אחראי להובלה? גם אם המוכר "מוסר" את הסחורה בהעלאתה על האניה, האם לא הוא "חייב" לממן את עלות ההובלה באניה? האם ההובלה צריכה להיות אווירית, או ימית?
שלישית, נניח שהמוכר אכן אחראי להובלה. האם כתוצאה מכך הוא לא אחראי אוטומטית גם לביטוח הסחורה בהובלה? האם כלל יש חובה לבטח?
רביעית, אם האוניה טובעת, "למי" טבעה הסחורה? "למוכר" או "לקונה"? כלומר, מי נושא בסיכון? האם מי שנושא בסיכון הוא זה שזכאי לדמי הביטוח? לא בהכרח.
חמישית, מי אחראי לשחרור הסחורה במכס בארץ היצוא, ארצו של המוכר, ומי אחראי לפרוצדורות היבוא בארצו של הקונה? האם אחריות זו נוגעת רק ל"טופסיאדה", או שמא כוללת גם חובה לשלם את דמי המכס?
אפשר לבזבז זמן רב במו"מ על שאלות אלה, ולפרנס בכך עורכי דין, או שאפשר להתעלם מהן כליל, לחכות שתתעורר מחלוקת בין המוכר לקונה (וסביר שתתעורר), ואז לפרנס בכך עורכי דין. אז מה עושים?!
לו רק היה לנו כלי אחיד שקובע מהי מסירה (ולכן מתי היא מתרחשת), מי אחראי להובלה, מי נושא בסיכון, מי אחראי לבטח ולטובת מי ומי אחראי לפרוצדורות היצוא והיבוא ותשלום דמי המכס, אז היה הרבה יותר קל. לא?!
מסיבות אלה מפרסמת לשכת המסחר הבינלאומית (ה- International Chamber of Commerce) מידי כ- 10 שנים, סט של תנאי מסחר בינלאומי - International Commerce Terms, או בקיצור - Incoterms. כל אחד מתנאי המסחר קובע קומבינציה מסוימת של כל האלמנטים הנ"ל של המשלוח.
היתרונות של פתרונות אחידים אלה הם יצירת שפה משותפת בין הצדדים והקטנת החיכוך בינהם, חיסכון בזמן מו"מ יקר, חיסכון בזמן ובהוצאות ניהול מחלקות בין הצדדים, הן על ידי מניעתן מראש והן על ידי ייעול יישובן.
המאמרים הבאים בסדרה זו יעסקו בנושאים שה- Incoterms מסדירים, קבוצותיהם העיקריות, עצות לייעול השימוש בהם, ועוד. יצוין כי סדרת מאמרים זו אינה תחליף ללימוד והכרת הנושא וקבלת ייעוץ!!!
עו"ד ארז מודעי MBA עוסק בפן המשפטי ובמו"מ בעסקאות בינלאומיות, טכנולוגיה, תעשיה, רכש, סוכנות, הפצה ועוד. עו"ד מודעי עסק במשך שנים בתחומי העסקאות הבינלאומיות, המחשוב והרכש בתעשייה האווירית. עו"ד מודעי היה שותף למשאים ומתנים מורכבים עם ממשלות וחברות מכ- 30 מדינות בהיקפים של עד מאות מיליוני דולרים.