דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האדם - מאחורי האלוף 

מאת    [ 12/09/2010 ]

מילים במאמר: 1172   [ נצפה 3155 פעמים ]

לזכרו של האלוף ישראל טל ז"ל - מפקד ואדם

* מאת: עו"ד אברהם פכטר, סא"ל (מיל') 

על האלוף ישראל טל (טליק) ז"ל שנפטר ערב ראש השנה תשע"א, כבר נאמרו ועוד יאמרו, דברים רבים על אישיותו, צבאיותו ותרומתו הנכבדים לביטחון ישראל ולחיל השריון בפרט. מומחיותו וידענותו בתורת השריון על כל ענפיו, הוציאה לו שם, כמומחה מס' 1 בתורת השריון המודרנית גם בעולם הרחב. פרט להיותו אבי טנק המרכבה שנחשב בין הטנקים הטובים והמובילים בעולם, ידענותו בתיאוריה בנוסף לפרקטיקה, חצתה גבולות ויבשות.

לא לחינם, זכה האלוף טל להיות מונצח במוזיאון השריון בפורט-נוקס (ארה"ב) כאחד מחמשת מצביאי השריון, הגדולים בהיסטוריה, לצידם של גנרל פטון ופלדמרשל רומל.

לא לחינם, סיסמת השריון נלקחה מאימרתו "האדם שבטנק ינצח" - כי כך הוא האמין, חשב ולמטרה זו תכנן את תורת השריון שלנו ואת טנק המרכבה המודרני.

טליק היה בין אלה שהבין שכוחו של השריון טמון במהירות, בתנועה, בהפתעה, באש ובמסת השריון, שניתן להביא לידי ביטוי בתמרון מחוכם לכל מקום, נדרש ולפרוץ באמצעותו דרך לגייסות היבשה הממונעים והרגלים - ולכן ראה בשריון את הכוח והאמצעי האסטרטגי המכריע של כוחות היבשה.

השימוש בשריון (לא האישי) כאמצעי הפתעה ובעל עוצמה, אינו המצאה של הדורות האחרונים, אלא מופיע כבר בהיסטוריה העתיקה החל ממרכבות פרעה, מרכבות סיסרא, הפילים של חניבעל, הפילים של היוונים במלחמת המכבים ועוד...

המצביא שידע לנצל את הפונקציות של האש בצורה גאונית, היה נפוליון בונפרטה. נפוליון היה במקורו, קצין תותחנים ,שמרד במוסכמות של דורו כאשר, הפך את התותחים שברשותו, מכלי עזר לכוחות הקרקע והפרשים, לכח אש מאסיבי בעל עוצמה שיכול להכריע קרבות.

תפיסתו העיקרית, שהוכיחה עצמה, גם בעתיד בחיל השריון, היתה של ריכוז כוח אש בגזרה אחת שנבחרה, כדי לפרוץ מערכי הגנה ולפתוח פרצה לחיל הרגלים והפרשים.

באסטרטגיה זו, שפותחה והותאמה לשריון, השתמשו הגרמנים בראשות גדולי השריון שלהם גנרל גודריאן ואחריו פלדמרשל רומל בצפון אפריקה ובקרבות לכיבוש אירופה. וכך נהג גם גנרל פטון האמריקאי במלחמת העולם ה-II בפלישה הגדולה בנורמנדי עד לניצחון. כך נהג גנרל אריק שרון במלחמת יום כיפור במעבר התעלה עד ק"מ 101.

האלוף טל - כמפקד וכאדם

ההיכרות האישית שלי עם אלוף טל - היתה בתקופה שהייתי משך שנתיים בתפקיד ראש הלשכה, בתקופת היותו מפקד גייסות השריון שלפני מלחמת ששת הימים. כראש הלשכה ליוויתי אותו לסיורים, ישיבות, אירועים וביקורים ביחידות. לא פעם הייתי, נוכח בדיונים סוערים, שיבוצים, הדחות והעלאות בדרגה ושמחות קטנות. בכל התקופה הזו - התגלה טליק, כאדם פרפקציוניסט וקשה מחד - וכאדם חכם, רגיש, משכיל רחב אופקים וידע מאידך. הידע שלו בתחומי ספרות - שירה, פילוסופיה (אותם למד באוניברסיטה), ,היה רחב ומקורי. לא פעם היה מצטט שירה עברית ואנגלית ואהב וויכוחים על פילוסופיה ואומנות.

כמפקד גייסות השריון - שלפני מלחמת ששת הימים, הוא בנה והרחיב את השירון לרוחב ולעומק. בתקופה זו, החלו להתפטר מהטנקים הישנים אמ-איקס (שקיבלנו מצרפת) ושרמנים ישנים שבאו מעודפי צבא ארה"ב.

החלה תקופת הצנטוריונים, הפטונים, השרמנים המשודרגים והצנטוריונים המשודרגים. צוותים של שריונרים יצאו לחו"ל ללמוד על הטנקים החדשים ולהביאם לארץ ומה היתה פליאתם - שטליק היה בקי בכל ענפי השריון החדשים, אפילו יותר מהמשתלמים.

את הידע המעמיק שלו בשריון - הוא למד תוך כדי תנועה ולימוד. אחרי מלחמת סיני (קדוש) ב-1956 הוחלט בצה"ל לעשות הסבה לעשרות קציני חי"ר סדיר ומילואים לשריון, שהוכיח עצמו במלחמה.

מוניתי כראש צוות הסבה לשריון - במסגרת קורס קציני שריון ובין התלמידים הרבים והידועים היה גם אל"מ טל שעבר את כל שלבי השריון - החל מלימוד מקצועות דרך אימון טנק, כיתה, מחלקה ופלוגה כמו כל חייל וקצין שריון.

כתלמיד, טליק היה רציני, שואל עשרות שאלות, לא מוותר על פסיק ולא מבקש הנחות או התחשבות בדרגתו הבכירה. ממש תלמיד מצטיין ומרגיז שעלה על מוריו ששואל הרבה שאלות קשות ומכשילות בדיוק שכולם רוצים כבר לגמור ולנסוע הביתה.

טליק - איש ישר, הגון ובעל עקרונות:

כדי לעמוד על אישיותו כמפקד וכאדם, הנה מספר סיפורים קטנים כדי להדגים במי מדובר.

1. לכל אלוף - היתה בתקופה ההיא "קופת האלוף", כלומר: סכום כסף חודשי למטרות וצרכים שהאלוף מחליט עליהם, כמו כיבודי לשכה והוצאות קטנות אחרות.

מרבית האלופים השתמשו בקופה זו גם למטרות רחבות יותר, כמו אירוח במסעדות אחרי דיוני מטכ"ל או ישיבות בת"א, במיוחד במסעדת "אולימפיה" דאז. טליק, נתן לי הוראה/פקודה מפורשת שהתשלום יעשה בצ'ק אישי מחשבונו הפרטי בכל חודש. את הכסף מהקופה היה נותן ליחידות בהן ביקר לפי צרכים ובקשות המפקדים במקום. כך היה האיש.

2. בסיורים ביחידות ובנסיעות אל או מחוץ למטה, ההוראה היתה לקחת חיילי שריון כטרמפיסטים.

חייל/קצין - טרמפיסט, שהיה נכנס מסודר, נקי, זכה לשיחה אישית מטליק, לעומת חייל לא ממושמע ולא מסודר - זכה בתלונה והעמדה לדין משמעתי ודיווח ללשכה על התוצאות.

חייל/קצין - מסודר, לאחר שהתאושש מההלם של מפקד הגיס, היה נשאל שאלות אישיות כולל בעיות ובשלב ב' היה עובר מבחן שריון מקצועי.

אם הטרמפיסט היה עובר את המבחן והיו לו בקשות כמו, חופשה מיוחדת עקב מחלת ההורים, או עזרה כלכלית בבית או עזרה חקלאית בתקופות העונות הבוערות - הייתי מברר עם מפקדיו ומשתדלים ללכת לקראתו לפי בקשת האלוף.

במידה והיה נתקל בחוסר ידע מקצועי, באותה יחידה מכמה חיילים, מפקד החטיבה והמג"ד היו נקראים לראיון למתן הסבר מקצועי על רמת האימונים.

3. מכונית השרד: כשהיה חולה, שלח את המכונית למחנה שלא תעמוד ליד הבית ותנקר עיניים, מעולם לא הסכים להשתמש במכוניתו לנסיעות אישיות לאשתו או לבן, גם למרחקים ארוכים. ולפי בקשתו - הכיבוד בלשכה היה צנוע ומינימאלי.

4. ראיונות אישיים וראיונות תקופתיים - בנושא זה, היתה רוטינה של ראיונות של קצינים בכל הדרגות, גם להיכרות וגם לצורך קידום, כולל בקשות מיוחדות לראיונות. לאחר שמיעת הקצין, בעיותיו או הצעותיו, היה טליק עורך לו מבחן ידע מקצועי. בשריון איש איש בתחומו - כמו סוגי הפגזים ומתי משתמשים בהם, מהירות הלוע - סוגי הפגזים, בעיות בתחום התותחנות והקשר ומי שעמד יפה במבחן - נקודות הזכות שנרשמו לו, השתלמו בעתיד גם בקידום ובדרגה.

תערובת הנשק והפגזים בלשכה של טל, הפכה לשם דבר וכל קצין שזומן לראיון - התקשר אלי יום קודם להתעדכן בחידושים בתוספות ובשאלות המכשילות. וכשאני אומר להתעדכן - זה כלל גם קצינים בדרגות בכירות ביותר מג"דים ומח"טים - כך הוא היה כמפקד.

טנק המרכבה ותורת השריון

כשהחל האלוף טל בתכנון טנק המרכבה, נערכו עשרות דיונים לתוך הלילה בלשכתו עם מהנדסים, מומחי תקשורת, מומחים למתכות, למנועים ותותחנות ולכל תחום שבו היה צריך לשנות או לשדרג.

המיוחד בישיבות אלה - היה הידע הרב והעמוק שהפגין האלוף טל בכל התחומים האלה - עד לפליאה של המהנדסים והמומחים, למיניהם. השאלות המקצועיות שלו - הביכו אותם לא פעם, עד שנאלצו לבקש לתת תשובה בישיבה הבאה.

יתירה מכך - המומחים החלו להתקשר אלי, לפני הישיבה כדי לברר איזה נושאים יעלו, באיזה תחומים ואיזה נקודות ספציפיות מעניינות אותו - כדי להתכונן ולא להיכשל בישיבות.

כאשר במקביל - הוא מנהל ישיבות עם מח"טים ומפקדים בכירים מחיילות אחרים, חיל אוויר, צנחנים, תותחנים, לוגיסטיקה, בקשר לתורת הלחימה החדשה של השריון.

כך היה האיש - כשריונר.

אמרות שכדאי לזכור:

1. מנהיג גדול הוא מנהיג שאנשיו אומרים: "עשינו זאת בעצמנו" (לאו טסו).

2. מנהיג ניחן בכישרון לגרום לאנשים להאמין שהם טובים יותר ממה שהם חושבים על עצמם.

האמרה: "קצין וג'נטלמן" - נתפרה לפי מידותיו ולכך ניתן להוסיף גם קצין שריון בכל רמ"ח איבריו!

יהי זכרו ברוך - המפקד! 

 

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב