דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יינות - בירות 

מאת    [ 12/09/2010 ]

מילים במאמר: 637   [ נצפה 2449 פעמים ]

יינות ובירות

לכאורה, יינות ובירות שייכים לשני עולמות נפרדים. בעיני אוהבי היינות, בירות נחשבות למשקה אלכוהולי נחות שאהוב בעיקר על פשוטי העם, ובעיני אוהבי הבירות, יינות נחשבים למשקאות אריסטוקרטים שרק אנשי העשירון העליון המתנשאים יכולים להתחבר אליהם. אך למעשה, בין יינות ובירות ישנם הרבה קווי דמיון. גם היינות וגם הבירות הפכו להרבה יותר ממשקאות אלכוהוליים וסביב כל קטגוריה שכזו נבנתה תרבות שלמה.

יינות בוטיק, בירות בוטיק

בעבר רק יקבים זכו להגיע למעמד ה"בוטיק" הנכסף, ורק יינות זכו לשאת את השם "יינות בוטיק". גם בשוק הישראלי חלה בשנים האחרונות התעוררות של יקבי בוטיק רבים שמייצרים יינות בוטיק איכותיים. יינות בוטיק ישראליים רבים אף זכו בתחרויות יין עולמיות. אולם לאחרונה התפתחה בארץ גם נישת בירות בוטיק בקרב יצרני בירה למיניהם. כך למשל, לצד בירות גולדסטאר, מכבי ונשר המוכרות והאהובות, ניתן למצוא כיום גם בירות בוטיק איכותיות, כמו למשל בירה "אביר" ובירה "בזלת".

אם בעבר רק יקבים יכלו להתגאות ביינות הבוטיק המשובחים שייצרו, הרי שכיום גם תחום הבירה הפך למקום שבו אניני טעם יוכלו להתענג על בירות בוטיק איכותיות. לדוגמא: מבשלת הבירה הביתית "דנסינג קאמל" מייצרת בירות ייחודיות המתובלות בפירות, צמחים ותבלינים הגדלים בארץ, כמו: "האפ וויט" – בירה בתוספת קליפות לימון וגרגרי כוסברה, או בירה IPA בתוספת סילאן. גם מבשלת הנגב היא מבשלת בירה ביתית המפורסמת בעיקר בבירת ה"גולדן אייל פסיפלורה" – בירה בתוספת פסיפלורה ששוברת את הסטיגמה שכל הבירות הטובות הן בירות מרות.

פסטיבלי יינות, פסטיבלי בירות

עוד קו דמיון בין הבירות ליינות ניתן למצוא בעובדה שגם האהבה הגדולה לבירות וגם האהבה הגדולה ליינות הולידו פסטיבלים בעלי שם עולמי. כולם מכירים את פסטיבל בירות השנתי במינכן, הידוע גם בשם אוקטוברפסט. אך גם במקומות אחרים בעולם נהוגים פסטיבלי בירות שנתיים, כגון: פסטיבל הבירה הבריטי הגדול, פסטיבל הבירה הגדול באמריקה שנערך בקולורדו מאז 1981, פסטיבל savor שמתקיים מדי שנה בוושינגטון על-ידי איגוד מבשלי הבירה בארה"ב, פסטיבל הבירה הגדול בבריסל המציג מדי שנה בירות מתוצרת מבשלות בלגיות, פסטיבל הבירה והוויסקי בשבדיה וכמובן החג הנוצרי-אירי Saint Patrick's Day, שהפך מזמן לשם נרדף ליום שכולו שתיית בירות.

גם בישראל נהוג לחגוג מדי קיץ לא רק את פסטיבל היין בראשון לציון, אלא גם את פסטיבל הבירה בכל רחבי הארץ. רק השנה נערך פסטיבל הבירה במספר ערים, כמו תל אביב, באר שבע וירושלים. וכמובן, כולנו זוכרים את פסטיבל עיר הבירה בחיפה, שהיה במשך שנים רבות למותג של העיר.

מעצמות יין ומעצמות בירה

במשך שנים רבות היה נהוג להכתיר את מנהיגיו של עולם היינות. שנים רבות מדינות כמו צרפת ואיטליה נחשבו למעצמת יינות. בשנים האחרונות מומחי יין רבים סוברים שגם למדינת ישראל יש פוטנציאל גדול להפוך למעצמת יינות, הודות לכרמים הרבים המשתרעים על אלפי דונמים ברחבי הארץ, והודות ליקבי הבוטיק הרבים שמציפים אותה.

אולם גם בתחום הבירות נהוג להכתיר מלכים ומלכות, וגם בתחום הבירות מתקיים קרב צמוד על התואר "מעצמת בירות". במשך שנים רבות, מדינות אירופה, כמו גרמניה ובלגיה, זכו לתואר מעצמת בירות. לאחרונה מאיימות גם מדינות אסיה לגזול את התואר הזה. בשנה שעברה, לראשונה בתולדותיה, עקפה אסיה את יריבותיה האירופאית והפכה ליבשת שמייצרת הכי הרבה בירה בעולם: 48.7 מיליארד ליטר בירה בשנה לעומת 45.8 ליטר של המבשלות האירופאיות.

 

לסיכום, יינות ובירות הם לא בהכרח שני עולמות מנוגדים כפי שאולי חשבנו. סביב כל אחת מקטגוריית המשקאות הללו התפתחה תרבות שלמה, שסוחפת אחריה חובבי בירה ויין רבים, וכל אחת מהן מציעה חוויה גסטרונומית מהנה ומיוחדת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב