דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפואה סינית- הבנת תופעות גיל המעבר 

מאת    [ 01/05/2007 ]

מילים במאמר: 1725   [ נצפה 6488 פעמים ]

הבנת תופעות גיל המעבר לפי רפואה סינית:
בגדול זה "חוסר ין"
אילן הורוביץ .C.A

תופעות גיל המעבר גורמות לשינויים משמעותיים בחיי האשה. תקופת גיל המעבר מתרחשת בדרך כלל אצל נשים בתחום גילאי הארבעים והחמישים. תופעות גיל המעבר כוללות, בנוסף לסימפטומים פיסיולוגיים מאד בלתי נעימים, גם שינויים וסערות רגש קיצוניות. שלב זה בחייה מסמל עבורה את סוף תקופת הפוריות ותחילת מצב חדש בו הביולוגיה של הגוף מתפקדת באופן שונה ממה שהיה עד כה.

ההסבר הרפואי המודרני מסכם את הנושא בשתי מילים יבשות: "שינויים הורמונאליים". הטיפול המודרני הניתן לכך הוא על ידי לקיחת הורמונים. לאור מחקרים רפואיים המזהירים מתופעות הלוואי של הטיפול ההורמונאלי מחפשות נשים רבות את הפתרון ברפואה המשלימה לסוגיה.

הרפואה הסינית מאפשרת לנו להבין את התופעות הללו מזווית שונה לחלוטין. ההסבר ה"סיני" לתופעה הוא ציורי, מעניין והגיוני. ככלל ראשון, עלינו להבין שהקדמונים שעסקו בנושא הרפואה היו משוללי אמצעים טכנולוגיים כפי שיש היום. לכן זווית המבט שלהם על גוף האדם היא גישה ציורית ופשוטה המגדירה את האדם כ"עולם קטן". כלומר, תופעות טבע המתרחשות בעולם הגדול מתרחשות גם בתוך העולם הקטן שלנו - בגוף. צבירת נוזלים תחשב ל"שיטפון", טמפרטורת גוף גבוה מהרגיל תחשב ל"חום", אירוע מוחי, התקף אפילפטי או גזים נחשבים למצבים של "רוח".

על מנת להקל על הבנת התופעות השונות בעולם בכלל ובגוף בפרט, המציאו הסינים את המושגים הידועים לנו בשם "חוקי ה-ין וה-ינג". הין והינג הן "איכויות" המגדירות את הדברים (ולא אנרגיות, כפי שרבים טועים להבין).

הרפואה הסינית מגדירה את תופעות גיל המעבר כמצב הקרוי "חוסר ין". "ין מאופיין על ידי לחלוחית, סטטיות, ומצב הקרוי "חום מדומה". הבנת הסימפטומים המלווים מצב זה, נותן לנו להבין את תמונת המצב בגוף האשה הנמצאת בתקופת "גיל המעבר".

סחרחורת
איכות ה- ין בגוף מאפשרת את תחושת ה"סטטיות". כאשר יש חוסר של ין, אובדת הסטטיות הזו וזה מאפשר את הופעת התופעה המוכרת של סחרחורת, שהיא תחושה של "תנועה מדומה". כלומר, מי שיש לו סחרחורת , נדמה לו שהעולם מסתובב סביבו וזו הרגשה של תנועה, שהיא היעדר סטטיות (סחרחורת של "חוסר ין" נקבעת רק לאחר ביטול האפשרויות האחרות היכולות לגרום לסרחורת כגון: לחץ עצבי על חוליות העורף, חוסר דם, בעיות במרכז שיווי המשקל באזניים וכו'). בזמן שינה הגוף נמצא במצב מנוחה, שהוא מצב של סטטיות. איבוד הסטטיות, הנגרם כתוצאה מחוסר איכות ה"ין", יכול לגרום גם לסוג של נדודי שינה בהם מתעוררים הרבה פעמים במשך השינה ללא סיבה מוגדרת.

סומק בלחיים ושקעים מתחת לעיניים
סימן חיצוני לחוסר ין נראה לעתים אצל נשים מבוגרות בעלות "סומק טבעי" בלחיים. הסימפטום הזה מוגדר ברפואה הסינית כ"לחיים אדומות יותר משאר הפנים". השימוש באמצעים קוסמטיים בתרבות המערב להדגשת הסומק בלחיים לשיפור המראה הוא למעשה מצב הנחשב לחוסר הרמוניה גופנית בתרבות המזרח. סימן חיצוני נוסף לחוסר ין, גם אצל צעירים עם נטייה לכך, ניתן לזהות על ידי השקערורית באזור שמתחת לעיניהם (ביחס ל"נפיחות" מתחת לעיניים המצביע על מצב הקרוי "חוסר ינג").

גלי חום , "חום מדומה" ונטייה לכעסים
סימפטום חשוב נוסף הקשור למצב של חוסר ין נקרא אצל הסינים "חום מדומה". כאן ההתייחסות היא לגלי חום של גיל המעבר. במקרים רבים ניתן למצוא אנשים בגיל מבוגר, ולא רק נשים, הסובלים מתופעה של עליית טמפרטורת הגוף מעבר לנורמלי בשעות הערב. ברוב המקרים הללו בדיקות רפואיות לא מגלות סיבה הגיונית כגון דלקת לתופעה זו.

ה"חום מדומה" עליו אנו מדברים מסביר את הסיבה לנטייה של נשים רבות לחוסר מנוחה נפשית ולנטייה לכעסים. שכן, כעס מתייחס ל"חום". כאן, לעתים, החום אינו מדומה כל כך ובהחלט יכול להראות עצמו בהתפרצויות כעס קיצוניות.

חוסר צמא
הגדרה סינית טיפוסית לתופעה זו היא "צמא ולא רוצה לשתות". מצב זה מתאים לנשים רבות, גם לפני שהגיעו לגיל המעבר. כאן מדובר בתכונה פיסיולוגית גופנית המוסברת על ידי אותם נשים (וגם אחוז מסויים של גברים), שהם כמעט ואינם שותים משום ש"קשה להם להכניס את המים לגוף". אנשים אלה שותים כמויות קטנות של נוזלים. לעתים זה חייב להיות משקה כלשהו כגון קפה או מיץ ולא מים. תכונה זו, כאשר היא מופיע אצל צעירים, מראה על אפשרות מאד ברורה שאותו אדם נולד כנראה עם נטייה ל"חוסר ין".

יובש ואיבוד החשק המיני
היות ותכונת ה"ין" מיוצגת גם על ידי לחלוחית, אנו נתקלים בסימפטומים של יובש אצל אלה שחסר להם "ין". מדובר ביובש בכל מקום בו אמורה להיות רטיבות ולחלוחית: יובש בפה, בגרון ובווגינה. נשים רבות מרגישות צורך לשאת בקבוק מים לכל מקום ולו רק כדי להרטיב את הפה החש יובש מציק.

סימפטום מובהק נוסף של "חוסר ין" וגיל המעבר הוא חוסר איבוד החשק המיני. הסינים מגדירים מצב זה כ"קרירות מינית". ההסבר לכך יכול להיות היובש בווגינה, שכן גירוי מיני גורם באופן טבעי ללחלוחית יתר, והרי בחוסר ין יש יובש, ואולי משום הסיבה שהאשה מטבעה משוייכת לאיכות הקרויה "איכות ין". הנשיות בהתגלמותה נחשבת ל"ין", היא נמשכת באופן טבעי לאיכות המנוגדת לה, איכות ה"ינג", המאפיינת את הגבר ("ואל אישך תשוקתך..." בראשית ג' ט"ז). כך שבחוסר ין יתכן חסר בצורך המיני.

שפיכה מוקדמת אצל גברים
גברים רבים סובלים משפיכה מוקדמת. ממגוון הסיבות לתופעה זו חוסר ין אצל הגבר, היא גורם אפשרי. היות שאיכות ה"ין" מאפשרת סטטיות, היא מאפשרת לגבר את המצב של היכולת להחזיק זיקפה במשך המגע המיני. כאשר הגבר סובל מחוסר ין הוא מאבד למעשה את הסטטיות שלו וכך נוצר מצב של שפיכה מוקדמת. הרפואה הסינית מסבירה שלעתים שפיכה מוקדמת נוצרת לעתים עקב חסר ין של האשה. היות שבמגע מיני מתרחשת העברת אנרגיה בין בני הזוג, האשה הסובלת מחוסר ין "שואבת" את ה"ין", הגורם הסטטי, מבן זוגה והדבר הזה גורם לו לשפיכה מוקדמת. הסינים מצאו פתרון לבעיה הזו על ידי "טכניקות אהבה" מסויימות המאפשרות לגבר שליטה טובה יותר.

הזעת לילה ודופק לב מואץ
יש אנשים הסובלים מתופעה של הזעת לילה (גם בלילות לא חמים) ודופק לב מואץ בזמן מנוחה ללא קשר למאמץ גופני. תופעה זו כלולה גם היא במכלול הסימפטומים של חוסר ין.

חוסר ין - נטייה טבעית
כפי שראינו, רבים מהסימפטומים המאפיינים של חוסר ין מאפיינים את גיל המעבר אצל נשים. יש נשים המתנסות בחלק מהסימפטומים של המצב הזה כבר בגיל צעיר יחסית. למרבה המזל, לא כל אחת סובלת מכל מגוון הסימפטומים. לא כל אשה הסובלת מיובש בווגינה סובלת גם מקרירות מינית (יש נשים שבתקופה זו הן מתנסות דווקא בעליה חדה של היצר המיני). לא אצל כל אשה הסובלת מגלי חום יש תופעות של נטייה להתקפות כעס. ולא כל אחת הסובלת מנדודי שינה יופיעו בהכרח הסימפטומים הנוספים במגוון האפשרויות. המצב יכול להיות מבלבל יותר כאשר הוא מעורב עם מצבים נוספים. לנשים רבות, לדוגמא, יש נטייה לרגישות לקור וצורך להטלת שתן בלילה. סימפטומים אלה משתייכים למצב המוגדר ברפואה הסינית כ"חוסר ינג". חשוב להתבונן על תמונת המצב הכללי ולהחליט לפי הדומיננטיות של הסימפטומים על הגדרת המצב המדוייקת.

הגוף הטיפוסי
אין זה אפשרי לתת הכללה גורפת לתיאור המבנה הטיפוסי של אשה בעלת תכונה של חוסר ין. למעשה, כמעט אצל כל אחת יופיעו בשלב מסויים חלק מהסימפטומים, ללא קשר עם מבנה גוף או מראה חיצוני. אולם יש אפשרות לתאר נשים שנולדו עם נטייה לחוסר ין בגיל צעיר יחסית: לנשים אלה יש מבנה גוף רזה, יש להן שפתיים דקיקות, הן "לא אוהבות לשתות מים", הן סובלות מתחושת יובש בפה לעתים קרובות, האזור שמתחת לעיניים שלהן שקוע ואולי גם בגוון כהה במקצת ועור גופם נוטה להיות יבש. חלק מנשים אלו נוטה לסבול מעצירות כרונית ומבעיות מחזור כבר מגיל צעיר. תיאור זה מתאים גם לתיאור מצב של עודף פעילות בלוטת התריס. אולם על מנת לקשר את המצב הקרוי "חוסר ין" עם בלוטת התריס יש צורך במחקר מקיף יותר.

הפרעות בתדירות המחזור
הפרעות בתדירות המחזור עד כדי היעלמותו המוחלטת קשור באופן ישיר לשינויים ההורמונאליים. לדם מיוחסת איכות ין בהיותו נוזל. בגיל צעיר הפרעות בתדירות המחזור או היעלמותו לא יוגדרו בהכרח כמצב של חוסר ין. אולם כאשר מדובר באשה בקבוצת הגיל בו ניתן לצפות לאותם שינויים, מתייחסת לכך הרפואה הסינית בהתאם ומוסיפה את הסימפטום הזה למצב הכללי. בטיפול לבעיות של מחזור לא סדיר ניתן למצוא מספר צמחים שמווסתים מחזור וגם מחזקים את איכות ה- ין. גם בדיקור מחטים נעשה שימוש בנקודות שיש להן השפעה משותפת של חיזוק ה ין וויסות בעיות מחזור.

פתרונות הרפואה הסינית
ההתמודדות עם חוסר ין ברפואה סינית היא על ידי שילוב של טיפולים בעזרת דיקור במחטים ולקיחת פורמולות המורכבות מצמחים סיניים המחזקים את איכות ה- ין בגוף. ההתמודדות הזו אינה קלה. מידת ההצלחה של הטיפול תלויה בחומרת המצב ועד כמה מושרשת הנטייה הזו בגוף. סימפטומים כגון דופק לב מואץ והזעת לילה יכולים להשתפר מאוד עד כדי היעלמות מוחלטת בתוך זמן קצר יחסית. גלי חום ניתנים לשיפור בדרך כלל בסדרת טיפולים ארוכה יותר. מידת השיפור תהיה לעתים מוגבלת והצורך בלקיחת פורמולות צמחים סיניות למצב זה היא חיונית ביותר ולמשך זמן. הדיקור במחטים בטיפול לבעיה צריך להינתן בתדירות של לפחות שני טיפולים לשבוע. לעתים גם טיפול אחד לשבוע הביא לתוצאה חיובית. נקודות הדיקור בהן מטפלים משתייכות לקבוצת נקודות הידועות ביכולתן לחזק את תכונת ה- ין בגוף ויש להן יכולת התמודדות טובה יחסית לחלק מהסימפטומים המלווים את המצב הזה. על מנת למצות את אפשרות הטיפול בדיקור יש לבצע סדרה של עשרה טיפולים. לאחר מכן חוזרים עם סדרות נוספות של טיפולי דיקור בהתאם לתגובה וכשרואים ירידה בהשפעת סדרת הטיפולים הראשונה. מבחינה תזונתית ממליצה הרפואה הסינית על אכילה ושתיית מאכלי סויה כגון טופו וחלב סויה באופן קבוע. כמות הטופו המומלצת היא כ- 100 גרם ליום. סויה ומצריו נחשבים לקבוצת המזון המחזקת את איכות ה ין בגוף.

בחירה בפורמולת צמחים מתאימה
הדרך הנכונה בבחירת פורמולת צמחים מתחילה באיבחון סיני מתאים שבעקבותיו מומלצת פורמולה מתאימה. לעתים יש צורך בשילוב של יותר מפורמולת צמחים אחת. אפשרות הבחירה היא שימוש בפורמולות סיניות "מקוריות" המיובאות מסין, או פורמולות סיניות המיוצרות בארה"ב.

הפורמולות הסיניות המקוריות מורכבות מגלולות העשויות אבקת צמחים מעורבת באחוז ניכר של דבש. בשנים האחרונות הופיעו שמועות על כך שנמצאו מתכות כבדות באותן כדורים משום שהצמחים גודלו בקרבת אזורי תעשיה וייצור התרופות נעשה ללא פיקוח. מסיבה זו כדאי דווקא להשתמש בפורמולות של צמחים סיניים שיוצרו בארה"ב. הן עוברות פיקוח בקרת איכות המתאימה לרמה הנדרשת על ידי משרד הבריאות האמריקאי. הן אינן מכילות דבש או מתכות כבדות. יש לצפות לכך שבתוך זמן קצר יעברו גם הפורמולות המיובאות מסין אישור של בקרת איכות. זאת עקב הדרישה מצד משרדי הבריאות של ארצות המערב.

לסיכום:
אחוז גירושין גבוה מתרחש בקרב זוגות בקבוצת הגיל שבין ארבעים לחמישים. יש החושבים שתופעות גיל המעבר היא אחת הסיבות לכך. הם מסבירים זאת בעובדה שגברים רבים אינם מקבלים בקלות את השינויים המתרחשים אצל נשותיהם (במיוחד בכל הקשור עם איבוד החשק המיני), שכן שינויים אלה הם אינם רק שינויים פיסיולוגיים אלא יש להם השפעה רבה על נפשה של האשה.

על אף העובדה שההתמודדות עם התופעות של חוסר ין וגיל המעבר אינה קלה, טיפול מתאים יכול לעזור לנשים רבות לעבור את תקופת גיל המעבר באופן קל יותר ולשפר את איכות החיים שלהן באופן משמעותי ביותר.
אילן הורוביץ, C.A.
מלמד רפואה סינית בגישה ישירה, פשוטה ותמציתית, ומנהל בית-הספר הירושלמי לרפואה סינית.
לאתר: http://www.acuisrael.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב