דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קוצ'ינג בהשראת פרשת השבוע - פרשת ראה 

מאת    [ 09/09/2010 ]

מילים במאמר: 573   [ נצפה 2514 פעמים ]

 

פרשת ראה מתארת מגוון חוקים ומצוות שנותן ה' לעם בנושאים שונים בין היתר מאכלים כשרים ואסורים, מעשרות, מועדי קודש, עליה לרגל, תמיכה באביונים ותועבת העבודה הזרה.

הפרשה פותחת בפסוק : ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללה את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה...והקללה אם לא תשמעו אל מצוות ה (יא כו)

פסוק זה מלמד כי לאדם יש בחירה  - האם לקיים ולשמור את החוקים והמצוות שנתן לו אלוהים ובחירתו היא שתקבע אם יהיו לו חיי ברכה או קללה.

ברמת הפרט קיימת בחירה אך לא כך ברמה הלאומית - ישראל הוא עם נבחר של ה מכל העמים ומעמד זה מחייב אותו לשמור על זהותו וייחודו בעזרת קיום המצוות, ולהקפיד לא להתערות ולהטמא  בגויים  עם לבדו ישכון.

כלל המצוות שנתן אלהים לעמו הינן חד-משמעיות, ברורות ואין לסטות מהן או לשנותן והגמול על קיומן הוא כאמור חיי ברכה. תופעה מעניינת עולה במצוות מעשר. בה מגלה אלהים גמישות ומאפשר דרך חלופית לקיומה.

בדיני מעשר מצווה האדם היושב בארצו להעניק לאלהים מעשר מיבול השדה, הבהמה והצאן ולהביאו לבית ה במקום שיבחר לשכן את שמו שם, יש במצווה זו הכרה כי האדמה שייכת לאלהים והכרת תודה לו על היבול המוצלח שנתן. מיד בהמשך נאמר כי ירבה ממך הדרך כי לא תוכל שאתו כי ירחק ממך המקום אשר יבחר ה' אלוהיך לשום שמו שם...ונתתה בכסף וצרת הכסף בידך והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלוהיך בו ונתתה הכסף בכל אשר תאוה נפשך בבקר ובצאן ....

העם בדרכו לארץ ישראל עומד לפני שינוי - מעם של נוודים במדבר ליושבי קבע בארצם.

במדבר  בקלות ניתן היה להגיע לאהל מועד לתפילה אך בעת ישיבת הקבע בארצו  ההגעה לבית ה' לתפילה, וקיום מצוות מעשר כלשונה היה קשה בגלל המרחק לחלק מתושבי העם.

ניתן לראות כי אלהים מגלה גמישות. הוא מאפשר דרך חלופית לקיום המצווה לאנשים שגרו רחוק, והתקשו לשאת את המעשר בדרכם הארוכה לבית המקדש. אלו יכלו להגיע עם כספם לבית ה' ובקרבת מקום לרכוש כל שיבחרו מהבהמות ומיבול השדה ולהביאם כמענק לה'.

אלהים כאמור מגלה פתיחות וגמישות כלפי מצבו המשתנה של העם. המודעות והכרה בשינוי זה הביא אותו להציג במצוות המעשר דרך חלופית לבחירה בידי האדם כיצד לנהוג - האם בדרך המסורתית בה הוא מביא את המעשר מיבול אדמתו או לחילופין קונה בכספו בקרבת בית המקדש את המענקים לה'.

אין זו הפעם היחידה במקרא בה מגלה אלהים גמישות כלפי האדם. תכונה זו מאפשרת לו להיות בו זמנית בסיטואציות מסויימות אל רחום וחנון ובאחרות להעניש בכל החומרה כשצריך (חשוב לנו לזכור כהורים...)

גמישות היא היכולת לצאת בקלות ממצב אחד למצב אחר, חדש. היא מאפשרת התבוננות מזוית ראיה נוספת, ומאפשרת ליצור שינוי בתפיסה ו/או בהתנהגות המובילים להצלחה.

בעולמנו המתפתח ללא הפסקה מתבקש כל אחד מאיתנו להתאים עצמו לשינויים המתרחשים חדשות לבקרים והגמישות היא הכרח המציאות, היא ערך חשוב וחיוני בחיי היום יום שלנו.

היא מאפשרת לנו להרחיב את רפרטואר המחשבות, התגובות וההתנהגויות שלנו. לדוגמא גמישות בחשיבה מביאה לשינויים באמונות ובעמדות שלנו, שלעיתים בלמו וחסמו אותנו. גמישות בהתנהגות מאפשרת לנו להיות פתוחים לשינויים ולדוגמא להכיל ולקבל את החדש והשונה מאיתנו. הגמישות הרגשית מאפשרת לנו לשנות את תחושותינו כלפי אירועים ואנשים סביבנו ולהיות יותר סלחנים כלפי הזולת וכלפי עצמנו.

אחת מהנחות היסוד ב- nlp אומרת כי לכל בעיה ניתן למצוא לפחות שלושה פתרונות אפשריים, גישה זו מבוססת כמובן על יכולת גמישות מחשבתית ויצירתיות בעזרתן ניתן להגיע למגוון פתרונות חדשים.

אם נאמץ גישה זו נהיה מופתעים לגלות את כושר היצירתיות הטמון בנו ובעיות שנראו לנו עד כה גדולות ובלתי פתירות ייראו לנו קטנות ופשוטות.

ולסיום ברוח מילות השיר - מה שרואים מכאן (בעזרת גמישות המובילה לשינוי נקודת מבט) הוא לא מה שרואים משם.

 

 

 

 

ענת דור מאמנת אישית, מאסטר ב- nlp מתמחה בבעיות קשב וריכוז




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב