דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה טומנת בחובה ההסמכה לתקן 22000‏ISO ‎ 

מאת    [ 07/09/2010 ]

מילים במאמר: 1564   [ נצפה 2526 פעמים ]

כשלים בתהליך הספקת מזון, יכולים להיות מסוכנים, ולעלות כסף רב.

תקן 22000 ISO למערכות ניהול בטיחות מזון, מיועד לספק הגנה, על ידי הבטחת מצב בו אין חוליות חלשות בשרשרת הספקת המזון והמשקאות. ראוי להדגיש כי ייצור והספקה של מזון בטוח הוא אתגר רציני בתקופתנו, לאור הסיכויים וההזדמנויות הרבות לזיהום מזון.

בנוסף לסיבות הרגילות - כמו הזנחה ע"י עובדים או התעלמות מכללי הגיינה, נוספו סיבות חדשות הקשורות לתהליכים חקלאיים מודרניים, טכניקות טיפול במזון, שינוי דפוסי ההפצה והעדפות הלקוח.

מהו התקן ?

תקן 22000ISO  מגדיר דרישות למערכות ניהול בטיחות שרשרת הספקת המזון, במקומות בהם הארגון-


    • נדרש להדגים את היכולת שלו לשלוט בסכנות הטמונות במזון ומשקאות, במטרה לעמוד בדרישות שהוסכמו עם הלקוח, והדרישות החלות מבחינת חוקים ותקנות בטיחות במזון.
    • מנסה להגביר את שביעות הרצון של הלקוח, דרך שליטה אפקטיבית בסכנות הגלומות במזון, כולל תהליכים לעדכון המערכות.

המספר הגדול של תקנות וחוקים, יחד עם דרישות הולכות וגדלות מצד הלקוחות, הפכו את תפקידם של יצרני המזון לפחות ופחות נוח. גם מכאן בא הצורך במערכת מסודרת של תקנים- שתגדיר את מערכות ניהול הבטיחות במזון.

מי הם המשתמשים המיועדים?

תקן 22000ISO יתאים לכל סוגי הארגונים בתוך טווח שרשרת ההספקה של המזון והמשקאות, החל ממגדלי התוצרת החקלאית ויצרנים ראשיים, דרך יצרני מזון, שינוע ואחסנה, וכלה בקבלני משנה - קמעונאים, רשתות שיווק וחברות הסעדה - יחד עם ארגונים מקושרים כמו יצרני ציוד, חומרי אריזה, חומרי ניקוי, יצרני תוספים ורכיבים שונים. בטיחות בתחום המזון קשורה לנוכחות ולרמות של סכנות מולדות במזון, בנקודת הצריכה (הנקודה בה המזון עובר ללקוח). בעוד שהסכנות בתחום המזון יכולות להיווצר בכל מקום בשרשרת ההספקה של המזון, שליטה הולמת על הסכנות בכל השרשרת - חשובה.

כך, בטיחות במזון היא אחריות משותפת של כל הצדדים והשותפים העוסקים בשרשרת ההספקה של המזון.

 מדוע הנושא חשוב דווקא עכשיו ?

ארגונים שמייצרים, משווקים ועוסקים או מספקים מזון - מכירים בדרישות ההולכות וגוברות של הלקוחות להציג רמה נאותה של עדויות והדגמות לשליטה וזיהוי של סכנות בתחום המזון, ותנאים שונים המשפיעים על בטיחות המזון. תקן 9001:2000ISO לגבי איכות הניהול, לא עוסק ספציפית בבטיחות המזון. כתוצאה מכך, ארצות רבות, ביניהן דנמרק, הולנד, אירלנד ואוסטרליה, פיתחו על דעת עצמם סטנדרטים ארציים ומסמכים שונים המציינים דרישות שונות שיש לבקר אותן למערכות ניהול בטיחות מזון. המספר הרב של סטנדרטים ארציים, הוביל לבלבול ומבוכה. כתוצאה מכך, נוצר צורך לבצע איחוד של הסטנדרטים הארציים- ברמה הבינלאומית.

זו הייתה הסיבה מדוע מכון התקנים הדני - DS (http://www.ds.dk) הגיש הגיש הצעה לעבודה לגבי תקנים למערכות ניהול בטיחות מזון, הצעה שהוגשה למזכירות של ה- ISO/TC 34, מוצרי מזון, בשנת 2001.

מקורות הזיהום

כתוצאה מגידול ניכר במסחר הבינלאומי במזון ובתיירות העולמית, נוצרה גם התפשטות של זיהומים מיקרוביאלים של מזון בכל שלבי ייצורו - מהחקלאי, דרך גורמי ההספקה והייצור ועד למסעדה.

אסור לאפשר, למשל, לכימיקלים להגיע למזון שלנו - דרך השימוש המסיבי שלהם בחקלאות (משקעים של מדבירי מזיקים, שאריות של הורמונים המשמשים לגדילה, פרוטאין שמוחדר לסוגי מזון ועוד). הכימיקלים הללו ייצרו סכנה תברואתית ישירה. לאחרונה, התגלתה נוכחות של חומרים מסרטנים בכמה סוגי מזון המבוססים על עמילן, שבושלו בטמפרטורות גבוהות (ביסקוויטים, צ'יפס ועוד). סטנדרטים גבוהים יותר של איכות חיים ורפואה מתקדמת האריכו את חייהם של אנשים רבים שסבלו ממחלות כרוניות. יחד עם זאת, אנשים אלה פגיעים הרבה יותר למחלות שעלולות להיגרם ממזון, בשל הפגיעה במערכות החיסוניות שלהם.

מחקרים שפורסמו בארה"ב מציגים שלמרות העובדה שרמת החיים בארה"ב - גבוהה ושהספקת המזון היא אחת מהבטוחות ביותר בעולם- מחלות הנגרמות כתוצאה ממזון הם בעיה לא פשוטה גם שם. על פי נתוני המרכז למחקר מחלות בארה"ב, כ- 76 מיליון אנשים חולים כל שנה, 300,000 אנשים מתאשפזים, ולפחות 5,000 מתים כל שנה כתוצאה מהפעולה הבסיסית ביותר- אכילה.

זה גורם נזק אדיר לכלכלה העולמית - עלויות הטיפול, חקר המקרה, היעדרויות מהעבודה ואובדן חיי אדם- גם עולים כסף רב.

סוגים של דרישות איכות

במסגרת שרשרת ההספקה של המזון והמשקאות, אנחנו מבחינים בשני סוגים של דרישות איכות: דרישות חובה ודרישות רשות.

דרישות החובה מתייחסות לתנאים שנקבעו בחקיקה לסוגיה השונים, והן חייבות להתקיים בכל ארגון המהווה חלק משרשרת הספקת המזון. את דרישות הרשות, לעומת זאת, הארגון קובע לעצמו על סמך סקר סיכונים ובהתאם למידת הסיכון שההנהלה מוכנה לקחת. חלוקה זו של הדרישות נובעת ממערכת היחסים לאורך שרשרת ההספקה.

מערכת היחסים לאורך השרשרת בין ספקים ולקוחות, תלויה במידת התלות של גורם אחד במשנהו. אם מצב היחסים הוא של מחויבות הדדית בין כל שני צדדים בשרשרת - סך כל התקלות יקטן וסך כך המכירות - יגדל.

מגוון הדרישות מהמעורבים בשרשרת הספקת המזון הולך וגדל- הדרישות באות מגורמים שונים לאורך השרשרת. חלקן הופכים לדרישות חובה (על ידי המחוקק המייצג את הלקוח הסופי) וחלקו לדרישות רשות בהתאם ליחסים לאורך השרשרת ובהתאם לנסיבות בארגון הספציפי.

תקני 9000 ISO למהדורותיהם ניסו לתת מענה לדרישות הנ"ל וליצור שיטת ניהול רלוונטית.

התקן קובע שהארגון חייב לעמוד בדרישות החוק ובדרישות הלקוח, וגם מקנה לארגון כלים שיאפשרו לו לקבוע את אופן הפעולה הנכון ביותר כדי להבטיח את שביעות רצון הלקוח מבלי שהלקוח יצטרך לכפות על הספק דרכי פעולה.

האם זה מספיק ?

מסתבר שתקן 9001 ISO לא מספיק בכדי לתת מענה הולם לדרישות של שרשרת הספקת המזון. בשלב ראשון פורסם תקן 15161 ISO - "קווים מנחים ליישום 9001:2000 ISO בתעשיית המזון והמשקאות". תקן זה אינו מיועד להתעדה והוא רק נותן קווים מנחים ליישום תקן 9001:2000 ISO בתעשיית המזון.

הטווח של 15161 ISO רחב הרבה יותר מזה של 22000 ISO, מכיוון שהוא עוסק גם באספקטים של איכות מזון, בעוד ש- 22000 ISO- מתרכז רק בבטיחות מזון. למעשה, תקן 15161 ISO מבוסס על HACCP שגם היא אינה תקן בר התעדה, אלא שיטה לביצוע סקר סיכונים. מכאן שנדרש כלי נוסף שיסייע ביישום של תוצאות סקר הסיכונים ויהווה בסיס לתנאי ייצור נאותים בתעשיית המזון. גוף מטעם ארגון הבריאות העולמי הכין מסמכים מתאימים לכך, ביניהם נספח הנקרא- HACCP- Systems and Guidelines for its Application, המהווה בסיס להתעדה במערכות ניהול בטיחות מזון רבות.

התעדה ל- HACCP היא פתרון טוב מאוד. פתרון זה כולל הן את דרישות החובה כפי שמנוסחות בחוקים ובתקנות והן את דרישות הרשות שהארגון בחר לעצמו. יחד עם זאת, גם ארגון התקינה הבינלאומי זיהה את הצורך במערכת ניהול ייעודית לתעשיית המזון- וכך נוצר תקן 22000 ISO. החוזק של התקן הוא בכך שהוא מכיר בנושא של בטיחות מזון כנושא הדורש מערכת ניהול מתועדת, ונותן פרשנויות מעניינות לנושא HACCP.

מה מכסה הנוהל ?

הנוהל ישלב אלמנטים עיקריים מוכרים להבטיח את בטיחות המזון, יחד עם שרשרת הספקת המזון, בצורה הבאה:


    • תקשורת אינטראקטיבית: תקשורת לאורך שרשרת הספקת המזון חשובה להבטיח שכל הסיכונים הרלוונטיים למזון מזוהים, ונשלטים בצורה הולמת בכל שלב ושלב לאורך שרשרת הספקת המזון. כלומר, ישנו צורך בתקשורת בארגון במעלה שרשרת הספקת המזון, ובמורדה. תקשורת עם צרכנים וספקים, המבוססת על מידע שנוצר דרך ניתוח סיסטמאתי של סיכונים, יסייע גם כן באימות הדרישות של הלקוחות והספקים, יחד עם ישימות הדרישות שלהם, וההשפעה על המוצר הסופי. הסטנדרטים יצריכו שתקשורת שכזו תתוכנן מראש, ותישמר לאורך זמן.

    • ניהול המערכת: המערכות האפקטיביות ביותר לבטיחות במזון מתוכננות, מופעלות ומעודכנות בתוך המסגרת של מערכת ניהול מובנית, המשולבת לתוך סך הפעילויות של הארגון. נתון זה מספק רווח מקסימאלי לארגון, ולצדדים המתעניינים. תקן 22000ISO ייקח בחשבון את הדרישות של תקן 9001:2000ISO, על מנת להגביר את התאימות של 2 הסטנדרטים, ולאפשר הטמעה משותפת של שניהם.

    • שליטה בסכנות: מערכות אפקטיביות שיש להן את היכולת להביא את השליטה בסכנות המזון לרמות מקובלות במוצרי קצה שמועברים לקישור הבא בשרשרת הספקת המזון- נדרשות להיות בעלי שילוב מאוזן של דרישות קדם ותוכנית - HACCP מפורט (Hazard Analysis and Critical Control Point).

דוגמא לתקשורת לאורך שרשרת הספקת המזון

חקלאים - מפעלי הזנה - יצרני מזון ראשיים - מעבדי מזון - מעבדי מזון #2 - סוחרים - קמעונאים - צרכנים - יצרנים של קוטלי חרקים, דשנים ותרופות וטרינאריות - שרשרת מזון לייצור רכיבים ותוספים - מפעילי שירותי אחסנה ושינוע - יצרני ציוד - יצרני ציוד ניקיון - יצרנים של חומרי אריזה - ספקי שירותים - ספקי מזון משרשראות אחרות

מספר דרישות לדוגמא מתוך דרישות התקן:


    • במסגרת "אחריות הנהלה" חייבת להיות לארגון מדיניות של בטיחות מזון ועל ההנהלה להקים צוות של בטיחות מזון.
    • במסגרת "מימוש מוצרים בטיחותיים" חייב הארגון ליישם HACCP.
    • במסגרת "בקרה תפעולית" נדרש הארגון לקיים עקיבות מלאה לחומרי גלם ונוהל החזרה יזומה מהשוק.
    • במסגרת "מדידה ניתוח ועדכון" הארגון נדרש לתהליכי אימות ותיקוף. האימות מוודא שהארגון מבצע את מה שהתכנון והתיקוף מוודא שמה שמתוכנן הוא הדבר הנכון.

מה הם היתרונות למשתמשים ?

היתרונות לארגונים שיטמיעו את התקן, יכללו בין היתר:


    • תקשורת מסודרת ובעלת מטרות מוגדרות, בין יתר השותפים.
    • אופטימיזציה שלמשאבים (פנימית ולאורך שרשרת הספקת המזון).
    • שיפור ביכולת התיעוד.
    • תכנון טוב יותר, פחות אימות נתונים ויותר תהליכים.
    • שליטה יעילה ודינאמית יותר בסכנות ממזון.
    • כל אמות המידה של השליטה נמצאות תחת ניתוח סכנות.
    • ניהול סיסטמאתי של פרוגראמות של דרישות קדם.
    • ניתן ליישום בצורה רחבה כיוון שהוא ממוקד בתוצאות הקצה.
    • בסיס בר-תוקף לקבלת החלטות.
    • הגדלת החריצות בארגון.
    • שליטה ממוקדת במה שצריך, וכן-
    • חסכון במשאבים על ידי הפחתת מספר המערכות שיש לבצע ביקורת עליהן.

תקן 22000 ISO הינו כלי אפקטיבי בידיהם של יצרני המזון על מנת לייצר מזון בטוח שעומד בדרישות החוק, דרישות שהצרכנים ודרישות החברה עצמה, יחד עם ירידה במספר המחלות הנובעות ממזון, הנגרמות ברחבי העולם.

אין ספק שלכל לקוח הזכות לאכול מזון בטוח, וזוהי חובתו של כל ספק - בכל אחד משלבי שרשרת ההספקה - לנקוט בכל האמצעים בכדי להבטיח זכות זו. מערכות ניהול מאושרות בתחום המזון, ובמיוחד מערכות לניהול בטיחות מזון, משרתות את כל המעורבים לאורך שרשרת ההספקה - עד ללקוח הסופי.

אחד מגורמי השרשרת, צריך לאמץ מערכת ניהול בטיחות מזון ככלי אפקטיבי להקטנת סיכונים, ולדרוש את אותו דבר מכל שאר המעורבים בשרשרת בכדי להקטין את הסיכונים הפוטנציאליים.

* ד"ר משה דב, מנכ"ל "אשכולות- הנדסת תעשיה וניהול בע"מ" (http://eshkolot-m.co.il/) וראש תחום תפעול בביה"ס למנהל עסקים בשלוחת אונ' דרבי בישראל (lirozdov@013.net).

חברת אשכולות מובילה את שוק התקינה והאיכות בישראל זה שנים רבות, ונחשבת לאחת החברות הבולטות ובעלות הניסיון הרב ביותר במשק הישראלי בתחומי עיסוקה- תקני איכות, מערכות ניהול איכות ומערכות מצוינות, שרשרת האספקה, יישום קייזן ותוכניות להקטנת עלויות התפעול. החברה מנוהלת בידי ד"ר משה דב, אחד ממומחי האיכות והתקינה המובילים בישראל ומחלוצי היועצים בתחום האיכות.
http://eshkolot-m.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב