דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מזהים הפרעות אכילה (אנורקסיה?נרבוזה ובולימיה) 

מאת    [ 07/09/2010 ]

מילים במאמר: 698   [ נצפה 4094 פעמים ]

אדם הסובל מהפרעות אכילה עלול לזלול כמויות גדולות של מזון ולאחר מכן להקיא אותו או ליטול תרופות משלשלות, כדי שהמזון יצא מהגוף לפני שהוא מתעכל. יש מצבים שבהם האדם מסרב לאכול לחלוטין. למרות שהפרעות האכילה יכולות להתבטא בדרכים
שונות, תמיד מדובר ביחס לא בריא וכפייתי למזון. המוכרות, הבולטות והבעייתיות מבין הפרעות האכילה הן האנורקסיה-נרבוזה והבולימיה.

אנורקסיה-נרבוזה מופיעה בשכיחות גבוהה יותר אצל נערות בגיל ההתבגרות ואצל נשים צעירות. מעריכים כי אחוז אחד מכלל הנשים הצעירות בקבוצת גיל זו סובלות מאנורקסיה- נרבוזה. בהפרעת אכילה זו מתרחש תהליך קשה ביותר של הרעבה עצמית איטית ומכוונת. על אף שגופם של הסובלים מההפרעה רזה, הם מאמינים שהם סובלים מעודף משקל. הם מסרבים לאכול מזון, או שהם אוכלים כמויות קטנות של מזון כדי לשמור על תפקוד מינימאלי של גופם. יש כאלה שאוכלים מדי פעם רק כדי לרצות את בני משפחתם או את חבריהם, אולם במקרים רבים הם מוציאים את המזון הזה במהירות מגופם. קל להבין מדוע גורמת הפרעת אכילה זו לבעיות בריאותיות חמורות. הסימפטומים הראשונים של ההפרעה הם ללא ספק איבוד משקל, חולשה ועייפות. אולם ככל שהמחלה מתקדמת, סימני החיוניות של הגוף עלולים להיפגע, המחזור החודשי עלול להפוך לבלתי סדיר וכפות הרגליים והידיים עלולות להיות קרות ומעקצצות. אם ההרעבה נמשכת, האדם עלול ללקות בדום לב.

 

בולימיה היא הפרעת אכילה שכיחה יותר הפוגעת באוכלוסיה מעט יותר בוגרת, בדרך כלל בנשים בשנות העשרים לחייהן. גם לאנשים הסובלים מבולימיה יש דימוי גוף מעוות. אולם במקום לרעוב ולהפוך לעור ועצמות, הם נוקטים בשיטה מחזורית של זלילה והוצאת המזון (?טיהור?) כדי לשמור על משקל גוף תקין יחסית. אנשים הסובלים מבולימיה יכולים לאכול אלפי קלוריות בארוחה אחת ואז לגרום לעצמם להקיא כדי לסלק את המזון מהגוף על מנת למנוע עלייה במשקל הגוף. הם אף עלולים ליטול תרופות משלשלות כדי למנוע מהגוף לעכל את המזון. מאחר שרבים מהאנשים הסובלים מבולימיה מצטיינים בהסתרת ההקאות/השלשולים, ההפרעה עלולה להימשך לאורך שנים מבלי שמישהו יבחין בכך. למעשה, במקרים רבים ההפרעה מאובחנת רק כאשר רופא או אדם קרוב מבחין בדפוס של בעיות בריאותיות הנובעות מהבולימיה. חומצת הקיבה הנוצרת ומגיעה לפה בעת ההקאות התכופות עלולה לגרום לפגיעה בציפוי השיניים או לצריבה כרונית בגרון. הקאות יזומות אלה עלולות לגרום גם לפצעים באצבעות ובפרקי האצבעות (כתוצאה מהחדרתם לגרון לשם עידוד ההקאה). אין זה מפתיע שאנשים הלוקים בבולימיה סובלים מחסרים תזונתיים ומהפרעות עיכול כמו עצירות או שלשול. במקרים חמורים, או במקרים שבהם ההפרעה נמשכת זמן רב, הסיבוכים עלולים להיות קטלניים. הקיבה או הוושט עלולים להיפצע, או שהחסר באשלגן עלול להוביל לכשל כלייתי או להתקף לב.

 

תסמיני אנורקסיה-נרבוזה

 

איבוד משקל בלתי מוסבר ובלתי נחוץ

פחד מהשמנה

כפייתיות בהכנה ובהגשה של מזון

פולחני אכילה כפייתיים

עייפות

חולשה, סחרחורת

מצבי רוח מתחלפים

אי?סדירות של המחזור החודשי או עיכוב בהתחלת הווסת

איבוד שיער

כפות ידיים וכפות רגליים קרות

קצב לב בלתי סדיר

סימני חיוניות חלשים

 

תסמיני הבולימיה

 

פצעים או יבלות על פרקי האצבעות

 

צריבה או כאבים כרוניים בגרון

 

שחיקה של שכבת האמייל של השיניים, במיוחד בשיניים האחוריות

 

מראה של ?סנאי?(לחיים תפוחות) עקב בלוטות הרוק הנפוחות

 

בעיות במערכת העיכול, תנודות במשקל

 

אי-סדירות של המחזור החודשי קצב לב בלתי סדיר

 

גורמים עיקריים

תרבות שבה קיימת כפייתיות בנושא המשקל

דיאטה לא מאוזנת

בעיות במשפחה

חוסר איזון כימי בגוף

רמה נמוכה של סרוטונין בדם

חסרים תזונתיים(כמו למשל חסר באבץ)

 

טיפול תזונה

ההמלצות הבאות יסייעו לכם לחזור למסלול חיים בריא יותר, אולם מומלץ מאוד לעבוד עם רופא הדוגל בטיפול תזונתי או עם נטורופת. אחד מאלה יוכל לסייע לכם לטפל בחסרים המיוחדים שלהם גרמה ההפרעה ולהדריך אתכם כיצד לפתח הרגלי אכילה שיועילו לכם.

 

מזונות מומלצים

במקום לאכול ארוחות גדולות בבוקר, בצהריים ובערב, אכלו ארוחות קטנות ומזינות במהלך היום כולו. שיטה זו מסייעת לייצוב רמת הסוכר בדם, ואם אתם סובלים מבולימיה, היא תסייע לכם להימנע מזלילות.

תזונה עתירה בסיבים תזונתיים תשיב את הסדירות למערכת העיכול שלכם. הרבו באכילת דגנים מלאים (כמו למשל, שיבולת שועל). ירקות עליים הם גם מקור טוב לאשלגן, מינרל שחסר אצל אנשים הסובלים מבולימיה.

אנשים הלוקים בהפרעות אכילה סובלים פעמים רבות גם מחסר בחלבונים. תכננו את ארוחותיכם כך שתאכלו דגים מספר פעמים בשבוע. כמו כן הקפידו לכלול ברוב הארוחות קטניות(סויה, שעועית יבשה, עדשים, פול ועוד).

נמצא קשר בין אנורקסיה נרבוזה לבין חסר באבץ. גרעיני דלעת הם מקור מצוין למינרל זה. אכלו חצי כוס עד כוס מלאה של גרעיני דלעת מדי יום.

 

מאת- ד"ר ריקרדו קדרון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב