דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימוד קריאה 

מאת    [ 06/09/2010 ]

מילים במאמר: 340   [ נצפה 2984 פעמים ]

זוהי שיטה המיועדת לילדים מכל הסוגים – כאלה, שהלמידה במערכת החינוך לא נתנה מענה ליכולותיהם והם מתוסכלים ומבולבלים. ילדים אוטיסטים, לקויי למידה, דיסלקטים – שזוכים ללמידה הבנויה לפי יכולותיהם, שיטתית וחוויתית. השיטה מיועדת גם להורים הרוצים לעזור וללמד את ילדיהם, ולכל מי שרוצה להבין את יסודות השפה העברית.

שיטת לימוד הקריאה המיוחדת, מטפחת את כושר השמיעה בצורה חוויתית, תוך כדי משחק, פעילות גופנית, הפעלת החושים ושימוש בחומרים העוזרים למיקוד תשומת-הלב. כושר הקליטה הרב-חושי מעורר את הלומד, מקל על הלמידה, משמח וגורם להעצמת האחריות האישית ללמידה.

לאדם יש איברי דיבור: איברי הדיבור הם חלקי הפה – שפתיים, שיניים, לשון, חך, גרון. התלמיד לומד להכיר ולהפעיל את איברי הדיבור – תוך כדי פעילות משחקית. השפה העברית היא שפה פונטית. פונם בלטינית – יחידת הקול הקטנה ביותר. בשפה העברית – לכל אות וניקוד יש קול ייחודי. שיטת לימוד הקריאה מיושמת כך שראשית נלמדים 26 עיצורים, לאחריהן 14 התנועות. בשלב הבא מחברים את העיצור והתנועה להברה ולבסוף למילה. דרך הלמידה מתבצעת בתנועה, ציור ופיסול. הילד לומד לקרוא שוב ושוב – ע"י עקרון החזרה, עקרון המשחק, עקרון הדירוג ועקרון ההצלחה – המורה מזמנת לו כל הזמן הצלחות.

הבנת משמעות המילה הנקראת מהווה את החלק השני של לימוד הקריאה.

אם מטפחים אצל הלומד את הכושר להבדיל בין מילה מובנת ללא מובנת – הוא לא יחשוש לשאול את שאינו מבין. הבנת המילה כסמל מילולי לעצם – נלמדת תוך כדי הפעלת כל החושים – מגע, ריח, טעימה, הסתכלות ושמיעה של עצמים בסביבה – ציורם ופיסולם, כדי להמחיש את משמעות המילה והבנתה. ולסיום – שמחת הלמידה היא הנותנת סיפוק הן לתלמיד והן למורה.

על המורה מוטל למצוא את אמצעי הלמידה המתאימים לכל אחד – גם כאשר הוא מתקשה. שיטת "הגה ואות" ללימוד הקריאה מדורגת ומורכבת ממשימות לימוד קטנות. בין משימה למשימה, מתרחשת פעילות גופנית, העוזרת למיקוד תשומת-הלב. התוכנית מחייבת את המורה לדעת בכל רגע ורגע מהו קצב התקדמותו של התלמיד וליצור מצב שבו תינתן לו העזרה הדרושה, כדי לרכוש ידע בכל שלב ולכל אות – לפני שיעבור ללמוד את האות הבאה.

מניסיוני הרב ביישום התוכנית, עלי לומר שהלמידה באופן הזה משמחת, גורמת ללומדים לפתח עצמאות, נכונות ללמוד ושליטה בנלמד.

שושי ענבל - שורש ישראלי - מרחב טבעי ליצירה ופעילות - www.ishoresh.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב