דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פליירים וסוציולוגיה 

מאת    [ 05/09/2010 ]

מילים במאמר: 472   [ נצפה 1975 פעמים ]

פליירים יכולים להוות בסיס מוצלח ביותר למחקר על חברה מסוימת ברגע נתון. בחינה מדוקדקת של פליירים יכולה להניב אוצר בלום של ידע על החברה הנחקרת. שימוש בכלי מחקר סוציולוגיים יכול להניב תוצאות שונות במידה והם יופנו למחקרם של פליירים.

ניתן לחלק פליירים לשני סוגים. ישנם פליירים שנועדו לצרכים מסחריים. אלה הם פליירים שנועדו לפרסם מוצר או בית עסק מהפיצה השכונתית ועד מבצע בתחנת דלק כלשהי. פליירים אלה מהווים חלק ממערך הפרסום על מגוון הכלים הקיימים בו ונכנה אותם פליירים מסחריים. סוג שני של פליירים הם פליירים שנועדו להפיץ ברבים רעיון כלשהו. פליירים אלה יכולים לקדם רעיון פוליטי או קבוצה מסוימת, והם יכולים להיות קריאה לפעולה כנגד משהו או בעד משהו. את הסוג הזה נכנה פליירים רעיוניים. שני הסוגים הללו של פליירים הם כר מחקר סוציולוגי. גם אם נדמה במבט ראשון שרק פליירים רעיוניים מהווים נושא למחקר, הרי כשחושבים על כך מגלים שגם פליירים מסחריים הם בהחלט נושא ראוי לבחינה סוציולוגית.

הבחינה של פליירים רעיוניים מבחינה סוציולוגית נראית ברורה. ניתן לבחון את הרעיונות שמופצים באמצעות פליירים כדי לגלות אילו רעיונות צומחים בחברה מסוימת. בחינה אחרת אפשרית יכולה לגעת בשאלות מעניינות. האם ישנם רעיונות שמתאימים יותר מאחרים להפצה באמצעות פליירים? מה הופך רעיונות מסוימים, אם בכלל, לסוג שניתן ורצוי להפיץ באמצעות פליירים? האם ישנן קבוצות מסוימות שמעדיפות את השימוש בהפצת הרעיונות שלהן באמצעות פליירים? האם ההפצה באמצעות פליירים שמורה למעמד מסוים, לתרבות מסוימת, לזמן מסוים? האם הפצה באמצעות פליירים של רעיונות פוליטיים אופיינית למצב חברתי מסוים? לרגע היסטורי מיוחד? למבנה חברתי כלשהו? כפי שניתן לראות, ישנן המון שאלות מחקר שעולות כאשר בוחנים את התחום של הפצת רעיונות באמצעות פליירים.

אבל גם פליירים מסחריים הם כר פורה למחקרים סוציולוגיים. עיצוב, שפה, תוכן ועוד – כל אלה הם מאפיינים של זמן, מקום ותרבות. קריאה סוציולוגית של העיצוב של פליירים יכולה ללמד הרבה על מוסכמות אסתטיות, על העדפות ויזואליות ועל התפיסה העיצובית הייחודית לתקופה מסוימת ולתרבות נתונה. השימוש בשפה יכול ללמד הרבה על העדפות לשוניות ובחינה מעמיקה של השפה שבה נעשה שימוש יכול לחשוף זרמי מעמקים שונים הפועלים בתוך ועל חברה מסוימת: אגרסיביות, פתיחות, שמרנות וכדומה.

אם ניקח לדוגמה פליירים שמפרסמים פיצה שכונתית ניווכח עד כמה פליירים אלה הם נושא מחקר. עניין כמו כשרות מלמד רבות על המקובל באזור מסוים ובחלק מסוים של החברה. טעמים מועדפים שמוצעים במקום אחד אבל לא במקום אחר יכולים ללמד על מוצא תרבותי ואתני ועל ההעדפות הקולינאריות של שכונה או של עיר לעומת מקומות אחרים. מדוע בארצות מסוימות מעדיפים טעם אחד ואילו בארץ אחרת יש העדפה לטעם אחר? כשבוחנים פליירים של פיצה אפילו בארץ אחת, ניתן לגלות הבדלים בין מגוון הטעמים המוצע. פליירים אלה מלמדים אותנו הרבה על קהל היעד שלהם, על הטעם המועדף עליו ועל העדפותיו הקולינאריות.

פליירים אולי נתפסים כדבר מה חסר ערך – מלבד למפרסם העושה שימוש בפרסום באמצעות פליירים – אך הדבר איננו נכון. פליירים הם בהחלט כר פורה של רעיונות למחקרים שונים בתחום הסוציולוגיה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב