דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פליירים וגוטנברג 

מאת    [ 04/09/2010 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 1965 פעמים ]

פליירים הפכו, לטוב ולרע, לחלק מוכר של החיים המודרניים. הדפסת פליירים נמצאת היום בהישג ידו של כל אחד. למעשה, כל אדם מהישוב יכול בעזרת המחשב האישי והמדפסת שלו לייצר פליירים. גם מי שמעוניין לפנות אל בעלי מקצוע כדי לקבל פליירים מעוצבים היטב ובעלי איכות גבוהה לא יתקשה למצוא את מבוקשו. אם נצליח להביט לרגע מעל יער הניירות שבו אנו חיים נוכל להיווכח שאכן עברנו מרחק אדיר מאז הימים הרחוקים שבהם המציא יוהן גוטנברג את מכבש הדפוס ומהפכת המילה המודפסת יצאה לדרך.

גוטנברג לא חלם בוודאי על פליירים בימים ההם שבהם הוא עמל על פיתוח מכונת הדפוס המהפכנית שלו. בעוד שאבי הדפוס עמל ימים רבים על הדפסת כל ספר – הוא הדפיס, לדוגמא, כמה עשרות עותקים של התנ"ך במשך יותר מעשר שנים! – כיום בעמל קצר ועם השקעה נמוכה, בעל מקצוע יכול להדפיס ביום אחד יותר ממה שאבי הדפוס הדפיס כל חייו. גם האיכות – לפחות של ההדפסה עצמה, אם לא של המילה הכתובה – גבוהה לעין ערוך, אפילו כשמדובר בהדפסת פליירים שמפרסמים את הפיצה השכונתית או פליירים בכול נושא אחר. כשאנו חיים כיום במציאות שבה הדפסת פליירים הינה פעולה פשוטה ולא יקרה, אנחנו שוכחים שעבור הדורות הקודמים, ולא רק עבור בני זמנו של גוטנברג, היה מדובר במדע בדיוני (אם כי הם לא הכירו עדיין את המונח הזה.) בעבר הדפוס היה שמור לעשירים ובעלי כוח ואילו כיום כל אדם מהישוב יכול ליהנות מפירות הטכנולוגיה המודרנית ולהדפיס פליירים ביתר קלות ממלכי העבר ומשועי הדורות הקודמים.

פליירים הם, אם כן, ביטוי של השינוי הטכנולוגי העמוק שעבר העולם ושל הדמוקרטיזציה של הדפוס. מראשיתו היה הדפוס מכשיר מהפכני ויש לא מעט היסטוריונים שמייחסים להמצאת הדפוס את הופעתם של ניצני המהפכות הגדולות שהיו עתידות לשטוף את העולם בדורות הבאים. היכולת של אנשים פשוטים להפיץ מסרים בכמויות גדולות בפשטות ובזול באמצעות פליירים היא ביטוי לכוח המגולם בדפוס. אנחנו שוכחים לעיתים שאנו חיים במציאות חברתית שונה מאוד מזו שבה חיו הדורות הקודמים. דברים שלנו נראים טבעיים ופשוטים, עבור אבות אבותינו לא היו בגדר האפשר. זכרו זאת בפעם הבאה כשאתם נתקלים במגוון פליירים בתיבת הדואר שלכם. מה שכיום אפשרי לכול פיצה שכונתית ולכול מארגן מסיבות היה בעבר נחלתם של בודדים בלבד. פליירים אלה שאנו מוצאים בתיבת הדואר שלנו או פליירים שאנו מקבלים מידיו של מאן דהו ברחוב הם ביטוי לשינויים האדירים שהעולם עבר בעשרות השנים האחרונות.

ישנם הרבה דברים בחיי היום יום שלנו שההרגל מונע מאיתנו לתפוס במלואם. פליירים הם דוגמא לחפץ שאנו כה רגילים אליו עד שאנו לא מבחינים במשמעות ההיסטורית שיש לו. פליירים הפכו לדבר כה נפוץ ולכן לרוב יש לנו נטייה לזלזל בהם ולהתייחס אליהם כדבר מה מובן מאליו. אך פליירים מבטאים תהליך היסטורי מהפכני שאי אפשר להגזים בחשיבותו. אנחנו נוסעים למדינות אחרות או עורכים מסעות ארוכים כדי לראות שרידים של תפארת העבר ולהתרשם מרגעים היסטוריים גדולים. אך אם רק נחשוב לרגע על התופעה הזאת של הדפסת פליירים ניווכח שאנו נמצאים במחיצתו של אירוע היסטורי: הדמוקרטיזציה של הדפוס ושל המילה המודפסת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב