דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח צוות ארגוני 

מאת    [ 02/09/2010 ]

מילים במאמר: 1528   [ נצפה 3859 פעמים ]

פיתוח צוות ארגוני באמצעות מוסיקה

 

מופעי המוסיקה הגדולים בעולם היו מאז ומתמיד מסובכים לוגיסטית ופיננסית כאחד. כדי להפיק מופע רוק ולמלא אצטדיון בעשרות אלפי אנשים היית נדרש להביא להקה בעלת שם עולמי, מלווה בעשרות נגנים, עם 80 טון ציוד ומאה עובדי צוות בעלויות של מאות אלפי דולרים. זו גם הסיבה שמעט מאד הופעות כאלו התרחשו בישראל במרוצת השנים, יחסית למדינות מפותחות אחרות בעולם.

מאז כניסת המוסיקה האלקטרונית אל תוך ה - Mainstream בעשור האחרון, ופריצתו של ה- DJ היוצר אל תוך עולם המוסיקה, הפכו הדיג'אים לכוכבי ענק מבוקשים ברחבי העולם.

שמות כמו Tiesto, Paul van dyk, David Guetta ואפילו עופר ניסים הישראלי ממלאים אצטדיונים ברחבי העולם במעריצים שבאים לשמוע את המוסיקה שלהם.

המשמעות: אדם אחד שעומד על הבמה ומטריף עשרות אלפי אנשים בעזרת המוסיקה שלו.

אין עוד צורך בנגנים, בטונות של ציוד ובסכומי עתק הנדרשים לממן את כל אלו.

גם ישראל הקטנה משתתפת בחגיגה ונחשבת למעצמת על כיצרנית סדרתית של Dj's ומוסיקה אלקטרונית., בעיקר בתחום הטראנס.

 

כמו כל DJ, גם אני חלמתי להגיע לסיטואציה הזו. לילה אחד בעודי מדמיין את עצמי עומד על במה ענקית באיצטדיון וומבלי באנגליה, מוקף באין ספור מעריצים הקופצים לצלילי המוסיקה שלי, צלצל הטלפון והחזיר אותי למציאות בה הדרך לוומבלי נראתה ארוכה מתמיד. אך מיד הבנתי שכדי להגיע לשם אני צריך בתור שלב ראשון להתחיל ליצור מוסיקה מקורית, משהו משלי.

 

תהליך יצירת המוסיקה האלקטרונית כולל בתוכו 2 מישורים עיקריים:

  1. הקלטת דגימות מוסיקליות באולפן – דגימות אלו כוללות קטעי שירה, דיבור, נגינה ותופים.
  2. בנייה ועריכת הקטע המוסיקלי במחשב ע"י שימוש בדגימות שהוקלטו, ובצלילים ואפקטים אלקטרוניים שמגיעים עם תוכנות העריכה המוסיקליות המיועדות לבניית אותם קטעים אלקטרוניים.

 

ללא עיכובים התחלתי בעבודה הקשה והאיטית של יצירת המוסיקה, ומיד הבנתי שתהליך יצירת המוסיקה דומה מאד לתהליך עבודת הצוות בארגון. בשני המקרים נדרשים השותפים לבצע את תפקידם תוך שיתוף פעולה , פרגון, הבנה הדדית של צרכי האחר ותזמון מלא. בשני המקרים, עבודה על פי קודים נכונים תביא לתוצר גדול ואיכותי יותר מסך תוצרתם של כל החברים בנפרד.

זו היא אותה סינרגיה שכולנו אוהבים ומוקירים. ומשמשת מטרה נעלה לכל מנהל צוות באשר הוא.

 

ה- DJ כמנהל הצוות וכחבר בו, מטיל משימות מוסיקליות על חברי הצוות באולפן (הזמרים, הנגנים וכו'), מקבל מהם את אותן דגימות מוסיקליות, שהן בעצם ה- input של חברי הצוות לפרויקט המוסיקלי, עורך אותן, מתזמן אותן, מוסיף את ה- input שלו ויוצר את אותו פרויקט מוסיקלי המכונה בעגה המקצועית "טראק".

אותו טראק הוא התוצר המשקף את עבודת הצוות שהובילה ליצירה המשותפת, בניצוחו של ה- DJ.

 

 

אז המלאכה הושלמה! יצרתי את הטראק הראשון שלי, אני מוכן לטוס לוומבלי. והנה שוב אני מדמיין את עצמי עומד על במה רחבת ידיים במרכז וומבלי, עשרות אלפי מעריצים רוקדים לצלילי הטראק שיצרתי ולאחר כ- 7 דקות (כן, זהו זמן סביר לטראק אחד) פתאום שקט!! איך ממשיכים מכאן הלאה? המוני אנשים טרחו ובאו, שלמו ממיטב כספם ואני מחזיר להם בטראק אחד??? נראה לי בעייתי.    ואז הגיעה עוד תובנה: צריך ליצור מספר טראקים ואולי לשלב עוד כמה אחרים, שלא אני יצרתי, לכדי Playlist אחד של שעתיים, שזהו אורך הסט הממוצע של Dj בהופעה שכזו.

שוב, ניגשתי לעבודה ויצרתי עוד כמה טראקים. במקביל התחלתי לאסוף חומרים נוספים של יוצרים אחרים כדי להרכיב את ה- Playlist הדרוש. כשהצטבר מספיק חומר התחלתי לערוך מוסיקלית את ה- Playlist ותוך כדי העריכה הבחנתי כי שלבי בניית ה- Playlist  דומים מאד לשלבי ההתפתחות של צוות מתגבש.

 

כדי להמחיש את הדמיון אתבסס על המודל של Tuckman & Jensen משנת 1977 המתאר את שלבי ההתפתחות בעבודת צוות:

 

שלב 1 - גישוש – Forming

שלב זה הוא בעצם שלב ההגדרה העצמית של הקבוצה. בשלב זה נוכל לזהות הסתגלות ראשונית למשימות ולחברי הקבוצה, בחינת יחסי הכוח והאינטרסים בקבוצה, בחינת הכישרונות והיכולות של חברי הקבוצה ותלות גדולה במנהל. במילים אחרות נוכל לומר שכאן מתחילה התהוות ראשונית של הקבוצה.

גם בשלב הראשון בבניית Playlist נוכל לראות התהוות ראשונית של רשימת השירים המתאפיינת באיסוף חומר גלם ראשוני (טראקים) ובקביעת סגנון המוסיקה והעריכה המוסיקלית.

 

שלב 2 – התמודדות – Storming

בשלב זה נוכל לראות התמודדות החברים עם ארגון המשימות ביניהם, טיפול בקונפליקטים של מעמד כוח והשפעה וניסיון לרכוש מקום ולהשפיע על תהליך היווצרות הנורמות והתפקידים בקבוצה.

בדומה לשלב השני בבניית צוות, מתאפיין גם השלב השני בבניית Playlist בניסיון של השירים להתבלט (ע"י הקצב, המלודיה, הפופולאריות וכו') ולהיכנס אל תוך ה- Playlist.

בשלב זה מתבצע סינון של חומר הגלם ובחירת הקטעים שייכנסו אל תוך ה- Playlist.

 

שלב 3 – גיבוש – Norming

בשלב השלישי של התפתחות הצוות מתחילים חברי הצוות להתחבר ביניהם עד לכדי לכידות חברתית, תמיכה ועזרה הדדית, ומתחילים להיווצר נורמות וכללי משחק מקובלים בצוות.

גם בשלב השלישי בבניית Playlist  מתחיל כל שיר למצוא את מקומו ולהתחבר עם השירים האחרים.

בשלב זה מורכבת רשימת השירים במלואה, וה- DJ נדרש להחליט על סדר השירים הכרונולוגי עפ"י שיקולי זמן, מיקסים (חיבורי השירים אחד לשני) ועריכה מוסיקלית.

 

שלב רביעי – עבודת צוות – Performing

בשלב הזה מגיע הצוות לבגרות ומנצל את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מחבריו. קיימת מטרה משותפת וברורה המכוונת את מאמצי הצוות לפתרון בעיות ולביצוע איכותי של המטלות העומדות בפניו.

שלב זה בעריכה המוסיקלית מוגדר גם הוא כשלב הביצוע האיכותי ופתרון הבעיות.

בשלב הזה "מנגן" ה- DJ את ה - Playlist  שיצר, בנה וערך, מבצע את המיקסים באוויר ומגיב לבעיות בלתי צפויות כמו דיסק קופץ, הפרעות סביבתיות, קיצור מסגרת הזמן וכו'.

 

אז הנה, הרכבתי Playlist  והכל ערוך ומוכן להופעת הענק שלי באצטדיון.

טוב לא הכל מוכן... חסר מפיק, חסר פרסום, חסר אצטדיון, חסר קהל, בקיצור חסרים הרבה דברים. אבל דבר אחד לא חסר. מוסיקה! מוסיקה יש בשפע.

ואם יש משהו שלמדתי בתהליך היצירה שתיארתי בפניכם, הוא שבעזרת המוסיקה ניתן להעביר מסרים רבים, ליצור תובנות, להפיל "אסימונים" ואף לגרום שינויים. רק צריך למצוא את ההקשרים הנכונים.

התובנה הזו הובילה אותי לפיתוח סדנת Team J, שהיא סדנה מוסיקלית הבאה להמחיש בצורה חוויתית ולא שגרתית דרכים לבניית צוות מנצח דרך עולם המוסיקה בכלל ועולמו של ה- DJ בפרט.

 

במהלך הסדנה נחשפים המשתתפים למושגים בסיסיים מעולם ה- DJ ולומדים את הטכניקות לביצועם. בין היתר מתבקשים המשתתפים ליצור Playlist בן חמישה שירים שלדעתם מאפיינים את הארגון/הצוות שלהם, לערוך אותו מוסיקלית (עפ"י כללים שנלמדים בסדנה) ולנגן אותו ב- Live על עמדת DJ המוצבת במקום.

עוד מצאתי כי העברת עולם התוכן של בניית צוות דרך עולם המוסיקה, אליו כולנו מתחברים בקלות, הופכת את תהליך הלמידה למיוחד, אקטיבי ופרודוקטיבי.

 

ואם יורשה לי בנימה אישית: אני מאמין כי ברבים מאיתנו חבוי DJ קטן שרוצה לפרוץ החוצה ורק מחכה להזדמנות הראשונה שתינתן לו לככב. אז הנה אני נותן לכם את ההזדמנות...

לא סתם אמרו חז"לנו (שבמקרה הזה היו אלו חברי להקת Faithless) :God is a Dj

אופיר ריבן - מנכ"ל Team j  


יועץ ארגוני MA, תואר שני במנהל עסקים, האוניברסיטה הפתוחה


תואר ראשון בניהול ותקשורת, האוניברסיטה הפתוחה


בוגר התכנית לייעוץ ארגוני של אוניברסיטת חיפה


בוגר המכון להכשרת מדריכים של חיל האוויר


בעל חברת מוסיקה ויוצר מוסיקלי בתחום הדי.ג'יי והיצירה האלקטרונית


לפרטים נוספים:


www.teamj.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב