דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לידתו של הטייס האנושי - על מחשבה ושינוי בזמן אימון 

מאת    [ 25/04/2007 ]

מילים במאמר: 590   [ נצפה 2358 פעמים ]

בכל מטוס הטס בשמיים קיים כפתור הנקרא "הטייס האוטומטי". הצוות המטיס את הנוסעים ממקום למקום, משתמש בכפתור "הטייס האוטומטי" , ונותן למטוס לטוס לבד, כאשר הוא סומך על האוטומט, שיבצע את הפעולות הנדרשות כמו שמירה על גובה הטיסה, מהירות, כיוונים ויציבות המטוס בשעת הטיסה.
כפתור "הטייס האוטומטי" נמצא גם בכל אחד ואחת מאיתנו ורבים מאיתנו בוחרים להשתמש בו מידי יום ביומו ואפילו מספר פעמים ביום. עם השנים, כל אחד ואחת מאיתנו פיתח הרגלי חיים כאלו או אחרים והטמיע את "הטייס האוטומטי" האישי כחלק אינטגראלי מההוויה היום יומית.
תפקידיו השונים של "הטייס האוטומטי" בחיינו:
הרגלי עישון - כוכב גדול הוא "הטייס האוטומטי" בתחום הרגלי העישון. רבים המעשנים, אשר חיים את חייהם במסך עשן כאשר כל פעם מחדש הם מציתים סיגריה באופן אוטומטי וללא מחשבה מוקדמת. הדבר מתחיל משעות הבוקר, עם ספל הקפה הראשון של היום, ממשיך לאורך היום, כאשר "הטייס האוטומטי" יודע בדיוק מתי להיכנס למצב "הפעל" . ציבור המעשנים, חווה את זה, לאחר ארוחות הצהרים והערב, במפגשים חברתיים, בישיבה בבתי קפה, בעצב ובשמחה. למעשה אצל רבים לקח "הטייס האוטומטי" פיקוד לאורך כל היום וביטל את תפקידו של הטייס האנושי.
אכילה - איך אפשר לאכול ארוחה בלי לסיים במתוק?? נשמע מוכר? גם כאן, מככב "הטייס האוטומטי" ומשתלט על הטייס האנושי. אנו חווים זאת בארוחות משפחתיות, בחגים, בתפריטי מסעדות וכמובן במזנון החופשי. "הטייס האוטומטי" למעשה כבר אינו מתחשב בטייס האנושי וברצונות האמיתיים שלנו, אלא מסתמך על איך נהוג, מה צריך ומה יגידו האורחים.
קריירה - במקום העבודה, נוכח לנו "הטייס האוטומטי" כמעט לאורך כל היום. למעשה, הטייס האוטומטי במקרים רבים, הוא זה הבוחר לנו את המקצוע, מקום העבודה, רמות השכר ואת דרגת התפקיד. עוד בטרם אנו מתחילים לעבוד, אנו מפעילים את הטייס האוטומטי המביא איתו מניסיונו ממקומות העבודה הקודמים בהם עבדנו למקום העבודה החדש שלנו. רבים העובדים הנמנעים מלקחת יוזמה או חופש מחשבה ומפעילים את הטייס האוטומטי במשפטים כמו: "עכשיו, זה לא הזמן לבקש העלאה בשכר" או "אני יודע, שאני לא יזכה בתפקיד" . לאן מוביל אותנו הטייס האוטומטי בכווני המחשבה האלו?
זוגיות - איזו מילה נפלאה, וגם כאן, חברים, נוכח לנו הטייס האוטומטי. לאלו המחפשים בן זוג או בת זוג, ברור לנו שהזיווג המושלם יופיע לפי הכפתורים שנפעיל, אשר, כן גם כאן מביאים מניסיוננו הפחות מוצלח מהעבר לזוגיות שבדרך. "הוא צריך להיות אקדמאי ורגיש" או "היא חייבת להיות בעלת חוש הומור ולאפשר מרחב מחייה". ולנשואים שבייננו, אשר רבים מהם הצליחו להתגבר על הטייס האוטומטי ולפתח זוגיות, החלו במהלך השניים להפעיל את הטייס האוטומטי בתקשורת הבין-זוגית, בתקשורת עם הילדים ועם בני המשפחה המורחבת על בסיס השערות כמו "אני חושב שהיא תרצה..." או :"אני בטוחה שהוא לא הרגיש ש..."

עוצרים, חושבים, מתאמנים ומשנים
רבים המתאמנים המגיעים לתהליך האימון במטרה להחליף את הטייס האוטומטי שבתוכנו לטייס אנושי. בתהליך האימון, המתאמנים, ביחד עם המאמן/ת לוקחים הפסקה מהיום-יום, עוצרים ונכנסים לתהליכי ניתוח המצב הקיים. בתהליך בודקים שוב ושוב את הטייס האוטומטי ובודקים האם נוכחותו בחיינו עדיין רלוונטית ולמה בעצם הוא עדיין משרת אותנו? האם הוא ממלא את מקומו של האומץ לשנות? האם הוא ממלא את מקומו של אזור הנוחות של כל אחד ואחת מאיתנו וזאת למרות שהמטוס נמצא בכיס אויר הגורם לנו לטלטלות רבות בתוכנו? ואולי הוא אינדיקציה לרמת מיצוי היכולות שלנו?
השנוי מתחיל אצל כל אחד ואחת דווקא בדברים הקטנים. אצל רבים מאיתנו מתחיל תהליך הבחירה בין הטייס האוטומטי לבין הטייס האנושי. בהדרגתיות ועם ההחלטה להפעיל את הטייס האנושי על חשבון הטייס האוטומטי פתאום מתגלה לנו אדם חדש ונפלא המתחיל לקחת אחריות לניהול הטיסה ובחירת כיוון היעד. ההרגלים הישנים שלנו, שעד כה חשבנו שאין אנו יכולים בלעדיים מתחילים להתחלף בהרגלים חדשים ורצויים ומתקיים פלא, מסך העשן הולך ונעלם, אפשר לאכול ארוחה ללא מנה אחרונה, משנים תפקידים במקום העבודה ומתחילים לתקשר באותו תדר עם בני הזוג, ילדים ומשפחה.
יזם, מקים ומנהל פורטל המאמנים הישראלי http://www.coachisrael.co.il
עוסק באימון מנהלים ובכירים, אימון אישי/אימון לחיים, הנחיית קבוצות
וחונך מט"י - מרכז טיפוח יזמות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב