דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החינוך לערכים במציאות קפיטליסטית 

מאת    [ 26/08/2010 ]

מילים במאמר: 353   [ נצפה 2559 פעמים ]

עם זאת, העובדה שמדינת ישראל סובלת מבעיות חברתיות וכלכליות שונות יוצרת הזדמנות לשינוי פני המציאות, משום שבמצב זה אזרחים רבים חשים צורך לשנות את מציאות חייהם. הודות לכך משתפרים הסיכויים להציב אלטרנטיבה חברתית וחינוכית, וגוברת נחיצותם של אנשי החינוך בחברה, שעליהם מוטלת האחריות לחולל אצל אזרחים רבים שינוי תודעתי שיגרום שינוי באורחות חייהם. לפיכך עולה השאלה, האם יימצאו בני אדם בכלל ואנשי חינוך בפרט אשר יהיו מוכנים לקבל עליהם את המשימה החברתית והחינוכית הזו? ואם כן, האם יצליחו לשנות את פני המציאות?
בפועל, הסיכוי ליצור אלטרנטיבה למציאות שאינה מנוסחת היטב באמצעות כללי עריכה לשונית ושאינה ניתנת בתוך המערכת הממסדית הבית ספרית הקפיטליסטית, המעצבת את תפיסת עולמם של המורים ואת דרכי פעולתם. התנהלותו של בית הספר בתקופה זו מונעת באופן כמעט מוחלט את האפשרות לחולל שינוי חינוכי-ערכי שיתחיל בתוכו, מה עוד שכל פעילות בבית הספר רק תעצים את כוחן של המגמות החברתיות והכלכליות הנוכחיות. יתרה מזו, במציאות זו לא ינקטו המחנכים שום צעד שעלול לעלות להם במשרתם, והם ימשיכו להוכיח במלוא המרץ את יעילותם לתפקוד המערכת. גם אנשי החינוך העובדים בחינוך הלא פורמלי ובחינוך המשלים  ימשיכו לעבוד בארגונים שימנעו כל ניסיון לערער על תפקודם ועל הסדר הקיים, וימשיכו להיות שבויים בקונצפציות כוזבות המנהלות את חייהם.
עם זאת, התקווה להנהיג אלטרנטיבה חינוכית וחברתית ערכית יכולה לבוא מאנשי חינוך אידאליסטים, שיסכימו לזנוח את אורחות חייהם הנהנתניים, וירצו ליצור משמעות לחייהם. על אנשי החינוך לחנך להומניזם, להימנע משימוש בכוח ובמניפולציה, ולצקת תוכן אותנטי וממשי להתפתחות הפרט כדי שיהיה אדם מוסרי ומעורב יותר בחברה. חינוך זה יהיה חייב לממש את הפוטנציאל של כל אדם, ולא לנצל את כישוריו למימוש האינטרסים האישיים של המערכת. על החינוך יהיה לאפשר את התפתחותו התקינה של הפרט, לטפח את האוטונומיה האישית שלו, להגדיר את זהותו הייחודית בתפקוד החברתי, ולאפשר לציבור המחנכים להפגין את גישתו הסובלנית והשוויונית כלפי חניכיו. על אנשי החינוך יהיה להקנות ערכים הומניסטיים לחניכים, משום שערכים אלו הם בסיסם של כל שינוי חינוכי וחברתי.
כמחנכים עלינו לאמץ גישה חינוכית פלורליסטית הדוגלת בחשיפת התלמידים לשונות התרבותית בחברה, לפתח תוכניות חינוכיות מתאימות, ולנהל דיאלוג בין תרבויות מתוך כוונה לפתח תחושות הזדהות עם האחר ועם צרכיו הלגיטימיים. כמחנכים עלינו להכיר בחשיבותה של הסולידריות החברתית, שתעורר את הצורך במפגש בין תרבותי שכזה.

ניר שגב - עורך לשוני וסופר צללים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב