דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם הרשתות החברתיות משתלטות על חיינו? 

מאת    [ 25/08/2010 ]

מילים במאמר: 694   [ נצפה 4249 פעמים ]

האם הרשתות החברתיות משתלטות על חיינו?

לעיתים, נדמה כי הרשתות החברתיות הופיעו ביום בהיר אחד וברגע אחד השתלטו על חיינו. מחשבה זו, למעשה, אינה רחוקה כל כך מהמציאות. תופעה זו, יצרה צורך אצל חוקרים רבים לנתח ולחקור את טבען של הרשתות החברתיות והגורמים הקשורים להן ולפתח תיאוריות שונות ומגוונות עליהן מבוססות הרשתות. למרות שלל התיאוריות השונות, מעשיות ככל שיהיו, יצרה השתלטות הרשתות מציאות חדשה לגמרי – שיש האומרים שמזמן עברה את גבול הוירטואליות, ואינה עוד מציאות מדומה, אנו חיים כיום בעולם דיגיטלי שנוצרו בו קהילות חברתיות, פוליטיות וגלובליות שופעות בידע ובתוכן. יש האומרים, שאם פייסבוק הייתה מדינה היא הייתה המדינה השלישית בגודלה בעולם לחלק מאיתנו, ואף לרובנו, יש דרכון נוסף שמור בדפדפן האינטרנט אשר בעזרתו יכולים אנו להיכנס בכל עת שנרצה למדינתנו הקיברנטית, בה אנו חיים כאזרחים דיגיטליים מן השורה ומקיימים את חוקיה ומנהגיה ובו בעת, הולכים שבי אחר מנהיגיה אשר יושבים להם בכנסת משלהם, ומחפשים דרכים בהם יוכלו לגרום לנו להיות פטריוטיים יותר, ולהשקיע יותר זמן ואף כסף כחלק מלאומיותנו החדשה.

ישנן תועלות רבות אותן קידמו הרשתות החברתיות וביניהן, כמובן, המהפך בתחום האינטראקציה החברתית, הוספת מימד חדש לחופש הביטוי, הסרת מחסומים פוליטיים וכלכליים, וניצול המדיה החברתית לקידום מטרות סוציאליות, עסקיות ולמטרות שיווקיות ופרסומיות. למרות תועלות אלה, בהן  היה לנו יותר קל להבחין, מסתתרות באמתחת הרשתות החברתיות בעיות וסכנות רבות אותן לא תמיד קל לראות, ואנשים רבים אינם מודעים להן.

האופן והקלות שבה אנו וילדינו חולקים ומשתפים מידע אישי על עצמנו מתוך מחשבה כי אנו חסינים ומוגנים מאחורי מסך המחשב וכי אף אחד לא יוכל לפגוע בנו, והאופן שבו ויתרנו כליל על הפרטיות שלנו, במודע או לא במודע, יוכלו לפגוע בנו בדרכים שלהן לא ציפינו. רצונות בסיסיים רבים, כגון השמירה על הפרטיות שלנו, זהותנו, המוניטין שלנו וזכויותינו כיוצרים או כבני אדם עומדים כעת בסכנה.

לרוב הבעיות הללו אין מענה פשוט ולחלקן אף אין מענה בכלל. חלקנו אף הסתגלנו כה מהר לשינוי עד שאיננו מגדירים את התוצאות הללו כבעיה. במילותיו של מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק: "האופן שבו אנשים תופשים פרטיות משתנה במקצת. מה שאנשים רוצים אינו פרטיות מוחלטת. זה לא שהם מעוניינים בחשאיות - הם רוצים לשלוט במה שהם משתפים ובמה שלא". לאור העובדה שהדובר עומד בניגוד אינטרסים מוחלט לרצון שלנו לפרטיות, האם עלינו להאמין לו? ואף אם כן, הבעיה היא שגם האפשרות שלנו לשלוט במידע אט אט חומקת מידינו ועוברת לידיו, או יותר נכון, לכיסו המנופח.

מטבע האדם, הרצון שלנו לחשוף ולשתף מידע והיכולת לבנות ולשמר קשרים בקלות, תמיד יהיו בעלי ערך רב. הן במישור הקהילתי והן במישור הכלכלי. ובסופו של דבר, נראה אנשים רוצים לחשוף את עצמם לעולם. לכן, לא נראה כי אתרי הרשתות החברתיות צפויים להיעלם בקרוב. נהפוך הוא, כמעט מדי יום צצות להן רשתות חברתיות חדשות ואפליקציות חדשות במרחב הקיברנטי, שמציעות יכולות ושימושים חדשים. ואנו נהיים יותר ויותר תלויים בהן. אך אליה וקוץ בה, יותר ויותר אנשים מגיעים כיום למסקנה כי חשפו יותר מדי, ולעיתים, החרטה מגיעה מאוחר מידי. בעקבות זאת, נראה כי ישנה מגמה מתחזקת של משתמשים השוקלים למחוק את חשבונותיהם ברשתות החברתיות.

מאחר מדובר בטרנד כל כך חם, עד שכל יום וכנראה אפילו כל דקה נוספים נתונים חדשים; כתבות, מאמרים, וסקנדלים חדשים המוסיפים על הבעיות שכבר הצגתי ואף יוצרים בעיות חדשות ומגוונות. על כן, לא ניתן להרחיב על כולן. כדוגמה לקושי, אקדים ואומר שחיפוש פשוט של המילה facebook בגוגל מעלה סכום "צנוע" של 2,780,000,000 תוצאות.

מזווית ראיה זו, נראה כי אנו עומדים על סף נקודת האל חזור, ועוד צעד נוסף יוביל אותנו לעולם חדש בו ישתנו הכללים והנורמות כפי שהכרנו אותן. לדעתי, מאחר ואפשרויות האכיפה ברשת מוגבלות, עלינו לקחת את השליטה בחזרה לידינו ולפלס דרך, באמצעות חינוך, הסברה, ואולי אף הטפה שיובילו לעיצוב הבחירות של אנשים לגבי איך וכיצד לשלוט על המידע שלהם. פעולה זאת, יחד עם חתירה לשינוי החוק והרגולציה על הגנת המידע באתרים אלה יכולות להביא אותנו למצב בו אנו שולטים בעולמנו ותוציא את השליטה מידיהן של הרשתות החברתיות ושותפיהן העסקיים שרואות במידע שלנו נכס בעל ערך רב.

 

אדם דוד, סטודנט למשפטים וכלכלה במכללה למנהל, חוקר את תופעת הרשתות החברתיות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב