דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זיהוי ליקויי למידה 

מאת    [ 23/08/2010 ]

מילים במאמר: 501   [ נצפה 2894 פעמים ]

ליקויי למידה הם מצבים שיכולים להשפיע מאוד על חייו של הסובל מהם. מדובר במצב שבו מיומנויות קוגניטיביות לימודיות שונות נפגעות אצל האדם והוא מתקשה ואף לא מסוגל לבצע אותן. אנשים הסובלים מלקות למידה לא מצליחים לרכוש מידע מסוגים מסוימים, בהתאם לסוג לקות הלמידה. לכן, אנשים אלו לעתים נתפסים, גם בעיני עצמם, כפחות אינטליגנטים מאנשים אחרים, למרות שלא כך המצב.

זיהוי מוקדם של ליקויי למידה הוא חשוב במיוחד מכיוון שככל שמתחילים לטפל בהם מוקדם יותר ניתן לעזור לאדם לרכוש כלים להתמודדות יעילה יותר עם ליקויי הלמידה, ויהיה לו קל יותר להצליח בלימודים או בעבודה בהמשך חייו.

כיצד ניתן לזהות ליקויי למידה

באופן טבעי, קשה לזהות ליקויי למידה לפני שהילד מגיע לבית הספר היסודי, זאת משום שמרבית המיומנויות הקוגניטיביות שנפגעות במסגרת לקות למידה אינן מתבטאות באופן אינטנסיבי לפני בית הספר. אמנם יש מחקרים המצביעים על כך שניתן למצוא סימנים ומקדמים ללקות למידה כבר בגיל הרך אך הזיהוי המוקדם עדיין קשה ופחות יעיל מאבחון בגיל בית הספר.

אם אתם חוששים שילדכם סובל מלקות למידה, ראשית יש להכניס את החשש לפרופורציות. לקות למידה היא לא הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות לכם ולילדכם ויש היום דרכים מצוינות להתמודדות עם ליקויי למידה. בנוסף, אין למהר לקפוץ למסקנות ויש לזכור שאבחון רשמי ואמין מתבצע אך ורק על ידי איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה וכישורי הלמידה.

עם זאת, יש מספר גורמים אשר הופעתם אצל הילד יכולה וצריכה להדליק נורה אדומה שעליכם לשים לב אליה. אם אתם רואים גורמים אלו אצל ילדכם, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע.


לקות למידה מתבטאת בקריאה
ברוב המקרים של ליקויי למידה ניתן לזהות קשיים בקריאה. קשיים אלו יכולים להתבטא בכמה דרכים כמו למשל קושי בזיהוי אותיות או מילים שלמות. כשילדים בעלי לקות למידה המתבטאת בקריאה – ובעיקר דיסלקציה – מנסים לקרוא, הם נוטים לאבד את המקום בשורה בקלות ולא מצליחים לזכור את מה שקראו. לא פעם הם מתארים את חווית הקריאה כמצב מבלבל שבו האותיות צפות מול העיניים וקשה לעקוב אחריהן.

התבטאות בכתיבה של לקות למידה
כאשר הילדים מתחילים לכתוב, אפשר לזהות ליקויי למידה דרך בעיות כתיבה שונות כמו קשיי איות, קושי במציאת מילים, קושי בבניית המשפט ועוד. במקרים רבים בעיות כתיבה מתלוות, באופן טבעי, לבעיות קריאה.
כישורים לקויים במתמטיקה ככלי לזיהוי לקות למידה
בשנות בית הספר הילדים צריכים להפגין כישורים מתמטיים רבים וברמות קושי גדלות. זוהי הזדמנות מצוינת לאתר ליקויי למידה מכיוון שבסוגים שונים של לקות למידה – במיוחד בדיסקלקוליה – ניתן למצוא קשיים בביצוע פעולות מתמטיות.


לקות למידה וקשיי זיכרון
עוד אמצעי לאיתור ליקויי למידה הוא קשיים בזיכרון, בעיקר במה שנקרא זיכרון עבודה, שהוא זיכרון לטווח קצר ומשמש לביצוע פעולות מנטאליות בזמן אמת. מכיוון שהילדים מתקשים בשימור זיכרון עבודה, הנדרש לדוגמה כשמנסים לחשב דברים בראש או לנסות לאיית מילה שעכשיו נלמדה, הם מתקשים בביצוע פעולות הקשורות ללמידה. לכן, כאשר יש קשיים בזיכרון עבודה, הדבר יכול להצביע על לקות למידה.
יש לזכור שכל אלו הם רק דוגמאות לתסמינים שיכולים להופיע בליקויי למידה. אם אתם חושבים שזיהיתם תסמין אחד או יותר מהרשימה אין להסיק מיד שהילד סובל מלקות למידה ומומלץ לפנות לאיש מקצוע אשר יבצע אבחון מהימן ומדויק.

 

לקויות למידה מפריעות מאד לחיי אלו הסובלים מכך ולכן יש לדעת מהם החידושים בתחום, איך מזהים, מאבחנים ובשלב מאוחר יותר גם כיצד מטפלים.


בקרו אותנו באתרנו על מנת ללמוד עוד על הפרעות קשב וריכוז ולרויות למידה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב