דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניקיון 

מאת    [ 23/08/2010 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 1805 פעמים ]

לאחרונה דיווחו אמצעי התקשורת על מאבקם של הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב למען עובדות הניקיון באוניברסיטה. הנהלת האוניברסיטה ביקשה להעביר את עובדות הניקיון למקום עבודה אחר ולהשתמש בשירותיה של חברת ניקיון חדשה שזכתה במכרז. הסטודנטים התגייסו למען עובדות הניקיון ומחו על תנאי ההעסקה המחפירים שלהן.

מקרה זה הוא רק אחד מני רבים המדגים את הבעיות הרבות הקיימות בענף שירותי הניקיון. מאז שתחום הניקיון עבר מיקור חוץ (outsourcing), מקומות עבודה רבים, ובתוכם גם משרדי ממשלה ומוסדות ציבור, הפסיקו להעסיק בעצמם עובדי ניקיון שיבצעו ניקיון משרדים. במקומם אלו החלו להשתמש בשירותי ניקיון של חברות ניקיון חיצוניות.

צעד זה אפשר למקומות העבודה לחסוך בהוצאות ולהתייעל מבחינה כלכלית. שימוש בשירותי ניקיון של חברה חיצונית מאפשר לכל מקום עבודה לא להעניק לעובדי הניקיון תנאי העסקה שווים כמו ליתר העובדים. הסיבה לכך היא שעובדי הניקיון הם עובדים של חברת הניקיון הפרטית, והיא זו שמשלמת את שכרם ודואגת לתנאי העסקתם. כל מקום עבודה, חברה או משרד משלם לחברה פרטית בעבור שירותי הניקיון שהיא מעניקה, וחברת הניקיון אמורה להשתמש בכסף זה כדי לשלם לעובדי הניקיון שכר ותנאים סוציאליים המגיעים להם על-פי חוק.

הבעיה מתחילה כאשר החברות המעניקות שירותי ניקיון גוזרות לעצמן את כל הרווחים ואילו לעובדי הניקיון הן מעניקות תנאי שכר והעסקה מחפירים. כך שלמעשה עובדי הניקיון יוצאים המפסידים העיקריים מכל תהליך מיקור החוץ של שירותי הניקיון. עובדי הניקיון משתכרים לרוב שכר מינימום ואינם מקבלים את זכויותיהם הבסיסיות כמו: ימי חופשה, הפרשה לקרן פנסיה, ימי מחלה, פיצויי פיטורים ועוד.

מזה שנים רבות מנסה הסתדרות העובדים להעביר חקיקה אשר תגן על זכויותיהם של עובדי הניקיון. חקיקה זו אמורה לחייב כל מעסיק אשר משתמש בשירותי ניקיון של חברת ניקיון קבלנית, לקבל את עובדי הניקיון כעובדים מן המניין לאחר כ- 9 חודשי עבודה רצופים ולהעניק להם תנאי העסקה שווים. למרבה הצער חקיקה זו טרם יצאה אל הפועל שכן גורמים שונים באוצר מתנגדים למהלך. הסיבה העיקרית לכך היא שהמדינה היא המעסיק הגדול ביותר של עובדי חברות קבלן, ובכללן גם חברות שירותי ניקיון. אם יתקבל התיקון לחוק המשמעות היא שהמדינה, כמו מעסיקים רבים אחרים המשתמשים בשירותי ניקיון משרדים, תיאלץ להגדיל את הוצאותיה עבור שירותי ניקיון.

במקרה של עובדות הניקיון באוניברסיטת תל אביב נחלצו הסטודנטים לעזרתן והביעו את מחאתן. לולא ההפגנות, השביתות ופעולות המחאה שנקטו הסטודנטים, ספק אם היינו שומעים על תנאי ההעסקה המחפירים של עובדות הניקיון באוניברסיטה או של כל עובד אחר המועסק על ידי חברה לשירותי ניקיון. מן הראוי שגם במקומות עבודה, משרדים ומוסדות אחרים הנעזרים בשירותי ניקיון משרדים של חברה קבלנית יקימו העובדים קול צעקה וימחו על תנאי ההעסקה של עובדי הניקיון. כך אולי ניתן יהיה לזרז את שינוי החקיקה ואת שיפור תנאי העסקתם של עובדי הניקיון בארץ

דניאל אייזנברג


 


 


 






 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב