דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רועה שוויצרי לבן - ההיסטוריה של הגזע 

מאת    [ 22/08/2010 ]

מילים במאמר: 809   [ נצפה 3020 פעמים ]

השמועות הראשונות בדבר הגזע

דיבורים ראשונים על קיומם של כלב רועים לבן החלו לזרום בשנת 1900 מעיר שנקראת אלסאזי לוריין שבאוסטריה. מקור השמועות היה בבית הדין של משפחת המלוכה של שושלת האבסבורג. נשים שעבדו בבית הדין היו מוקסמות מצורת הכלב ומיופיו ובעיקר תיארו את הגזע הטהור של כבלי רועים לבנים. הנשים התלהבו במיוחד מהעובדה כי צבעם של הכלבים הזכיר  מאוד את צבעים של סוסי המלוכה אותם היו רותמים לכרכרות.

בשנת 1882 התקיימה תערוכה בעיר האנאובר שבגרמניה, לתערוכה זו הגיעו שני כלבי רועים שונים במקצת,'ניימלי', שהיה בעל פרווה אפורה-לבנה וכלב נוסף שנקרא קיראס גריף או בקצרה גריף. האחרון נולד בשנת 1879.גריף היה זכר מרשים בעל פרווה ארוכה ואוזנים זקורות. למרבה הצער, שום מידע אינו ידוע  על הוריו או על השושלת של הכלב גריף. בשנת 1887 חזר אותו גריף לתערוכה נוספת, הפעם מלווה בשתי בנותיו, גריפה הלבנה ו-רוסין. מה שקרה לאחר מכן עם שלושת הכלבים הללו איננו בדיוק ידוע, גם המגדלים הוויקים של הגזע אינם זוכרים במדוייק. אבל מה שידוע במדוייק הוא העובדה כי גריף הלבן הינו הסבא של הכלב המוגדר לראשונה כרועה גרמני לבן שנקרא ? הקטור לינקס רהין שלימים נקרא הורנד ואן גראפראט על ידי בעליו החדשים.

המאה ה-20

15 השנים הראשונות של המאה ה-20 הינם בעצם ההיסטוריה האמיתית והגלגול שעשה כלב הרועים הלבן אל תוך הגזע הרועה גרמני. במהלך אותם שנים, הרועה הלבן והרועה הגרמני היו מוגדרים כאותו גזע, והרישום בספר הגידול נעשה באותה הצורה עבור שניהם. הדבר שהיה אמור להבדיל בניהם היה הצבע, אך באותה תקופה לא נעשה רישום בספרי הגידול של צבע הפרווה של הכלב. הבלבול בין שני גזעי כלבים אלו גרם לכך שרק בשנת 1921 נרשם לראשונה בספרי הגידול כלב רועה גרמני לבן. וזה קרה 7 שנים לאחר לידתו של האחרון.

הזאב הלבן בארצות הברית

גלגולו של הזאב הלבן בארצות הברית החל דרך אישה בשם אן טרייסי, דמות ידועה בקרב חובבי הרועה השוויצרי הלבן, אן חברה בארגון שנקרא -
GERMANWINGS SHEPHERD DOG CLUB OF AMERICA
והיא מגדלת  ומרביעה רועים גרמנים.   בשנת 1917 בחוות הגידול שלה שבארצות הברית, נולדו 4 גורים לבנים שלימים הפכו  להיות קו הדם הראשון של הרועים הגרמנים הלבנים בארצות הברית.


צילום מקורי של כלבה של אן טרייסי, אבי הרועים השוויצרים בארה"ב

הזאב הלבן בקנדה

לא בדיוק ברור מתי הגיע הרועה הגרמני הלבן הגיע לקנדה, רק ב-1919 נמצא איזכור לרועה גרמני הראשון בספרי הגידול שבקנדה. באותה תקופה גם בקנדה לא ציינו את צבע הפרווה של הרועה הגרמני ולכן לא ניתן לדעת מתי בדיוק עשה הרועה הגרמני הלבן את העליה לקנדה, יש האומרים כי רק לאחר מלחמת העולם השניה הגיע הגזע גם לקנדה.

הזאב הלבן, הסיבות להעלמותו לתקופה מסויימת

שנת 1959 הייתה שנת מפנה בייחס אל הרועים הגרמנים הלבנים, התקן שונה ונקבע כי הזאבים הלבנים הינם בעצם כלבים לבקנים בעל פגמינטציה לא תקינה ואסור להמשיך ולהרביע את הכלבים הללו, כמו כן הוגדר תקן חדש בו נקבע כי כלב שיוולד עם פרווה לבנה ביותר מ-50 אחוז משטח גופו יוגדר גם הוא ככלב לבקן וייפסל מהגדרת התקן. למרות התנגדות המגדלים, עבר שינוי התקן בהצלחה על ידי אגודת ה -
GSDCA
ברוב של 306 חברים לעומת 110 שהתנגדו. כמו כן נקבע כי יש להשמיד ולמגר את הגזע של הכלבים הלבקנים, ואסור להרביע כלבים אלו. גורים לבנים פשוט הומתו.

בשנת 1964 קם קול מחאה שהתארגנה לקבוצה שמטרתה להגן על כלב הרועים הלבן,
WHITE SHEPHERD CLUBGENOEMD GERMANWINGS,
בשנת 1976 הם שינו את שמם ל-
AMERICAN SHEPHERD CLUB INTERNATIONAL,
גם בקנדה קמה לה תנועת מחאה כנגד האיסור על גידול כלבי רועים לבנים וגם שם קמה עמותה למען הכלב רועים הלבן. מאותו הרגע המאמץ להציל את הזאב הלבן קם לתחיה. באותה תקופה גם החלו להשתמש בכלבי רועים הלבנים בסרטי קולנוע והכלבים החלו לתפוס שוב תאוצה וחיבה בקרב הקהל האמריקאי.

בחזרה לארופה

גם בארופה, חייו של הזאב הלבן לא האירו לו פנים. גורים נשלחו להמתה, לא אושרו הרבעות. המצב בארופה היה כה חמור עד שבתקופה מסויימת נעלם הזאב הלבן מארופה למשך מספר שנים. בשנת 1967 החל השינוי המיוחל עם הגעתו של הזכר לובו אל שוויץ. לובו נולד בארצות הברית שנה קודם. בעליו של לובו חיו קודם לכן בארצות הברית והחליטו לחזור אל ארץ מולדתם,שוויץ. בהמשך ייבאה בעליו של לובו נקבה נוספת מבית גידול שבאנגליה, שמה היה לילאק אור בלינק בונני. יחדיו הם הביאו לראשונה גורים באזור 1980.


בשנת 1999 הגזע מקבל לראשונה אישור להשתתף בתערכות תחת השם כלב רועים לבן, בשנת 2002 הגזע מקבל לראשונה הכרה בהתאחדות הכלבים הבינלאומית ומוגדר תקן מסודר.

זה המקום לציין כי בעקבות לובו השוויצרי, שבזכותו ובזכות המגדלת שלו הצליח הגזע להשתקם ברחבי אירופה, הוחלט כי על מנת להבדיל את כלב הרועים הלבן מהרועה הגרמני ומכלב הרועים הלבן האמריקאי, הוחלט כי שם הגזע ייקרא רועה שוויצרי לבן, כמחווה ללובו על שיקום הגזע באירופה.

 





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב