האם עלות התועלת זהה לתועלת העלות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

האם עלות התועלת זהה לתועלת העלות 

מאת    [ 22/08/2010 ]
מילים במאמר: 1561   [ נצפה 1672 פעמים ]

 
 

  

אין כמעט תחום בחיים העסקיים, הארגוניים, והפרטיים, שיחסי עלות התועלת או תועלת העלות אינם עולים לדיון או לבחינה בתדירות כזו או אחרת, הבדיקה היא האם יחס עלות התועלת הוא חיובי, שלילי, או מתאים,במקרים רבים התהליך הוא טבעי ואוטומטי ומתבצע בשברירי שנייה במוחנו.

האם עלות התועלת זהה לתועלת העלות ?

 לפני שנענה על השאלה וננסה להבין מספר מונחים ונניח מספר הנחות הקשורות לנושא.

 

הגדרות:

 

תפוקה – התוצרת המתקבלת מגורם או מפעילות כלשהיא. .

 

גורם עלות – תהליך או ופעילות הנושאים עלות והאמורים לספק תוצרת .

 

C=עלות – המחיר שאנו משלמים לגורם העלות, המחיר יכול להיות גשמי או רוחני או אחר.

.

U=תועלת- רווח או יתרון המופק מהתפוקה, התועלת יכולה להיות גשמית או רוחנית או אחרת. 

 

יחידות התועלת האפשריות הן כסף או יחידות המרה  מדידות שוות כסף כגון: משקל, שטח, זמן, עובדים, או יחידות פחות מדידות כגון מוניטין,יוקרה,שביעות רצון,סטאטוס.

 

 

U/C = העלות ליחידת תועלת (השאיפה להקטין).

 

C/U = התועלת ליחידת עלות (השאיפה להגדיל).

 

היחסים המוצגים אינם ניתנים תמיד למדידה מדויקת, אך הם מחדדים את תשומת הלב הניהולית לנסות ולבחון הן תועלות והן עלויות הקשורות בתועלות.

 

להלן מס' הנחות לצורך הבנת הנושא

 

ü      הנחה מס' 1: "לכל תועלת יש עלות"

 

ü      הנחה מס' 2: " לא לכל עלות יש תועלת"

 

ü      הנחה מס' 3:" התועלת היא ערך חיובי והעלות ערך שלילי"

 

ü      הנחה מס' 4: "העלות ממנת פעילות או תהליך המהווים צורך אמיתי או מדומה האמורים לספק תועלת"

 

ü      הנחה מס' 5: ,התועלת היא לעיתים סובייקטיבית ולא ברורה או מזוהה בודאות..

 

ü      הנחה מס' 6: העלות היא לרוב אובייקטיבית אך לעיתים לא מזוהה.

 

ü      הנחה מס' 7: "את העלות קל יותר לזהות ולכמת מאשר את התועלת".

 

ü      הנחה מס' 8: הן העלות והן התועלת הן לא בהכרח ישירות וגלויות.

 

ü      הנחה מס' 9: תועלת נבחנת בהתייחס לנהנים(ארגון או אדם), ובהתייחס לתהליך או הגורם המקיימים אותה.

 

ü      הנחה מס' 10: גורם או תהליך אחד עשוי להפיק יותר מתועלת אחת.(שילוב תועלות)

 

ü      הנחה מס' 11: תועלת אחת עשויה להתקבל ממספר גורמים או תהליכים.(שילוב עלויות)

 

 

נסכם את היחסים כך:

 

עלות התועלת – היא מה וכמה הוא המחיר שאנו משלמים עבור התועלת שאנו מקבלים.?

ככל שהעלות נמוכה מהתועלת התוצאה טובה יותר.

ביחס זה הגורם הנבדק היא העלות כאשר התועלת ידועה פחות או יותר.

 

תועלת העלות – היא מה וכמה היא התועלת שאנו מקבלים  עבור המחיר שאנו משלמים? 

ככל שהתועלת גבוהה מהעלות התוצאה טובה יותר.

ביחס זה הגורם הנבדק היא התועלת כאשר העלות ידועה פחות או יותר.

 

האם שני היחסים זהים ?  

 

שני היחסים מתייחסים לאותו תבחין, ההבדל הוא על מה מסתכלים קודם ועל מה שמים דגש על העלות או על התועלת.

 

התשובה תלויה במרכיבי העלות והתועלת, בגורם הנהנה מהתועלת ובגורם הממן את התועלת, בתהליך יצירת יחסי עלות תועלת, ביכולת המדידה של שני הגורמים, בסיטואציה שבה היחסים בין העלות והתועלת נבדקים, בשיקולים האובייקטיבים והסובייקטיביים של העוסקים בעניין, בשיקולים פוליטיים של בעלי עניין.

 

בניתוח אירועי עבר או בניתוח מצב קיים העלות די ברורה וידועה, לעומתה התועלת הנובעת מהעלות, לא בהכרח ברורה, בהיותה קשורה לגורמים שלא תמיד ניתן לזהות ולשייך את הקשר ביניהם ואת עוצמת השפעתם על התועלת.

 

הערכה של תועלת ועלות עתידיים תלויה מאד בסוג  התהליך, אשר ממנו התועלת אמורה להיות מופקת ובציר הזמן של בצוע התהליך, תהליכים ארוכים ומורכבים, עלולים לגלוש לעלויות גבוהות מהמתוכנן בשל שינויים לא נשלטים (כלכליים פוליטים ואחרים) והתועלות בפועל, עלולות להיות נמוכות מהצפוי (תחזיות שגויות ,שינוי מגמות,תנאי תחרות שונים) , במצב דברים שכזה יחס העלות התועלת הסופי יהיה שונה מאד מהחזוי (העלות גדלה והתועלת ירדה)

 

דוגמאות:

 

  • בתהליכי ייעול וחסכון המטרה היא צמצום עלויות בגין התועלת , מאחר והעלות ידועה או נתפסת כידועה, היחס שייבדק הוא תועלת העלות , כלומר איזה תועלת מתקבלת מהעלות הקיימת והמתוכננת להצטמצם או להתבטל ?, ידיעת התועלת מאפשרת לבדוק "מה נפסיד מהחיסכון שנרוויח" בשלב זה יתכן ונגלה שלא נפסיד הרבה או להיפך, ארגונים מוסיפים לגופם עלויות ו"תועלות" מיותרות  שמתגלות בזמנים שהארגון נדרש לחסכון ולייעול, לעיתים תהליכי הייעול כוללים הגדלת התועלת המתקבלת ללא שינוי בעלות הקיימת, גם המשמעות של תהליך זה היא למעשה שיפור היחס של תועלת העלות.

  • בתהליכי התרחבות וצמיחה המטרה היא הגדלת תועלות, מאחר והתועלות הנדרשות או המבוקשות מסתמכות על צורך או אמונה בצורך, היחס שייבדק הוא עלות התועלת כלומר כמה תעלה לנו התועלת הנדרשת או המבוקשת העתידית.

  • לדוגמא:בהטמעת מערכת טכנולוגית מורכבת, התועלות הצפויות בגין ההטמעה עשויות להיות נמוכות מהצפוי ולהתקבל במועד מאוחר מהמתוכנן, ולעומתן העלויות עלולות להיות גבוהות, ומתמשכות מהמתוכנן בגין קשיים בתהליך ההטמעה, במצב שכזה עלות התועלת בפועל תהיה גבוהה מהחזוי ותכלול גם גידול בעלות וגם קיטון תועלת.

 

  • לדוגמא:שני חברים ישבו במסעדה אכלו ארוחה זהה ושלמו עבורה סכום זהה, אחד נהנה מאד מהאוכל ולגביו תועלת העלות הייתה גבוהה, חברו לא נהנה מהאוכל ולגביו עלות התועלת הייתה גבוהה, אותו אירוע, אותה עלות, אבל תועלות סובייקטיביות שונות , החבר שנהנה הדגיש את התועלת, החבר שלא נהנה הדגיש את העלות.

בדרך כלל מנהלי כספים וגורמי מימון ישימו דגש על העלות הנדרשת למימון התועלת

 

מנהלי תפעול ושיווק ישימו דגש על מימוש התועלת המבוקשת, הממומנת על ידי העלות.

  

 

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

 

                                                          www.uzip.co.il

עוזי פלג


יועץ לניהול עסקי


מנכ"ל UP יזמות וניהול בע"מ


נייד 0526969240


דוא"ל : peleguzi@012.net.il


אתר : http://WWW.UZIP.CO.IL>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב