דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשאגו ואלטרו הלכו לים 

מאת    [ 20/04/2007 ]

מילים במאמר: 384   [ נצפה 2425 פעמים ]

אם תשאלו בצהריי יום שישי בשינקין את העובר ושב הממוצע מהו "אלטרואיסט", סביר להניח שלא תהיה לו תשובה. הבורות מתבהרת עוד יותר לנוכח השליטה האבסולוטית של באי המשולש התל אביבי הנצחי , במונח ההופכי, הלא הוא "אגואיסט". על מנת לישר קו אגדיר את שני המושגים; אגואיזם - הנטייה להתנהג רק או בעיקר לפי טובת עצמו. אלטרואיזם - הקדמת רווחתם של אחרים, אושרם, דאגותיהם או אף הישרדותם לאלה שלו עצמו.
לפיכך, ניתן לסכם בקצרה, כי אגואיסט הוא אדם אנוכי אשר פעולותיו מושתתות על אינטרסים צרים או רחבים ככל שיהיו. מנגד, אלטרואיסט הוא כזה אשר אינטרסים של אחרים קודמים למטרותיו, או למעשה, אדם אשר מונע מתוך הכרה ברצון הזולת. כמובן, שבנורמות החברתיות שלנו האלטרואיסט הוא בעל הקונוטציה החיובית והאגואיסט נדחק לתחום השלילי.
למרות ועל אף התפיסה החברתית השלטת, לדעתי, יש לשנות את התפיסה מכמה וכמה היבטים; ראשית, ובעקבות גישה רווחת הנקראת אגואיזם פסיכולוגי אשר גורסת כי כל אדם מונע מתוך אינטרסים אישיים (לדוגמא, גם כאשר אדם תורם לנזקק כספים, הוא עושה זאת על מנת שירגיש טוב עם עצמו), אני טוען כי יש צדדים טובים לאגואיזם המדובר (הרי הנזקק זכה לתרומה). שנית, ובעיקר במערכות יחסים זוגיות, אדם צריך להרגיש טוב עם עצמו לבד. באופן כזה בלבד יכולה להיווצר מערכת יחסים שהיא עמוקה, אינה תלותית ומביאה להתפתחות שני הצדדים. במלים אחרות, על מנת שמערכת יחסים תהיה טובה, כזו שאין בה תלותיות ופחד מפני הפרידה, חשש, אשר עלול להביא למצבים של מצוקה והתגוננות, ובסופו של דבר פוגע בטיב מערכת היחסים, חייב האדם להיות שלם עם עצמו כאשר הוא לבד, כאשר הוא בודד. שלישית, נתינה לזולת, ומחשבה על האחר תהיה אפקטיבית יותר רק כאשר האדם נמצא במצב נפשי המספק אותו, או במלים אחרות כשלמישהו טוב הוא גם טוב כלפי אחרים ומקרין זאת החוצה.
לסיכום, אדגיש את עמדתי כי אגואיסט הוא לא דבר שלילי. בדרך כלל עדיף להיות אגואיסט, כלומר, להרגיש טוב עם עצמך ומעשיך ומצבך, כי רק בדרך כזאת יתפתחו מערכות יחסים איתנות והתרומה לזולת תגיע בכל מקרה, מפני שאדם שטוב לו מעביר זאת לאחר. לחשוב על עצמך זו לא פעולה גסה. החברה מורכבת מפרטים, ופרטים מאושרים יביאו לחברה אלטרואיסטית. ובכלל, ניתן לראות באלטרואיזם סוג של כניעה לאגואיזם, הרי אדם שכזהמובל על ידי האינטרסים של האגואיסט. חוץ מזה אם אגו ואלטרו ילכו לים, לפחות על פי ההגדרות, נראה שמי שיטבע יהיה אלטרו. אז אולי בעצם אין לנו ברירה אחרת, הכל ידוע מראש. כדאי להשלים עם זה, לא? הרי כולנו אגואיסטים.
דור דבירי, 20, תל אביב



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב