דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


8 דברים שעלינו לבחון לפני בחירת פתרון SaaS 

מאת    [ 19/08/2010 ]

מילים במאמר: 1385   [ נצפה 1848 פעמים ]

 

יתרונות SaaS - תוכנה כשירות - חדלו כבר מזמן להיות נחלתם של ארגונים בעלי נטייה הרפתקנית והפכו להיות תופעה סוחפת, שגם ארגונים הנחשבים לשמרניים מצטרפים אליה. SaaS הוא לבו הפועם וההצדקה האמיתית למחשוב הענן.

מחיר הכניסה הנמוך והתחלת העבודה המהירה המאפיינת יישומי SaaS מפתה כיום מנהלים ומקבלי החלטות רבים לבחון כניסה לעולם התוכנות כשירות. בגלל אופין השונה של תוכנות SaaS יש גם לבחון כניסה אליהן באמות מידה שונות מאלו שהיינו בוחנים אילו היינו צריכים לבחור את אותו סוג אפליקציה, אך מן הסוג הרגיל המותקן באתר החברה ומשתמש בתשתיות שבבעולותה.

במאמר זה אפרט מהן אמות המידה שבאמצעותן יש לבחון כניסה לכל סוג של אפליקציית SaaS:

 

מי הבעלים של המידע?

לכאורה השאלה נשמעת לא רלוונטית, ברור שהארגון שמייצר את המידע הוא גם בעליו, אך אין הדבר כך כלל וכלל. לפני חתימה על הסכם SaaS כלשהו יש לוודא ולעגן מראש את נושא הבעלות על המידע. כדאי ללמוד מנסיונם של אחרים ולא להניח במקרה זה שהמידע שייך לחברה השוכרת את שירותי האפליקציה.  ממש כפי שאין להניח שברז ששוכר דירה מתקין בדירה ששכר יהיה שייך לו עם תום תקופת השכירות.

 

ניהול רשיונות עצמאי ותוספת תכונות לאפליקציה

האם תוספת רשיונות לשימוש משתמשי החברה ו/או תוספת מודולים ותכונות לתוכנה כשירות מתבצעת באמצעות ממשק אינטרנטי או שיש צורך לשוחח טלפונית עם אנשי החברה משכירת התוכנה? שירות SaaS בוגר יאפשר בדרך כלל שינוי פרמטרים כגון מספר משתמשים ומודולים הנמצאים בשירות באמצעות ממשק משתמש המאפשר לחברה השוכרת לקבוע בעצמה כיצד, בכמה רשיונות ובאילו מודולים היא משתמשת.

 

SLA טוב ובטחונות לעבודה שוטפת

אינכם רוצים להיות נתונים לחסדיו של משכיר התוכנה כשירות. שרידות גבוהה ורמת תמיכה טובה, תוך מתן ערובות הן יותר מאשר הכרחיות, בעיקר אם מדובר בתוכנה שהשבתתה עלולה לפגוע בליבת העסקים של הארגון.

 

אבטחת  מידע

אבי אבות החולשה של השכרת תוכנות כשירות. לפני שחושבים בכלל להתקשר עם משכיר תוכנה כשירות חובה לברר מהם האמצעים שבאמצעותם הוא מגן על המידע היקר שלכם. אין להתבייש במקרה זה וחובה לדרוש לקבל לידיכם הסבר מפורט של אמצעי ההגנה על המידע שלכם. מומלץ גם להיעזר בשירותיהם של יועצי אבטחת מידע מקצועיים שיבחנו את הפיתרון של חברת ה - SaaS.

 

יצוא ויבוא של מידע

האפשרות לייבא נתונים לתוך התוכנה חשובה מאוד כאשר רוצים שהתוכנה כשירות תמשיך תוכנה קיימת ותוכל לקבל מידע מתוכנה זו ולהמשיך לטפל בו. יצוא של מידע חשוב אפילו יותר משום שהוא מבטיח שספק השירות לא "ינעל" את המידע שלכם אצלו. אסור, פשוט אסור, לעבוד עם ספק תוכנה כשירות שאינו מאפשר יצוא (בצורה עצמאית ועל ידי המשתמשים) של נתוני התוכנה!!!

 

אינטגרציה עם מערכות אחרות

למרות שהמערכת המוצעת יכולה להיות טובה ולשמש את הארגון שלכם היטב עליכם לזכור שארגונכם משתמש בתוכנות רבות. עליכם לשאול את עצמכם כיצד תתבצע האינטגרציה בין התוכנות שלכם (אם כאלו המופעלות באתר החברה או כאלו הנמצאות בענן)  לתוכנת ה - SaaS.

 

כלים ליצירת דו"חות

בניגוד לתוכנות המותקנות באתר החברה שלכם, במקרה של תוכנות כשירות אין לכם גישה ישירה לבסיס הנתונים של המערכת ולכן חשוב מאוד שיהייו באפליקציית ה - SaaS דו"חות מספקים ואם אפשר אזי גם מחולל דו"חות שיהיה מספיק גמיש כדי לענות על צרכים משתנים. מחולל כזה הוא עוד אמת מידה כדי לבחון עד כמה השירות המוצע לכם הוא בוגר.

 

יציבות החברה מספקת השירות

כאשר חברת תוכנה רגילה מפסיקה לפעול התוכנה שקנינו ממנה תמשיך לפעול באתר שלנו. אמנם לא נקבל עדכונים או תומיכה, אך נוכל להמשיך ולעבוד עם התוכנה ולהמשיך בעסקים כרגיל עד למציאת תוכנה מחליפה. במקרה שחברה שמכרה לנו שירות SaaS מפסיקה לפעול תפסיק גם התוכנה לפעול ומכאן שישנה חשיבות רבה לנסות ולעבוד רק עם חברות בוגרות ויציבות.

 

פוסט זה מבוסס על מאמר פרי עטי שהתפרסם לראשונה באתר קוד ענן המיועד למפתחים ומקבלי החלטות בתחום המחשוב.


 

 

יוסי סיגורה מומחה בתחום Cloud Computing בעל ניסיון רב בפיתוח אתרים ואפליקציות. עורך האתר "קוד ענן" - http://www.codeanan.co.il/  ואתר המפתחים ללימוד עצמי  http://www.devschool.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב