דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקיפת שוטרים - משמעות משפטית 

מאת    [ 18/08/2010 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 3023 פעמים ]

חוק העונשין קובע כי תקיפת שוטרים היא עבירה פלילית. אולם, בניגוד לעבירות אחרות, נקט המחוקק, לגבי עבירה זו, במדיניות מחמירה במיוחד.

אעצור ואציין כי מענה משפטי בתחום הפלילי, מענה מקוון, ניתן לקבל במסגרת פורום פלילי שבאתר הפורומים המשפטיים. קישור לפורום פלילי>>

ראשית, נקבע כי בית המשפט הדן נאשם בגין עבירה של תקיפת שוטרים, מחויב להטיל עליו עונש מאסר של מינימום חודש ימים ועד שלוש שנים.

קביעת עונש מינימאלי, יש בה כדי ללמד על עמדתו של המחוקק באשר לעבירה של תקיפת שוטרים. קיומו של עונש המינימום, מצמצם משמעותית את יכולתו של בית המשפט להקל עם נאשמים במקרים בהם נסיבות העבירה אינן כה חמורות.

מעבר לזאת, החובה להטיל עונש מינימום, הוציאה מידיו של בית המשפט את הסמכות הנתונה לו בעבירות רבות אחרות, שלא להטיל על נאשמים עונש מאסר כלל, אלא להסתפק בעונש פחות חמור, כגון קנס. במקרה של תקיפת שוטרים, סמכות זו אינה קיימת ובית המשפט מוכרח לגזור על הנאשם, את עונש המינימום, לכל הפחות.

שיקול הדעת של בית המשפט מצוי בין עונש המינימום לעונש המקסימום. כאן יוכל בית המשפט להבחין בין מקרים חמורים למקרים קלים יותר ולגזור את העונש המתאים. כמו כן, כאשר נסיבות העבירה חמורות במיוחד ומקיימות את דרישות החוק, יוגש כנגד הנאשם כתב אישום בגין תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות.

מהי למעשה עבירה של תקיפת שוטרים? במה תלויה חומרת עונשו על הנאשם ומהי עמדת המחוקק לגבי עבירה זו?

תקיפת שוטרים – מתי?

המונח תקיפה, יכול להתפרש בצורות שונות אך הקונוטאציה תהיה בדרך כלל, מעשה שנעשה בכוונת זדון. עבירה של תקיפת שוטרים, לא דורשת כל כוונה רעה או זדונית מצד התוקף. דרישת החוק היא אך ורק מודעות למעשה התקיפה. למותר לציין כי תקיפת שוטרים, זו עבירה המתבצעת כלפי שוטר, בזמן מילוי תפקידו כחוק.

הדין הפלילי הגדיר תקיפה ככל מכה, דחיפה או הפעלת כוח על גופו של אחר, ללא שניתנה הסכמתו לכך.  הגדרה זו מלמדת כי כל הפעלה של כוח פיזי, עלולה להוביל לכדי מעשה של תקיפה, בעיני החוק.

כאשר מדברים על תקיפת שוטרים, המשמעות המשפטית היא עונש מאסר של חודש ימים לפחות. כאמור, לבית המשפט אין הסמכות להטיל על נאשם עונש קל יותר מעונש מאסר. אולם, חשוב להדגיש כי עונש המאסר יכול ויהיה מאסר על תנאי. הטלת עונשים אחרים כגון קנסות יכולים להיות נלווים אל עונש המאסר אך אינם יכולים להחליפו.

חומרת העונש

כאשר עומד בפני בית המשפט, כתב אישום בגין תקיפת שוטרים, נבחנים פרמטרים שונים בקביעת עונשו של הנאשם. תקיפת שוטרים, משמעותה עונש מאסר של בין חודש לבין שלוש שנים. בית המשפט אמנם מוכרח להטיל את עונש המינימום אך יכול לבחור האם להסתפק בעונש המינימאלי או שמא להחמיר עם הנאשם. מהם שיקוליו של בית המשפט בבואו לגזור את עונשו של הנאשם:

1. נסיבות העבירה : בית המשפט בוחן את נסיבות העבירה ומתרשם מאופן התנהגותו של הנאשם, מן הנסיבות אשר הובילו אל מעשה התקיפה ועוד. 

2. עבירה ראשונה : עונשו של נאשם אשר זוהי עבירתו הפלילית הראשונה, לא יהיה כעונשו של זה, בעל עבר פלילי קודם. אדם אשר ביצע בעבר עבירה פלילית, יש צורך להענישו בחומרה גדולה יותר, על מנת להרתיעו מלבצע עבירות נוספות.

3. נסיבות מחמירות : לאור עמדתו של המחוקק באשר לעבירת תקיפת שוטרים, נקבעה עבירה נפרדת של תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, בגינה יקבל הנאשם עונש מאסר של שלושה חודשים לפחות ועד חמש שנים.

עמדת המחוקק

המחוקק מביע בחוק העונשין, עמדה חריפה ביותר באשר לעבירת תקיפת שוטרים. הדבר בא לידי ביטוי במספר דרכים. ראשית, קבע המחוקק עונש מאסר מינימאלי כך שבית המשפט אינו רשאי להסתפק בעונש של קנס. שנית, קבע המחוקק כי עבירה של תקיפת שוטרים, אינה דורשת כוונת זדון אלא אך ורק מודעות למעשה.

המחוקק אף הגדיל והוסיף, עבירה נפרדת של תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, על מנת להבדיל בין תקיפה רגילה ובין תקיפה בנסיבות קשות יותר, המצדיקות, ענישה חמורה יותר.

בניגוד לעבירה של תקיפת שוטרים, עבירת תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות דורשת כוונת זדון להכשיל שוטר בתפקידו, להפריע לשוטר בתפקיד או למנוע משוטר למלא את תפקידו. כמו כן, נדרש כי התקיפה הייתה בצוותא של יותר משלושה אנשים וכי התוקף היה מזוין בכלי כלשהו כגון אלה, כלי ירייה וכולי. 

תקיפת שוטרים היא עבירה פלילית חמורה והמשמעות המשפטית שלה, בכל מקרה היא עונש מאסר. בית המשפט אינו רשאי להמיר את עונש המאסר בקנס, אלא יכול הוא להטיל על הנאשם עונש מאסר על תנאי, במקום עונש מאסר בפועל. תקיפת שוטרים, דינה מאסר שבין חודש ימים ועד שלוש שנים. תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, דינה מאסר שבין שלושה חודשים ועד חמש שנים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב