דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המצאת פטנט 

מאת    [ 12/08/2010 ]

מילים במאמר: 388   [ נצפה 2638 פעמים ]

פטנט הוא מוגדר כרישום הזכות הבלבדית לשימוש בהמצאה כלשהי, במהלכו של ציר זמן קבוע שמוגדר בחוק (בדרך כלל עשרים שנים). בכל מדינה ומדינה, ממציא שמעוניין להוציא פטנט על המצאתו, צריך להגיש בקשה מפורטת לרשות הממשלתית המתאימה שעוסקת ברישום פטנטים. על הבקשה לכלול תיאור מפורט ביותר של ההמצאה כדי שבעל מקצוע מתאים יהיה מסוגל לממש את ההמצאה בהתאם לתיאור.

אפשר לרשום המצאה כפטנט אם הינה המצאה של מוצר או של תהליך, לא משנה באיזה תחום טכנולוגי, ובמידה והיא חדשה, אפקטיבית, פוטנציאלית לשימוש תעשייתי ובעלת התקדמות המצאתית.

פטנט המוענק במדינה מסוימת יכובד במדינה בה נרשם בלבד כיוון וכך על הממציא להביא את בקשתו לפטנט לאישור בכל מדינה בה הוא מבקש לקבל הגנה על המצאתו. כתוצאה מחתימת אמנות בין לאומיות (ובפרט אמנת פריז המסדירה את "דין הקדימה"), ממציא שמגיש בקשה לרישום פטנט במדינה שחתומה על האמנה, רשאי להגיש בקשות במדינות אחרות החתומות על האמנה תוך שנה, ולזכות בכך שבקשותיו ייחשבו כבקשות שהוגשו באותו תאריך בו הגיש את בקשתו הראשונה.

כמו כן קיימות עוד אמנות שמאפשרות הגשת בקשה יחידה עבור כמה מדינות וטיפול בבקשה ברשות בינלאומית.

הענקת פטנטים נועדה נתינת תמריץ לממציאים, שכן בלי דרך להגן על המצאות, אחרים עלולים לקחת את ההמצאות ולעשות בהן שימוש ללא מאמץ, ופיתוח המצאות היה לא רווחי ואל משתלם. לכן מדינות מעניקות פטנט, שהוא זכות שמוענקת לממציא להשתמש בהמצאתו באופן בלעדי במשך תקופה מוגבלת ללא חשש מתחרות מצד גורמים שיכולים להעתיק את המצאתו. התועלת שכלל הציבור מפיק, על אף זכויות בלעדיות אלה שמוענקות לממציא, הינה שבסיום תקופת הפטנט, ההמצאה תעבור לרשות הציבור כולו שיוכל להפיק ממנה תועלת. לכן, כדי לרשום טפנט על הממציא לגלות את דרכי יישום ההמצאה, כך שלאחר סיום תקופת הבלעדיות יוכל כל אדם להשתמש בידע זה וכך תוכל האנושות כולה ליהנות מההמצאה.

זכות הפטנט מעניקה לבעל הפטנט הרשום אפשרות לנצל בעצמו את ההמצאה כמו גם לעשות עסקות שונות בפטנט, ובין היתר למוכרו, להעניק לצד ג' רישיון שימוש בו, וכן לשעבדו.

בארץ, על ממציא שברצונו לקבל פטנט, להגיש בקשה לרשות הפטנטים, ושם בוחן פטנטים, שהוא מומחה בתחום ההמצאה, יבדוק אם הבקשה עונה על דרישות החוק ואם אפשר לרשום את ההמצאה כפטנט. אם יחליט בוחן הפטנטים שכך הדבר, תיאור ההמצאה יפורסם ביומן הפטנטים על מנת לתת לאחרים אפשרות להתנגד למתן הפטנט. באם לא יהיו התנגדויות, מגיש הבקשה יקבל את הפטנט. אם תוגש התנגדות, רשם הפטנטים ייתן לממצאי אפשרות להגן על המצאתו ואחר כך יקיים דיון בעניין, ישמע עדויות וחוות-דעת מומחים ויסיק אם להעניק את הפטנט.

אם אתם ניצבים בפני בעיה משפטית הנוגעת לזכויות יוצרים ברשת, הגעתם למקום הנכון.יש הרבה מאד לדעת  כשניגשים לפרוצדורה משפטית הנוגעת לקניין רוחני, הן כתובע והן כמשיב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב