דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לצלוח את מבחני המיון של אדם מילוא? 

מאת    [ 10/08/2010 ]

מילים במאמר: 1899   [ נצפה 46754 פעמים ]

איך לצלוח את מבחני המיון של מכוני ההשמה ?

או: דרוש סמיילי לעבודה של רובוטים מחייכים!

בשעה טובה קיבלתם זימון לראיון לקראת העבודה המיוחלת. חיכיתם שבועות, שלחתם אינספור קורות חיים,  וסוף סוף מסתמנת התקדמות בכיוון מסויים.

לכבוד המאורע נלבש את החולצה הכי מגוהצת שלנו, נוותר על סנדלי השורש ליום אחד ונצא חדורי מוטיבציה לקרב.

אך פתאום צצה בעיה- כשאנו מגיעים לחוצים ונרגשים למקום, אנו מגלים לחרדתנו שלתפקיד המיוחל ממתינים להיבחן עוד 20 איש חוץ מאיתנו.


מה עושים?

לא משנה אם הוזמנתם לאבחון מטעם מכון אדם מילוא או קינן שפי , או לתפקיד של תוכניתן או קלדן, הבנה לעומק של שיטת הסינון תסייע בידכם לגבור על המועמדים האחרים ולצלוח את המבחנים, שכן רובם מתבססים על שיטה דומה.

רוב המדריכים שנכתבו בנושא יספרו לכם מה מומלץ להגיד, מה לא מומלץ להגיד, ויפרטו כל שלב ושלב. היתרון של המדריך הזה, שהוא באמת חושף מה עובר בראש ל'בוגרת- החוג -לפסיכולוגיה -תואר -ראשון', כשהיא רושמת במרץ תוך הנהון מלא הבנה, בלוח החלק שהיא מחזיקה קרוב לחזה. אותן בוחנות מלאות אמביציה בתחילת הדרך ,שמחפשות להותיר בידי המעסיק הפוטנציאלי את המועמד ה"טוב ביותר".

.

שלב א- התכנסות

 מדוע בעצם צריך לקבץ את כל המועמדים יחד, ואי אפשר לריאיין כל מועמד בנפרד?

ראשית, יש לצאת מנקודת הנחה שמבחינת החברות המעסיקות, מעבר לדרישה לעובד מיומן ומקצועי, הן מחפשות אדם בעל אינטיליגנציה רגשית.

הרבה פעמים אדם יכול להיות תוכניתן מדהים, אבל אם הוא אדם שקשה לסובבים לעבוד בחברתו, עם כמה שהוא נהדר, הוא עלול להשפיע לרעה על קבוצה שלמה של עובדים אופטימים שעובדים לצידו, ואז הוא לא שווה כל כך לחברה. מה גם, שאם יש זמן וכסף לתת למכון תעסוקה, עדיף להעסיק  איש מקצוע מצוין, אשר הסיכויים שיפחית את המוטיבציה בקרב העובדים הסובבים אותו הינם פחותים.

וכך הדבר עובד- החברה מספקת מראש לאדם השמה רשימה של תכונות מבוקשות אצל העובד המבוקש עבורה, וזו מנסה לאתר אותו עבורה. כיצד? על ידי המבחנים הפסיכולוגים הללו, אשר מעט הבנה בסיסית, תאפשר לכם לעבור אותם בשלום.

נכון שכל חברה השוכרת את חברת אדם השמה דורשת תכונות שונות-- איש מכירות ומהנדס תוכנה אינם מצריכים תכונות אופי דומות; האחד דורש כישורים של חוצפה וכוח שכנוע, והשני תכונות של דייקנות. אבל לרוב, ישנן תכונות אופי פופולריות שמופיעות מצד רוב החברות:


1.        אדם בעל גישה חיובית לחיים.
2.        אדם בעל יוזמה ויכולת חשיבה עצמאית.
3.        אדם שאינו נוטה לפולמוסות וריבים.
4.        אדם המסוגל להאזין לצד האחר- סבלנות.
5.        אדם בעל בטחון עצמי ויכולת התבטאות תקינה.
6.        אדם היודע לעבוד בקבוצה ולא הולך לאיבוד.

שאלת מיליון הדולר היא- כיצד המאבחנים עולים על התכונות הללו? מה תעשה התלמידה לפסיכולוגיה שבמכון האבחון אשר הפקידו בידה חדר שלם, ועשרה מועמדים רעבים למשרה?

ראשית כל, מסננים את אותם אלה שממבט ראשון עולות תכונות אופי בעייתיות. הפסיכולוגית לא צריכה להתאמץ יותר מדי לשם כך- מדובר במועמדים שנפסלים מבחינה חיצונית: הלבושים ברישול או בצורה עילגת, לרוב ידובר בנשים שהתלבשו בצורה לא הולמת, והגיעו לראיון בבגדים חשופים מדי, וכן פשוט אנשים שמושכים תשומת לב "שלילית". יתכן שהיו יכולים להיות עובדים מסורים, אבל ברור מאליון שיש קצת חוסר הוגנות בכל התהליך הזה.

מבחינת המעסיקים, אלה אינם ששים להעסיק לבושים ברישול, מגמגמים מחוסר בטחון עצמי, או כאלה שנראים שהגיעו עצבנים מהבית, והאנרגיה השלילית שלהם זועקת למרחקים.

שלב ב היכרות מעמיקה יותר-

 בשלב זה הפסיכולוגית  עסוקה בחיפוש אחר תכונות האישיות הבעייתיות הנחבאות מתחת פני השטח.. בשלב הראשוני היא הצליחה לנפות את המועמד המבוייש שהצליח להשלים משפט רק אחרי שעה, ונדמה היה שפילל שהאדמה תבלע אותו, וההיא שלעסה מסטיק בקולניות.

בינתיים כל אחד סיפר קצת על עצמו משפט אחד או שניים. כדי להוציא את המופרעויות האמיתיות שלכם, הפסיכולוגית תצטרךו לנבור עוד קצת. איך עושים את זה?

באמצעות שני דברים- שאלות מתקילות, והפאן הטהור שנקרא "דינמיקה קבוצתית".

החלק נפתח בשאלות מתקילות. רוב האנשים כבר די מנוסים בהם, אך תמיד יש מועמדים שנופלים בפח.  בד"כ מדובר בצעירים בתחילת הדרך שזו הפעם הראשונה שלהם במכון מסוג זה. שאלות אופייניות הן:  "האם הסתדרת עם הבוס שלך בצבא?". לשאלה זו רצוי שהמועמד יציין שהכל היה סוגה בשושנים. תשובה שונה, מלמול מסויג של "סה"כ בסדר...", תביא את הפסיכולוגית לחייך חיוך תמים של התעניינות תמימה, לאחריה תשאל "אה, היה בכל זאת משהו שהפריע?", כאילו הייתה אמא יקרה ששואלת לשלומך. בכך כוונתה לחלוב מן המועמד את ה"רפש".

ומה זה הרפש? איך הבוס עיצבן אותך, איך לא הסתדרתם, והוא תמיד עשה לך דווקא, והתנהג בחוסר הוגנות.

בשלב זה הפסיכלוגית תודה לך, ותרשום "א' לא הסתדר במקום העבודה הקודם, עדיין נוטר לו טינה, דבר העלול להעיד על בעיית השתלבות ואי קבלת מרות בעבודה הבאה שלו". משמע במילים אחרות, שהציון שלך מבחינתה ירד. היית ישיר ואמיתי וירדו לך נקודות. כי מבחינתה אצל המועמד המושלם- העובד הוא סוג של סמיילי שלעולם אינם מקטר.

אם תשכילו להבין, שבמידה רבה המבחנים הללו נשענים על  הפסיכולוגיה התעסוקתית האמריקאית שחילחלה בשנים האחרונות לארץ, יהיה בידם המפתח להצלחה בריאינות הללו. בסיס השיטה בקצרה: זוכרים את הבדיחה על הקופאית האמריקאית שעונה בנימוס אופייני ללקוח זועף "שיהיה לך המשך יום נהדר"?  גם אם הוא סתם קפץ לקחת שקית, או לחילופין הגיע לשדוד את הקופה? זה בערך מה שהם מחפשים.

זאת אומרת, אנשים שהם סופר חיוביים, שמתייחסים למשברים בקלות, מנומסים, חברותיים, אופטימים, וכל כולם משדרים בריאות נפשית ויציבות מנטלית. ואיך מגלים את תכונות האופי הללו בהיכרות של שלוש שעות? במבחן מעיק  שמנסה לברר אם המועמד נוטר טינה וכעס מחוויות עבר, שיכולות ללמד על התמודדיות עתידיות שלו במקום העבודה. כך, כביכול שאלתה על מקום העבודה הקודם חשפה מרמור מסוים, תכונה שאינה עומדת בקנה אחד עם הסמיילי המבוקש מבחינתה. המועמד שעבר את המבחן לעומת זאת, פלט כל הריאיון רק משפטים חיוביים, והקפיד לקיים הלכה למעשה את רעיון ה"סמיילי". "אני בריא נפשית, וטוב לי. אוהב את כולכם- גם את הבוס שלי שדפק אותי ולא שילם לי דמי פיטורין. יה ייה"!

שלב השאלות המתקילות הסתיים, כולכם עניתם שסה"כ הכל היה מושלם וורוד בעבודה הקודמת, ולשאלה למה עזבתם, עניתם שלא היה נמאס לכם מהמקום המחורבן הזה, כמובן, אלא תשובה ברוח הסמיילי : "היה נהדר, אבל הרגשתי שאני זקוקה ליותר עבודה כי אני לא ממצה את עצמי, והרי אני אוהבת לעבוד" (שאלה שבעקבותיה הפסיכלוגית שוב ניסתה להפיל בפח ושאלה- כן, אבל למה שגם כאן לא תרגישי שאת ממצה ותרצי לעזוב?"- ענית בחוכמה, "ובכן, בסוג עבודה כזה תמיד רציתי לעבוד, ואני חושבת שכאן זה לתמיד"...).

זה הזמן להתייחס לנקודה חשובה נוספת: ברוב המקרים המעסיקים חוששים מבזבוז זמן ומשאבים על עובדים שינשרו בתקופת העבודה הראשונית, ויותירו אותם בחיפוש מחודש אחר עובדים.

לכן זוהי אחת ההנחיות הראשונות שלהם למכון אדם השמה- אל תעבירו מועמדים שאינכם בטוחים כמעט במאה אחוז שלא יעזבו בשנה הראשונה! לכן בדרך כלל מסוננים מועמדים שמגמגמים כאשר נשאלים מדוע נטשו את מקום העבודה הקודם שלהם מהר מדי, או כאלה שנשמעים שהם לא סגורים על עצמם. לכן היו מוכנים ודעו מה לענות על השאלה הזו. עדיפה תשובה בנוסח "תמיד רציתי לעבוד במקום כזה"! ותשתדלו כמובן שזה ישמע אמין.


שלב ג- דינמיקה קבוצתית.

ועכשיו רבותיי, תופים! הגענו לשלב הקשה וחשוב ביותר, בו מנופה מספר הרב ביותר של מועמדים. למה? משום שזהו החלק הזה הכי קשה להתכונן אליו, וצריך באמת הבנה של המערכת כדי ללמוד אותו.

אז מה קורה כאן בעצם? מה הקשר בין הפעולות המגוחכות שנותנים לנו לעשות, לבין התפקיד המיוחל?

המטרה של הדינמיקה הקבוצתית, היא להוציא מכם בכוח את אותן תכונות אופי שהסתרתם כל כך טוב בשאלות בחלק הראשון. הבוחנות מודעות לכך שיש הרבה מועמדים שלמדו לפלוט את התשובות הנכונות מניסון קודם. כך שהם מעונינים להערים עליכם, ולגרום לכם "להיות עצמכם"- משמע, לחשוף את העצבנות, חוסר סבלנות, ואנטיפטיות שהסמיילי שלכם הסתיר עד כה.

ההיגיון אומר שכשאתם מביטים למראיין בעיניים, אתם אוטומטית מנסים להרשים. אבל כשאתם עובדים בקבוצה, קשה מאוד להיות מזוייפים. בעיקר כי הלחץ של התנהלות במבחן קבוצתי, יחד עם העובדה שאתם נמצאים בחברת אנשים שכל אחד מתחרה בכם, בלחץ זמן, המקשים עליכם להמשיך להעמיד פנים. אדם נורמלי לא יכול בשעת לחץ ערני לעובדה שהוא אמור להציג דמות של אדם מאושר ואופטימי. מה גם שהרבה אנשים מפספסים את המטרה של הדינמיקה, ופשוט חושבים שזו תחרות אישית, כשהמטרה בין היתר, היא למדוד אדיבותכם כלפי הסובבים אותכם.

ראשית, חיוני לא לתפוס עמדה של מתבודד בדינמיקה, אלא לנקוט בגישה יוזמת ופעלתנית . אחרת תקטולגו כמועמדים נעדרי יוזמה. בד"כ המנהיג, גם אם נתפס בעיני יתר המועמדים כדיקטטור, ישא חן בעיני הפסיכולוגיות, כי אלה מתלהבות מאנשים בעלי יוזמה. נקודה למחשבה לאלה שחושבים שזה לא יתרום למתלהבים שמנסים להשתלט על הדינמיקה.

בדינמיקה הקבוצתית מה שבאמת משנה, זה לא כמה יפה הרכבתם את הפאזל, או כל מבחן ילדותי אחר שהתבקשם לסיים בעשר דקות כקבוצה, אלא הגישה הכללית של כל אחד במהלך הבחינה.  כי המבחן הזה מיועד לחשוף אמוציות שליליות. לשיטה זו, מועמד מסוים אחד יתעצבן על מתחרהו  משום שחש שזה ניסה לגנוב על חשבונו את ההצגה. או מועמד שהחמיץ פנים או התייחס בחוסר סבלנות לבחינה- לא יעלה לשלב הבא.

הדינמיקה הקבוצתית הזו נגמרת מהר מהרגיל, לאחריה הפסיכלוגית מושיבה את כולם בחזרה למקומותיהם.  בשלב זה המועמדים עדיין נרעשים מהמבחן, שהיה מהיר מדי, זמן בו הם עסוקים לחשוב איך ביצעו את הבחינה, ובו בזמן מסדירים נשימה,  מבולבלים מדי מכדי להיכנס למצב של ניסיון להרשים. אז הפסיכלוגית- השועלה הערמומית, תנסה להוציא מכם את כל הרפש כשאתם חלשים וחסרי אונים בשאלות תמימות של התרשמותכם מההתנסות הטרייה.

כדי לחסוך זמן, אנסח את התשובה הרצויה: "סה"כ הייתה התנסות מעניינת, במסגרת המקום והזמן אומנם קצת היינו מוגבלים ביכולתנו, אבל בסופו של דבר אני מרוצה מהתוצאה שהשיגה הקבוצה".

שימו לב- התשובה הזו מכירה במציאות- מחד איננה קשקוש אופטימי גרידא, ומצד שני משדרת חיוביות עד השמיים. ,תשובה נוסח "לא יודעת, אני מרגישה שכולם פה טיפסו אחד על השני, והיה פשוט בלתי נסבל". תגרום לפסיכולוגית לסמן איקס נוסף בפנקס, ולפרט ליד "אדם שמתבכיין ומסתיר איזו פסיכוזה.."! או כפי שהם מנסחים זאת באלגנטיות בחיוך נבוך- "את/ה פשוט נהדר, אבל לא מתאים לדרישות החברה שלנו". דהיינו, אתה סה"כ בסדר, אבל לא מספיק סמיילי כמו רובוט לחברה שמחפשת עבדים נעדרי יכולת מרמור ותסכול.


מכל אלה עולה, כי הפסיכלוגית מנסה לדוג במבחני המיון הללו לרוב אנשים בעלי רמה מנטאלית גבוהה. דהיינו, מועמדים בעלי גישה חיובית לחיים, יכולת הסתכלות מפוקחת על המציאות, יכולת עבודה בצוות, התחשבות בזולת, ובעלי יוזמה.

לשם המחשה, בואו ניכנס לרגע לראשה של הפסיכולוגית הבוחנת שני מועמדים-

מועמד א: "שמי יהורם, אני בן 33. גר בתל אביב, שזוהי אחלה של עיר. עד עכשיו עבדתי בבניה, היה ממש כיף, אבל הרגשתי סוג של מיצוי, כי אני אוהב להתקדם בחיים. אני מאמין שהעתיד ורוד, וששושנים ורודות, ושהכל יופי טופי, ואין אין אין כמו לעבוד בבנין ולשאוף את הריח של המלט.

מועמדת ב: "קוראים לי דורית, ואני בת 27. סהכ קשה למצוא עבודה במדינה הזו. עבדתי בעבודה הקודמת שהייתה נחמדה, אבל האמת שהבוסית כל הזמן חיפשה לשים לי רגליים. וזהו, הגעתי לפה".

כעת אנו מסוגלים לנחש בקלות מי יעבור את האבחון ומי לא. ברור מי היה יותר "סמיילי" ומי יצעד לכיוון הדלת. כך, דורית תיפרד לשלום משאר המועמדים והבוחנת, ויהורים ישאר לחייך עם שאר הזוכים לסיבוב הבא. וכשאני אומרת חיוך אני מתכוונת לגישה חיובית מבפנים, לאו חיוך שהוא רק פיסוק של השפתיים.

לסיכום, הדרך הבטוחה ביותר לעבור את המיון של חברות ההשמה, היא להשתדל לשדר גישה חיובית לחיים, ולהפנים שרוב הזמן המטרה של הפסיכלוגית הוא לאתר תכונות אופי בעייתיות כמו תסכול, מרמור, הרמת ידיים מהירה, ושליליות באופן כללי.

אם תצליחו להשאר סמיילים סוג של הקופאית האמריקאית, היו בטוחים שתעברו את המבחנים בקלות יחסית. אל תתנו לבוחנת להפיל אתכם בפח!

בהצלחה!

 

נטע איתן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב