דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הגמד הקטן 

מאת    [ 16/04/2007 ]

מילים במאמר: 1540   [ נצפה 4927 פעמים ]

על הגמד הקטן/ מאת אורי איל.
בילדותנו, עם כל הדברים הטובים, קיבלנו גם משהו "לאיזון". אני אקרא לו "הגמד הקטן". יש הקוראים לו: "שדון". הוא יושב במוחנו ולא מפסיק לדבר, וגרוע מכך אי אפשר להוציא לו את הסוללות. הוא מפסיק לדבר רק כאשר אנחנו מפסיקים לנשום, ומחזירים ציוד למי שמחזירים.

הגמד הזה לא מבזבז את זמנו ביישור בננות או בצביעת פסים על מילונים. יש לגמד תכלית גדולה מזו על פי דעתו. הוא עוסק בהתשתנו. הוא זה שמנקר לך במוח משפטים כמו: "אתה לא תצליח", "אתה לא מסוגל", "סתם שילמתי על הסדנה הזו", "לא יצא לי מזה כלום".

הוא מומחה גדול בהפחדות, בקיצוץ כנפיים. הוא זה שאומר לך: "תזהר, בוחנים אותך. ותיכף גם יצחקו עליך" הוא זה שאומר לך: "כולם נהנים ורק אתה סובל" הוא זה שברגע שהתחלת לעשות משהו, מטרטר לך בראש: "כדאי לך לעשות משהו אחר". כשתתחיל לעשות את הדבר האחר הוא יגיד לך: "לא כדאי לך לעשות גם את זה, אלא מוטב שתישן. כך לפחות לא תציק לעצמך".

במפגש עם אנשים תמיד הוא יגיד שעשית רושם רע: "שוב אתה לא ברור, שוב אתה מפחיד, מראה חולשה, אומר מה שלא מתכוון".

גם על הגוף שלך הוא מלא דעות כרימון, אבל רימון רקוב. הוא מסביר לך עם דוגמאות כמה אתה לא יפה, לא חזק, לא בריא, לא מסוגל לאהוב. הוא מסביר לך כמה אתה שמן מידי, רזה מידי, גבוה מידי (כמו גמל) נמוך מידי (כמו עכבר).

אם נכשלת במשהו, הוא לא ישכח לך את זה לעולם. הוא יחזור ויזכיר לך זאת חזור והזכר, לעומת זאת אם הצלחת זה סתם בגלל המזל.

מצבים של אתגר, של שינוי גורמים לו לפרוח. קצב הדיבור של הגמד הזה (הרשע הקטן) מרקיע שחקים ועוצמת דיבורו עולה לדציבלים מטריפים. ותחשוב ידידי, הגמד הזה אצלך בראש. וכפי שכולנו יודעים, בלי ראש אי אפשר לזוז. כך שתמיד הוא איתך, תמיד מדבר ותמיד משתדל להגיד לך כמה אתה לא שווה.
(ייתכן שעכשיו הוא אומר לך: "שוב אתה מאמין בשטויות, אתה לא רואה שעובדים עליך?"}.

הגמד בראשנו לא נח לרגע. פעמים, ללא בושה הוא חודר לתוך החלומות, ובין פטפוט לפטפוט בנה לעצמו אסטרטגיה.
האסטרטגיה שלו פשוטה, יעילה וקטלנית. היא בנויה על כמה משפטים בסיסיים:
אין שום סיכוי - אין שום סיכוי שתצליח בבחינות, אין שום סיכוי שהוא יאהב אותי, אין שום סיכוי שאצליח כלכלית, חברתית, רגשית, אין סיכוי שיהיה לי מעניין וכו'...

לא מגיע לי או אני לא שווה - לא מגיע לי כי אני לא יפה, לא חכם, לא מוכשר. לא מגיע לי כי ככה נולדתי, לא מגיע לי אפילו תשאלו את אמא שלי, לא מגיע לי כי אני פחדן ולא אמיץ כמו משה. למשה מגיע ולי לא!

ואז בא המשפט האסטרטגי השלישי בו הגמד מסביר לך מי אתה:

כשל ידוע מראש - אתה זה שתמיד נכשל, אתה לא יודע להתנהג עם אנשים, אתה לא אחד שיהיה לו טוב, אתה לא מסוגל לעשות, אתה כישלון סדרתי וכולם יודעים זאת, ורק מפאת רחמים לא מזכירים לך זאת וכו' ...

אסטרטגיה נוספת של הגמד היא המלצות שהוא לוחש לך בשקט, אך דואג שתשמע טוב:

1. ברח לחלומות או בעברית פשוטה: פנטז! שם בחלומות אתה מלך הוא אומר לך. אתה רוצה להיות מלך מוכר השולט בחייו. במקום לעשות זאת, פנטז זאת. זה לא מסוכן (וזה, בינינו, גם רק מה שאתה מסוגל לעשות).

2. הגמד משתדל בכל כח פיתפוטו שלא תיהיה ברור והחלתי, "דברו סחור סחור. אל תיתחייבו, אל תקחו סיכונים, אל תתמידו" - זה מה שהגמד רוצה.

3. הגמד כאסטרטגיה: שואף לגדול. אתה מפנה מקום, בום! הוא נכנס לשם והוא לא משאיר חללים רקים. (איך אנחנו משאירים לו מקום? למשל מקשיבים לו, למשל משתדלים לעשות כמה שפחות, למשל נכנעים לפחד).

4. הגמד רוצה לשלוט לנו על הזמן. תמיד הוא ינסה לשדל אותך לדכות דברים, לא לעשות, ותמיד יש לו סיבות "מצוינות". עכשיו אתה צעיר מידיי, עכשיו מבוגר מידיי, עכשיו אתה עייף, חכה שתתחזק, חכה שתעשה דיטאה, חכה תראה לאן נושבת הרוח, עכשיו אתה עצוב מידיי, עכשיו שמח מידיי, חכה, תמתין, חכה וחכה ותמתין. עד שיבוא המשיח. ומה עכשיו שכולם כבר יתחילו? (הוא שואל ברשעות). עכשיו אתה נזכר? וכו' וכו' וכו'...

טיעונים מצוינים. כל התאונים כולם בשביל שלא תעשה כלום ותתנתק מהחיים, ותפחד, ותיהיה בשליטת הגמד, זה מה שהגמד רוצה, אל תתעורר - תישן.

5. הגמד הזה כאסטרטגיה מתחזה לאחד ששומר עלינו שלא נפגע, אבל בינינו הוא פשוט רוצה שנהיה תחת שלטונו, שלא נהיה חופשיים, שלא נעשה מה שאנחנו רוצים, שלא נצליח (הוא יודע שאם נצליח, אזי מימדיו יהיו מקרוסקופיים).

לסיכום אגיד שהגמד הזה מנסה לסקל כל דבר שעושה או יכול לעשות לנו טוב.

לא נדון בשאלה: "מדוע יש בנו את השדון הארסי?" תיאוריות פסיכולוגיות שונות, נתנו לו הסברים שונים. אנחנו כאן בקטע של מלחמה: איך למגר את הגמד.

ראשית, שימו לב: אי אפשר להרוג את הגמד. הוא ימות רק כאשר נפסיק לנשום (אני מקווה כמה שיותר מאוחר).

יש מלחמות, שבכדי לנצח בהן זקוקים למטוסים, טנקים, כושר גופני, קשרים עם השופט, עזרה מן המעצמות, יכולות לוגיסטיות ומה לא...?
במלחמתנו בגמד, אנו לא זקוקים לכל אלו.












יצאנו לדרך גבירותי ורבותי. אין לגמד שום סיכוי!

והרי הדרך:

1. למלחמה הזו אין צורך במדים, כי אם בחיוך. לבשו חיוך על פניכם. זה מכניס את הגמד ללחץ אימים. לא משנה איזה חיוך. אתם יכולים לחייך חיוך ציני, האומר לגמד: "אתה יכול לדבר אף בסטריאו, זה עובר לי מצד לצד. את מה שאני רוצה אני אעשה, הייה בטוח בכך". זה יכול להיות חיוך מזלזל, זה יכול להיות חיוך המביע השתתפות בצער, אך ממשיך בשלי. זה יכול להיות חיוך העולה על הפנים, כשנזכרים בבדיחה טובה, זה יכול להיות איזה חיוך שתבחרו, רק חייכו... שלא יעלה בדעתכם לקחת את הגמד ברצינות.

2. מודעות - בכל פעם שאתה חושב, שומע את הגמד מדבר אליך, זהה אותו (אויבים צריך קודם כל לזהות). כשהוא מדבר, זכור מי מדבר (זה שמעוניין להפריע לך, זה שמתחפש למושיע, זה שרוצה לשלוט בך). שחק אותה לא מאמין לא. בתחילה זה יהיה משחק ואחר כך זה יהפוך להרגל. אל תאמין לו. עשה את מה שאתה רוצה ולא את מה שהוא רוצה. אל תאפשר לו להפחיד אותך, פשוט עשה!

3. כאשר הוא מציק לך יתר על המידה, התייחס אליו כאל משרת. צווה עליו מטלות. למשל: "גמד, הבא לי במהירות קרואסון חם ואספרסו קצר, ועד שהם לא כאן, אתה לא נחשב"

4. כשהגמד מקבל מימדים של מפלצת, השתמש בתותח הגדול שלך, השכל. חשוב מה יצא לך אם תשמע בקולו, חשוב מה יצא לך אם תשמע בקולך האמיתי, ברצונותיך, בשאיפותיך.

5. תמיד כשהוא מתחיל לדבר, הצב מולו אלטרנטיבה. אם הוא אומר: "אם תעשה אז תיכשל" הגד לעצמך: "אני אעשה ואצליח, אם לא אעשה אזי בטוח שאהיה כישלון. אני חייב לעשות."

6. בנה לך מעין מאזניים - הגמד רוצה שיהיה כך, אני רוצה שיהיה כך, מה כדאי לי יותר? {אתה יכול לכתוב את זה, זה עוזר מאוד. אפשרות א, אפשרות ב, מה כדי לי, מה משרת אותי. אך אני עושה את זה ולעשות}

7. חשוב חיובי. פשוטו כמשמעו. זה ברי, זה טוב, זה מקדם.

8. פעל, עשה דברים משמעותיים, שהרי אפשר להעביר חיים שלמים בלעשות "דברי בינתיים". עשה את הדבר האמיתי, את מה שיקדם אותך.

9. בארצנו הקטנטונת - טוב, בלי להשמיץ יותר מדי, נדמה לי שהמתרחש במדינתנו נותן רוח גבית טובה לגמד. חוסר אדיבות, חוסר התחשבות בזולת מאפיינים לא מעט מאורחות חיינו. די לנו בנסיעה קצרה בכבישי הארץ, כדי להיווכח בכך. הגמד שלנו לא זקוק ליותר מידי כדי לשפוך שמן על המדורה. כאשר נהג אלים עוקף אותך, תוך צפירה מתמשכת ועבירה על חמישה חוקי תנועה בבת אחת, אומר הגמד: "תתעצבן! הוא סיכן אותך, הוא פגע בגבריות שלך, החזר לו, הנה אתה שוב פראייר...". מה יצא מזה? מי נסע כל הדרך עצבני? אתה! (קשה מאוד להלחם בגמד ברגעים אלו). רעיונות לפעולה: בעת המקרה, תפוס מייד תחנה ברדיו עם שיר אהוב ושיר בכל הכח, חשוב על דבר נעים (חברה, ארוחה טובה...). אל תחשוב מה היית עושה לו אם היה צדק בעולם, זה לא עוזר. אמור לשדון: "אני אחראי על עצמי, והנהג העבריין ושכמותו, הם הבעיה של אימותיהם ולא שלי".

10. התנסח במילים חיוביות בעלות משמעות של עשייה. למשל: מחויבות, מחויבות עצמית, מוכנות לסיכון, זכותי, לעשות, מסוגל, ער, מודע, רוצה, יכול.


בסיפור הודי אחד, גיבור צדיק הולך ביער. מרחוק הוא רואה שלוש דמויות. הן מתקרבות אליו. הגיבור מזהה דמות אחת. זהו אויבו מר הנפש, הבא להרגו בחרב ובגרזן. כשמתקרבות הדמויות, נוכח הגיבור לדעת כי שלושת הדמויות שמולו הן זהות.
כך, על שביל ביער עומד גיבורנו, כשמולו שלוש דמויות זהות לחלוטין. בידיהם חרב וגרזן במטרה להורגו.
הגיבור שולף חרבו וניצב מולם. שלושת הדמויות שולפות את חרבן. הגיבור מבין כי אין שלושה אנשים זהים. הגיבור מסיק את המסקנה המתבקשת: אחד מבין השלושה הוא אויבו המר, והשניים האחרים הם שדים שלבשו את צורת אויבו.
הגיבור מבין כי אם יכה בחרב את אחד השדים, במקום את אויבו יהיה די זמן לאויבו האמיתי לפלח את ראשו מעליו. הדמויות צוחקות לו, בחשן את נצחונן הקרב ובא.
הגיבור חושב על פתרון, הוא יודע שזמנו קצר. הוא יודע כי אם אין פתרון, אזי אין ראש. הוא צועד חצי צעד הצידה ומסתכל על רגליהם של השלושה. הם צועדים לקראתו. הוא מבחין כי רק דמות אחת מעלה אבק בצעידתה, כי כידוע שדים אינם נוגעים בקרקע לעולם. הם בדייה.
כך מזהה הגיבור את אויבו, זה שרגליו נוגעות באדמה. הוא מניף את חרבו ובמהירות הורג אותו. השדים התמוססו, התאיידו. הגיבור ממשיך בדרכו...... (הוא גם יזכה בנסיכה יפת המראה בהמשך).

זו השיטה שלי. בכל פעם שבאה לי מחשבה רעה, כזו שעיקרה נזק, כזו שאני צריך להתלבט אם זה שוב הגמד הרשע מפטפט בי, אני מביט למטה. אם עולה מולי ענן אבק, הרי זה אמיתי. אם לא עומד מולי ענן אבק (תמיד אין) אני מסיק כי מדובר בגמד הרשע המנסה להפחידני, אני ממשיך בדרך, בדרך אותה אני בוחר.
אורי איל
יזם"מרכז טנא לאימון", מנהל אקדמי. מאמן, מוסמך M.A קומוניקציה, מרצה במוסדות אקדמיים בתחומי התקשורת, השיווק והפרסום. ניסיון כמנהל תפעול ושיווק, כמנהל פרוייקט מחוננים, אזור הנגב. בעל ניסיון רב באימון אישי, אימון עסקי והכשרת מאמנים.
פרטים:
אתר
http://www.tene-c.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב