דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סקירה כלכלית ויאטנם מאת אליסוף קובי 

מאת    [ 08/08/2010 ]

מילים במאמר: 721   [ נצפה 3340 פעמים ]

 

 

12/07/2010

 

סקירה על כלכלת ויאטנם/ מרווחים שוקי הון

 

סקירה כללית:

ויאטנם נחשבת לאחת המדינות העניות בעולם. רוב כלכלתה של וייטנאם מתבססת על חקלאות, אם כי רק כ- 25% משטח המדינה ראוי לעיבוד. הגידול העיקרי במדינה הוא אורז. וייטנאם היא ממגדלות האורז החשובות והגדולות בעולם (ייצוא של K700 טון ביוני האחרון). בנוסף, מגדלים במדינה גם עצי גומי, תירס, קני סוכר, פלפל, תה, טבק ובטטות. בערי הצפון קיימת תעשייה כבדה, המבוססת על מרבצי הפחם והברזל באזור.

 

 


    • גורמי חוץ המעיבים על הכלכלה: ביקוש חלש למוצרי יצוא, כלכלות מערביות חלשות בעקבות המשבר ואי-ודאות גלובלית באשר להתאוששות בכלכלות אלו.
    • גורמי פנים המעיבים על הכלכלה: אינפלציה פנימית גבוהה, מאזן תשלומים שלילי ורפורמות שמקודמות ע"י הממשל בניסיון לייצב את הכלכלה ושוק עבודה חלש.

 

 

גורמי חוץ

 

ויאטנם היא מדינה מוטת יצוא. עקב כך, היא תלויה רבות בשכנותיה ולמרות היותה אחת המתפתחות במזרח הרחוק, כלכלתה הייתה ונותרה שבירה ומושפעת מאוד מסביבתה. תלות נוספת היא בכספי סיוע מגורמי חוץ דוגמת קרן המטבע הבינלאומית. חוזקה של הכלכלה טמון בהיותה כלכלה של מוצרים בסיסיים, כמו שהוזכר לעיל, דבר המבטיח כי בכל מקרה מוצרים אלו ימשיכו להיצרך בעולם בהיקפים דומים, פחות או יותר בין תקופה לתקופה.

 

גורמי פנים

 

מלחמתה של ויאטנם באינפלציה ובהיפר-אינפלציה הולכת אחורה לשנות ה-80 של המאה ה-20. בשנים האחרונות ובמיוחד בין 2004-2007, האינפלציה התרוממה במקביל לשיפור דרמטי ב- GDP (הגיעה לשיא של 17 שנה במחצית הראשונה של 2008).

בנוסף, הצמיחה החזקה תודלקה בצריכה וביצוא חזקים שתרמו רבות להיותה אחת מהכלכלות הצומחות במהירות הרבה ביותר.

בהקשר הרפורמות, ניתן לציין את חוק הבנק המרכזי הויאטנמי, חוקי התקציב החדשים. ויאטנם עדיין צריכה להשקיע רבות ברפורמות הקשורות לכוח האדם ולתשתיות פיננסיות מודרניות.

  • הערה: אין לבלבל צמיחה מהירה עם חוזקה של הכלכלה. עיקר הצמיחה מיוחסת לגורמי חוץ ולא ליכולות פנימיות. יחד עם זאת, רפורמות רבות מבוצעות בשני עשורים האחרונים, דבר המעיד על אופטימיות ביחס ליכולותיה העתידיות גם בשעות משבר.

 

סקטור הבנקאות

כמו מדינות מתפתחות נוספות, ויאטנם והמערכת הבנקאית שלה נהנתה רבות בשנות הפריחה האחרונות באסיה. למרות שמערכת זו אינה מאפיינת את הפתיחות והמודרניות של מערכות בנקאות של מקבילותיה המתקדמות יותר דוגמת קוריאה והונג-קונג חלו שינויים רבים בשנים האחרונות ושוק זה מוסיף ומתרחב בצורה ניכרת.

אשראי הסקטור הפרטי הכפיל עצמו לכ- 120% מה- GDP.

הגברת הרגולציה, הכוללת פיתוח אינדיקאטורים לניתור מצב הכלכלה כמו גם פיקוח הדוק יותר על לווים ומער' מסודרת יותר למתן אשראי נעשו בשנים האחרונות. ויאנטם עדיין צריכה לעבוד כדי לחזק את מערכות הבנקאות

ובעיקר את היציבות הפיננסית שלהם. בהקשר זה, ויאטנם הצטרפה לתוכנית ה- FSAP של ה- IMF, שתכליתה לפקח ולייעץ למדינות בעניינים אלו.

 

סביבה מוניטארית:

הלחץ על המטבע המקומי (הדונג הויאטנמי) נובע ממספר סיבות: ביקוש גובר לדולרים אמריקאים, הגירעון המסחרי של המדינה וציפיות אינפלציוניות. הבנק הויאטנמי המרכזי (CBV) פיחת את הדונג כנגד הדולר בכ- 6.4% בשנתיים האחרונות.

עד שלחצים חיצוניים ופנימיים אלו יפחתו, לא צפוי שה- CBV ירפה מאחיזתו במטבע והוא צפוי להמשיך להיות מופחת עד לרמה של 19,600 גונג לדולר ב- 2011.

 

Hoi Chi Minh Stock Index

 

ניתן לראות את הקשר בין ירידת הבורסה בשנת 2008 להחלשות המטבע שנבעה ממשיכת כספים על ידי משקיעים זרים.

היינו מדרגים את ויאטנם במסגרת המדינות הקטנות והמסוכנות מהסיבות הבאות:

  • שוק קטן בעל נפחים לא גדולים שיכול לנוע בתנודתיות גבוהה.
  • בעיה במאזן התשלומים - יחס גרעון לתוצר גבוהה. 
  • יתרות מט"ח נמוכות שעשיות להתדלדל עם יציאת משקיעים זרים.
  •  

מסקנות: גם אם מחליטים להשקיע בויאטנם לבצע זאת בשיעור נמוך -השקעה מסוכנת .

 

 

תחזית ל- 2010-2011

בניגוד למדינות אחרות במזרח הרחוק, ניראה כי כלכלתה של ויאטנם הקטנה נשארה יציבה גם במשבר הנוכחי. למרות שהשנים הבאות הולכות להיות מאתגרות מאוד עבור כלכלת העולם בכללותה, כלכלתה של ויאטנם צפויה לגדול כאשר ה-  GDP שלה יואץ מ- 5.3% (שיא ב- 2009), אבל לא צפוי להגיע ל- 8% שויאטנם הורגלה לה עד פרוץ המשבר.

בנקודות החוזק לשנים הבאות יש למנות את הציפייה להתאוששות גלובלית שתתמוך בכלכלתה מוטת היצוא של ויאטנם. בנקודות החולשה יש לציין את הצעדים המוניטרים והפיסקלים המרחיבים שעלולים ליצור אינפלציה בשנתיים הקרובות (צפי ה- CPI עומד על גידול של 10.2% בשנים אלו) ובכך להצר את צעדיה של הממשלה. לכך יש להוסיף גם את אחוזי האבטלה הגבוהים במדינה.

 

מאת: ניר מושקוביץ וקובי אליסוף

בית השקעות מרווחים שוקי הון


אליסוף קובי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב