דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הערכות עסק להגדלת מכירות - גיוס הלוואה או צירוף משקיע? 

מאת    [ 05/08/2010 ]

מילים במאמר: 783   [ נצפה 2191 פעמים ]

פעמים רבות אנו נתקלים בבעלי עסקים, שהעסק שלהם נמצא בתנופה וגידול במכירות, מתלבטים האם לקחת הלוואה נוספת או לאתר משקיע כשותף בעסק.

במאמר זה נלמד איך להערך נכון לקראת גידול במכירות והגדלת נפח הפעילות.

לאחר ההערכות נבחן את הכדאיות בלקיחת הלוואה אל מול הכנסת משקיע.

בתהליך התפתחות העסק, כאשר ישנו גידול מבורך של מכירות, הרי שנוצרת בעיית תזרים מזומן.
במצב העסקי של מדינת ישראל, מוסר התשלומים גורם לתשלום כספים בגין מכירות לאחר חודשיים - שלושה חודשים (בשפה המקצועיית שוטף + 60 או שוטף + 90) במקרה הטוב.
לגבי חלק מהספקים  ניתן לבחור את התשלום באותו אופן, אולם לגבי תשלומי שכר העובדים, שכר הדירה, ארנונה וכדומה, יש לשלם באופן שוטף, ולפעמים אפילו מראש במקרה של שכר דירה.
בנוסף תשלום למוסדות כמו מע"מ ומס הכנסה, לעיתים רבות משולם לפני קבלת הכסף בפועל.
החוק במקרה של מכירות מוצרים מכל סוג שהוא מחייב להוציא חשבונית מס בעת מכירת המוצר למרות שלא התקבל כסף בגין המוצר.

במקרים אחרים חברות או לקוחות גדולים דורשים להוציא חשבונית מס מראש לתשלום בגין שירות, והתשלום יבוצע לאחר אישור מחלקת הכספים באותה חברה.בעיה נוספת בתזרים המזומן - הגידול במכירות מצריך גיוס עובדים נוספים שצריכים זמן הכשרה, שאין שבגינו הכנסה  כלשהי. במקביל יש לקנות  ציוד חדש כמו מכונה או מחשב נוסף לכל עובד חדש או במקרים מסוימים מכונית לאיש מכירות, משאית נוספת לחלוקה, הכשרת שטח או משרדים חדשים הדורשים שינויים בזמן המעבר.

מעבר למשרד גדול יותר, יכול לגזול לעיתים בעת המעבר כחצי חודש – חודש שלם של הכנסות כתוצאה מהשבתה של חלק מהעובדים. במקרה של בעיית תזרים מזומן בעל העסק רץ לבנק. בדרך כלל הפנייה לבנק, עקב העומס על בעל העסק, נעשית בדקה התשעים. הבנקים בייחוד בתקופה האחרונה לא ממהרים לתת אשראי, ובנוסף על חלק מהנכסים והציוד לא נותנים מימון מלא  אם בכלל.

במצב הזה נלחץ בעל העסק אל הקיר, ומהלחץ הזה נוטים בעלי העסקים לבצע מהלכים שגויים.למשל הבנק מאיים לא להגדיל את האשראי אם לא יחתום בעל העסק או בעל החברה על הגדלת ערבות האישית, ובנוסף מאלץ את בעל העסק להביא בטחונות נוספים כגון חסכונות אישים ולעיתים אפילו לשעבד נכסים פרטיים כמו דירה.

כמובן שבלחץ הבנק והאיום בעצירת האשראי בהחזרת הצקים, חותם בעל העסק על אשראי בעייתי הנושא עימו בדרך כלל ריבית מאוד גבוהה, וכך נוצר כדור שלג – הריבית הגבוהה יוצרת הוצאות מימון גבוהות, וקיטון משמעותי ברווחים כך מחריף המצב מחודש לחודש.

לכן על בעל העסק, במצב בו העסק מתחיל לגדול, וקיים צפי לגידול במכירות עקב הסכם חדש או לקוחות חדשים, לקבוע פגישה  עם איש הכספים שלו או יועץ חיצוני מתאים, ולהעריך את תחזית תזרים המזומנים. במקרה הזה, יש לפנות לבנק מראש כדי לקבל אישור עקרוני להלוואה, ובמקביל להגדיל את האשראי בריבית סבירה. במידה והבנק מתעקש על ריבית גבוהה או על בטחונות אישים גבוהים, כדאי לבחון פנייה לבנקים נוספים.

בנוסף יש לבחון אפיקים חדשים, כמו קרנות מדינה בהם נדרשת ערבות ובטחונות נמוכים, ובריבית יחסית  סבירה כלכלית. לאחר בחינת כל אפשרויות ההלוואה והאשראי, יש לבחון האם האשראי וההלוואות באמת מספיקים לכיסוי  של תזרים המזומנים העתידי, ומהם הבטחונות הנדרשים על ידי בעל העסק.

יש לבחון את המצב לפי תוכנית פסימית, כדי להערך לכל מצב קשה שעלול להתעורר, במיוחד במצב הכלכלי הלא יציב שעובר על המשק הישראלי מסיבות רבות.במידה והריבית שסוכמה היא גבוהה ונדרשים לבטחונות גבוהים, יש סיכון גבוה למצב עתידי שהפירמה לא תעמוד בהתחיבויותיה וסיכוי גבוה שבו הולכים לאבד את כל הנכסים שנצברו בעמל רב.

במקרה הזה יש לבחון מצב של הכנסת משקיע. הכנסת משקיע תקטין באופן משמעותי את האשראי ואת הריבית שנגזרת מאשראי זה ומגדילה את הרווח של העסק, במקביל אנו מקטינים את הערבות האישית שנדרשת מבעל העסק ומקטינים את הסיכוי לאבד את הנכסים שנצברו במקרה של פשיטת רגל.

במקביל, במקרים רבים עם הגדלת נפח פעילות העסק אנו נתקלים בבעיות ניהוליות רבות,חוסר הניסיון וחוסר שליטה עקב הגידול בנפחי פעילות עלול לגרום לבעל העסק לעשות טעויות רבות.

במקרה של הכנסת משקיע עם ניסיון בתחום הטעויות עשויות להימנע ובנוסף כח ניהולי נוסף יעזור לנו בשליטה בעסק. לרוב אם מדובר במשקיע אסטרטגי, הרי שיפתחו לנו אופקים חדשים שלא היינו מגיעים אליהם לבד.

כמובן שלא פשוט לנהל עסק עם שותף נוסף, ובמקביל לאבד חלק ניכר מהעסק ומהרווחים,אבל במצב הזה רוב הסיכוי שאחוז קטן ברווחים המשותפים יהיה גדול מהרווח שהיה מושג באופן עצמאי אם בכלל!

 

הכותב הוא רואה חשבון ומבעלי האתר ההשקעות :פרלמוטר טמיר ייזום בע"מ"

רונן פרלמוטר פרלמוטר טמיר - ייזום והשקעות  http://www.petamir.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב