דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבוא לאילוף גורים 

מאת    [ 03/08/2010 ]

מילים במאמר: 1324   [ נצפה 1877 פעמים ]

מבחינות מסוימות כלבים דומים לבני אדם: על-מנת להגשים את הפוטנציאל שלהם הם זקוקים לחברה, כמו גם לגירוי שכלי וגופני. הכלבים מגיבים לגמולים ומפתחים הרגלים גרועים כאשר הם משועממים.

הם לומדים כל הזמן, אם אנו "מלמדים" אותם ואם לאו. הכלבים מכבדים את מנהיג העדה שלהם ונענים לו, והם מעונינים בראש ובראשונה בהישרדות ובנוחות.
לגבי כלב, הישרדות פירושה מזון. יש בכך יתרון בעת האילוף, כמו כן, אתם יכולים לכלול בשגרת האילוף את תשוקותיו הטבעיות של הכלב לנוחות, למשחק ולמרחב אישי משלו כגמולים על היענותו.

האילוף מעודד את היכולות הטבעיות של כלבכם, מבצר את מעמדכם כמנהיגים, ומלמד אתכם להבין את כלבכם. אילוף מוקדם לציות מחזק התנהגות טבעית זו, ומלמד את הגורים להיענות  לפקודות הניתנות על-ידי בני-אדם.  
רק לעיתים רחוקות יש צורך להעניש את הכלב עונש גופני. אלימות אינה דרושה לעולם. חיוני לנקוט הגיון בריא, להרבות בגמולים, ולהשתעשע עם הכלב. אילוף טוב מבוסס על רגשי אמון וכבוד בין הכלב ובעליו.
זכרו! המסירות משתלמת- לא צריך להיות מאלף מבריק כדי ליצור כלב בעל נימוסים טובים.  

הערכת מזגו של הכלב


כניעה- כלבים בעלי אישיות כנועה עלולים לגלות דיכאון כאשר הם מצטווים לציית. הם נמנעים מקשר עין, מקפלים זנבם בין רגליהם כאשר בעליהם משמיע פקודה, ומתכווצים מפחד כשמישהו מתקרב אליהם. כלבים אלה זקוקים לגישה איטית ועדינה בזמן האימון.  
שולטנות-
כלבים מסוימים שולטניים בצורה קיצונית, ומפגינים את שולטנותם על-ידי שימוש בשפת -גוף מטילת אימה, לטישת עיניים, החזקת הזנב גבוה מעל הגוף, ואפילו חשיפת שיניהם ונביחה מאיימת.
הכלב השולטני הוא הנוטה ביותר להתנגד לאילוף. אם כלביכם הינו שולטני ,אין ספק שעליכם לבקש עזרההדרכה מקצועית לצורך אילופו.
מניפולציה- יש כלבים השולטים ברוב פיקחותם על בעליהם בכך שהם מעמידים פנים של חסרי ישע וכנועים. כלב כזה עשוי לגרד ברגלי בעליו ולדרוש שיישאוהו על כפיים, או לסרב לאכול את מזונו. מניפולטורים הם למעשה פרטים שולטניים שסיגלו לעצמם שיטות שונות להפגנת סמכות.  
כלבים אסופים
- כלבים אסופים, ובמיוחד כלבים בוגרים, מגיעים לעיתים קרובות עם בעיות התנהגות בלתי ידועות ובלתי-צפויות. אמצו כלב כזה רק אם אתם מוכנים להוציא את הזמן והאנרגיה הכרוכים בטיפול בו. עובדה מצערת היא שכלבים רבים מוחזרים לבתי-המחסה לכלבים של האגודות העוסקות בכך. סיבת התופעה היא, שרבים מבססים את בחירתם בכלב על חזותו החיצונית, ולא על מזגו.

אם אתם מאמצים כלב שגילו יותר משישה חודשים, אתם יכולים לבחון אם
יש לו בעיות התנהגות על-ידי ביצוע תרגילים אחדים:
עצבנות
: כשהמטפל אוחז בכלב ברצועה רפויה, התקרבו אליו בשקט מלפנים, תוך שמירה על קשר עין. כלב רגוע ייהנה מהתקרבותכם, בעוד כלב עצבני עלול לנבוח או להתכווץ.
פחד מפני ידיים:
כשהכלב עדיין מוחזק ברצועה רפויה ,לטפו אותו תחת סנטרו, ואחר-כך לאורך גבו. כלב החושש מפני ידיים יירתע מכם.
נכונות לציית:
טלו את הרצועה וצוו על הכלב לשבת. תגובתו של הכלב תאמר לכם אם עבר אילוף כלשהו.
נכונות להגיב:
אם הכלב אינו מציית, לחצו אותו למצב ישיבה, על מנת לאמוד את נטייתו להענות לאילוף.
תגובה לחתולים:
אם יש לכם חתול אתם יכולים להכניס את החתול למלונה. אתם יכולים לצפות לכך שהכלב יגלה סקרנות, אבל תגובה פראית עלולה להצביע על האפשרות שיתעוררו בעיות חמורות.
רגישויות אחרות: יש כלבים הנבהלים מרעשים חזקים, בעוד אחרים נרעשים מחזיונות בלתי צפויים. היו יצירתיים ובחנו את הכלב במצבים יומיומיים שייתקל בהם בביתכם.
משיכה ברצועה:
משיכה ברצועה יכולה לנבוע משעמום או מהתרגשות, או ביטוי להתנהגות שולטנית. כשהכלב מושך, מישכו אותו חזק בחזרה. כשהכלב במצב "רגלי" נכון, צוו עליו לשבת. התחילו שוב ללכת, תוך מתן הפקודה "רגלי".  
הכלבים שקל ביותר לאמנם הם אלה שניחנו בסקרנות טבעית ובחיבה לבני-אדם. אמצו כלב הסובל מבעיות התנהגות רק אם ברשותכם הזמן והסבלנות הדרושים  לטיפול בו.

מבוא לאילוף וחינוך גורים התנסויות הכלב בין השבוע הרביעי לשבוע הארבע-עשרה של חייו הן קריטיות בהתפתחות אישיותו. כשהכלב מגיע אליכם, התנהגותו כבר הושפעה על-ידי אמו ועל-ידי יחסיו עם אחיו. המועד הטוב ביותר לרכישת גור הוא כאשר הוא בן שבעה שבועות לערך.
על-ידי כך שתוודאו שהוא זוכה בהתנסויות מגוונות ככל האפשר במהלך החודש שלאחר-מכן, תניחו את היסוד לאילוף קל, פורה ומתגמל.  
ודאו שהגור החדש פוגש בני-אדם רבים ככל האפשר בעת שהוא עדיין צעיר מאוד. קחו את הגור במכונית, למקום העבודה ולבתי ידידים כל-אימת שמזדמן. הניחו לגור לשחק עם כלבים שאתם יודעים שהם בריאים - באישור הוטרינר.  
חקירה אישית-
משחק בצעצועים יספק לגור גירוי שכלי וגופני. גלו אלו צעצועים אהובים על הגור (תוך שאתם מוודאים שאינם דומים לפרטי ציוד המצויים בבית).
משחק ותועלת בצדו-
בעת המשחק, עקבו אחר התנהגות הגור, ואם הוא עומד להתיישב, השמיעו את הפקודה "שב" ( הכלב יקשר בין הפקודה ובין הישיבה ).
העניקו גמולים מיידיים-
כאשר הגור נשמע לפקודה, הציעו לו מיד גמול, כגון ליטוף או מלה טובה.
הבנת הפחד-
השגיחו על כל פעילויותיו של הגור, על מנת למזער ככל האפשר מצבים מעוררי פחד, שיכולים לפתח פוביות בעתיד.
התפתחות חברתית-
ודאו שהגור נפגש עם מינים אחרים, כגון חתולים, כשהוא עדיין צעיר, חברות מוקדמת עם מינים אחרים מצמצם את סכנת הבעיות בעתיד.
גמולים ומשמעת במהלך האילוף, כלבים זקוקים לעידוד בלתי-פוסק. פיסות מזון, צעצועים, מגע גופני ומילות שבח מבעליהם- כל אלה הם גמולים רבי-השפעה. אין להשתמש בעונש גופני כדי לחנך כלבים. עונשים למיניהם אם הכלב אינו מתנהג כשורה, בודדו אותו מהפעילות המתנהלת בבית. הבידוד יימשך  לא יותר מדקות ספורות, והשחרור צריך להיעשות בנחת.
מילים קשות מילים קשות ביחד עם קילוח בלתי צפוי ובלתי נעים מאקדח מים, הם דרך יעילה לנזוף בכלב אם הוא אינו מתנהג כהלכה. פקודות כלבים מטיבים להגיב לפקודות קצרות וחדות, הניתנות בליווי אות ידני. הימנעו מחזרה תכופה על הפקודה, מאחר שהדבר יבלבל את הכלב.
משכו את תשומת-הלב של כלבכם על-ידי אמירת שמו, אחר תנו לו את הפקודה. נימת קולכם חשובה, וכמוה הבעות פניכם. חייכו ודברו בקול רך ונעים כשאתם מרוצים. הזעימו פניכם ,אם הכלב מתעלם במתכוון מפקודתכם.
משיכת תשומת-לב- השתמשו בשמו של הכלב כדי למשוך את תשומת-לבו. בשעת חינוך הכלב, הנמיכו קולכם ואמרו "לא" בנימה חריפה. יש כלבים הנענים יותר מכול לטון נמוך.
שפת גוף תקיפה-כשהכלב מתפרע, עמדו בתנוחה מאיימת, והיראו כועסים בעת שימוש בפקודות שליליות כגון "לא"!.
אותות ידניים-
למדו את כלבכם להגיב לשילוב של פקודות ויזואליות ומילוליות. כשהכלב במרחק מסוים מכם, תוכלו לשלוט בו על-ידי השמעת שמו, ואחר-כך על-ידי שימוש באותות דרמטיים בידיים.
הבנת השפה
-לכלבים יכולת מוגבלת להבין את שפתו של האדם הם מטיבים להגיב למילים קצרות וחדות.
הפקודה "לא!"
- ערכה של הפקודה "לא"- היא אחת המילים החשובות ביותר שהכלב ילמד, מאחר שהיא עשויה למנוע אותו מעשיית דברים מסוכנים. עיתוי פקודותיכם, והידיעה מתי ואיך לומר "לא", בטון תקיף הם גורמים חשובים באילוף הכלב.
שפת הגוף
- כלבים מטיבים לקרוא את שפת הגוף האנושית. הכלב ירגיש מתי אתם מאבדים ריכוז או מתחילים להשתעמם בזמן האילוף.
היו נדיבים בשבחיכם, ודרמטיים כאשר אתם נוזפים בכלב. אמנו רק כשאתם וכלבכם ערניים, ולעולם אל תיתנו פקודות שאינכם יכולים לאכוף. סיימו כל שיעור בנימה חיובית.
שיעורים קצרים-לכלבים טווח ריכוז קצר משל זה של בני אדם. כדאי לאמן את הכלב במשך 15 דקות לכל היותר, פעמיים ביום. המועד המתאים ביותר, לאימון-טוב ביותר הוא כאשר הכלב רעב. הוא יהיה עירני מבחינה שכלית, וייטיב להגיב לגמולי המזון. האכלת הכלב פעמיים ביום יוצרת מסגרת זמן לשני שיעורי אילוף טובים.
אימון מחוץ לבית
-מרגע שהכלב מציית לפקודות באופן שאפשר לסמוך עליו בסביבה השקטה של ביתכם, עברו לאתר שקט מחוץ לבית וחזרו על פרקי האילוף.
סיימו בכיף- סיימו תמיד את האילוף בדבר -מה שהכלב נהנה ממנו ומסוגל לעשותו. שחקו עם הכלב.
אכיפת פקודות
- תנו פקודות רק אם ברור לכם שאתם שולטים במצב.
גיל תחילת אילוף חינוך-כלבים מטיבים ללמוד כשהם צעירים ומלאי רצון טוב ועדיין לא קנו הרגלים גרועים כלשהם. התחילו לאמן את ידידכם החדש ביום שהוא מגיע לביתכם. ציידו את הגור בקולר המותאם היטב לצווארו, ספקו לו מקום פרטי משלו לישון ולשחק בו בשקט, וצעצועים מתאימים.
נשיכות גורים-לעיסה מתוך סקרנות - גורים חוקרים את סביבתם באמצעות חוש הטעם. נשיכה היא צורת משחק בעיניהם, אבל כאשר הוא נושך נשיכות קלות צריך להרגיל את הגור למשמעת עי-ידי אמירת "לא" נחרצת.  
חינוך לניקיון-
אם יש לכם כלב בוגר שלא אולף מעולם לשמירת ניקיון בבית, התייחסו אליו כאילו היה גור חדש. לעולם אל תענישו את כלבכם על עשיית צרכיו בבית... גערתכם בכלב-המחמד לאחר שקרתה לו ה"תאונה" תשיג רק דבר אחד: היא תלמד אותו להיות עצבני, ולהיזהר מפניכם.


דר' רון רם מייסד ומנהל המקצועי של בית חולים לחיות שדמה.
מרכז תחום רפואת חירום בבית החולים.
08-8-690-690
www.vet-hospital.co.i




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב