דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פורים: מדוע אחשורוש, רודף הנשים, בחר את אסתר ? 

מאת    [ 01/08/2010 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 6722 פעמים ]

 תוכניתו של מרדכי: מדוע אחשורוש רודף הנשים בחר באסתר הצנועה למלכה?

מדוע הזמין המלך את וושתי למסיבתו?
מדוע מאנה ושתי לבוא?
איך חז"ל הסבירו את סרובה של ושתי?
למה המתחרות נכשלו?
למה אסתר נבחרה?

מקובל לחשוב שאסתר נבחרה למלכה בזכות יופיה, צדיקותה ומזל-אלוהי. התבוננות שכזו מחמיצה את ההזדמנות ללמוד איך לעזור למזל בעזרת מחשבה ותיכנון.

בשנה השלישית למלכו כאשר מעמדו התיצב, המלך עשה מסיבת-הכתרה מרהיבה של 180 יום (אס' א 3-4). אחריה המלך עשה מסיבה נוספת של שבעה ימים לכל אנשי שושן הבירה ומשפחותיהם (אס' א 5). קיימת אפשרות שהמלך מעולם לא הציג את יופי-מלכתו בלבוש-מלכות, וכך ביום השביעי למסיבה, המלך רצה להראות את עושר כבוד מלכותו ואת יקר תפארת גדולתו (אס' א 4) לכל נציגי העמים ושריו בפעם הראשונה, כולל את מלכתו היפה בלבוש מלא עם כתר מלכות (אס' א 10-11).

המלכה וושתי, נינתו של נבוכדנצר מלך בבל, ערכה מסיבה לנשים בבית מלכותו של המלך ואולי ישבה על כסא המלך, מאנה לבוא ולכבד את המלך ואורחיו במסיבתם בחצר.[1] חז"ל הסבירו שהמלך דרש שוושתי תבוא ערומה עם כתר מלכות בלבד כדי להראות את גופה ולא את בגדיה. לפי החוק החדש שיצא, ושתי סרבה כי הסריסים באו למסיבת הנשים בהיכל בית מלכותו לא קרואים והיא סרבה לשמוע את דבריהם. המלך הענישה ומנע ממנה לחזור ולהופיע לפניו, אולם הוא לא התחיל לחפש מלכה טובה יותר מוושתי, כי אישה יותר מיוחסת מוושתי לא היתה קיימת.

נערי-המלך יעצו להביא לבית-הנשים נערות בתולות טובות מראה, כדי לבחור את הראויה למלכות בעיניו, אפילו אם לא מיוחסת כמו וושתי. בתהליך הבחירה ניתן לנערה עצמה לבחור את אשר ברצונה להראות למלך. כל נערה הובאה בערב (מיד אחרי שקיעת החמה) לבית המלכות למשתה הערב של המלך ואנשיו,[2] ונשארה במחיצת המלך במשך הלילה עד הבוקר. במידה ולא נבחרה למלכה היא הוחזרה לבית-הנשים השני, בית-הפלגשים, כדי לא ללמד את הבתולות מנסיונה.

משפחות רבות, מכל הממלכה העצומה מהודו ועד כוש, הסכימו להשתתף בתחרות, כי כל משפחה שהתנגדה לשלוח את ביתם היפה והבתולה, יכלו לכער את פניה או לחתן אותה. רוב הנערות היפות ודאי לא דיברו פרסית, התלבשו כמנהג עמן, נראו שונות וילדיהם ייראו כמותן, אכלו מאכלים ושתו משקאות שונים, ויש להניח שאפילו ריחן היה שונה. משום כך כנראה המלך הקפיד על תמרוקים ורחיצה.

 מספר שנים לפני כן, הדסה היתומה נלקחה בילדותה לביתו של מרדכי, מנכבדי-הקהילה היהודית בשושן הבירה, שהיה אומנה כנסיכה-יהודית. מרדכי הבין שהמלך רצה להראות את עושר כבוד מלכותו ואת יפי-מלכתו. תוכניתו של מרדכי היתה להציג את הדסה כאלה עשתר, אלת האהבה, הפריון והמלחמה, במיוחד שצמח ההדס היה סימלה של האלה עשתר. כך אסתר תהיה בעלת יחוס מעל ומעבר לוושתי, תעלה את כבוד המלך ותבחר למלכה. מרדכי הבין שהוא נותן את הדסה לעבדות, והדסה, כיצחק, היתה מוכנה להיות הקורבן. מרדכי שינה את שמה של הדסה לאסתר ואסר עליה לגלות את עמה. אסתר הובאה לבית המלך (ולא לבית הנשים), וקיבלה שבע משרתות של המלך שיהיו מורות שלה. כשהוחלט שאסתר ראויה היא הועברה לטוב שבחדרי בית הנשים כדי להמשיך את חינוכה.

 מרדכי הורה לאסתר לעשות את כל אשר יאמר לה הגי סריס המלך שומר הנשים, ולהסתיר את יהדותה. אסתר הממושמעת, הסתירה את זרותה, בצורה פעילה ביקשה יעוץ מהגי, עשתה את כל הוראותיו ותיטב בעינייו. מרדכי קיים מגע קבוע עם הגי. הגי דיווח לו מה יעשה בעתיד עם אסתר ואיך היא מתקדמת לפי תוכנית הלימודים שמרדכי הכין לה. כל שאר הנערות, מרחבי הממלכה, הודרכו להראות את יופין הגופני, שהרי סירובה של וושתי להופיע נתפס כסרוב להופיע ערומה בכתר מלכות בלבד. הנערות הציגו כמיטב יכולתן, וכתוצאה מזה הן הגיעו לבית-הנשים השני, לבית-הפילגשות.

 במשך מספר שנים, בזמן ארוחות-הערב ומשתי-היין, חזו המלך ואנשיו במופעי אומנות שונים ומרהיבים, בהם הנערות היפות מרחבי-ממלכתו הציגו את עצמן ותרבות עמן בגאוה ובבטחון. המלך, שאהב מישתים והופעות, נהנה מאוד מהופעות החשפנות, אבל סרב להתחתן עם נערה זרה שאינה דוברת פרסית ולא מוסיפה כבוד למלכותו. והנה בשנה השביעית למולכו, כאשר הרשימה הצטמצמה, בחודש טבת כאשר הלילות ארוכים וקרירים, הגי אירגן את הופעתה של תלמידתו, אסתר, בדמות האלה עשתר, מושלמת ענוה ויפת-תואר בלבושה המסורתי של עשתר. הופעה שכזו הדהימה את אורחיו וגרמה להם לכבד את האלה בהשתחוות ושירת הלל. משרתי המלך, שהכינו את כתר המלכות של וושתי בחדר המלך, הריעו בשמחה לקראתה. המלך התרגש, וכבמשחק, השלים את הופעתה בהניחו את כתר-המלכות של וושתי על ראשה והתאהב ביצירתו, עוד לפני שהמליכה למלכה רשמית.[3]

-----------------------------

[1] חז"ל העלו שוושתי חשבה שהמלך דרש ממנה לבוא ערומה עם כתר מלכות בלבד. הם עצמם ידעו שהסבר זה מראה שוושתי היתה יותר צנועה מאסתר שזכתה במלכות לאור קנה-מידה שכזה, ולכן העניקו לושתי זנב או צרעת.

[2] קשה להאמין שהמלך ילך לחדרו עם שקיעת החמה, ולא יואכל בערב עם אנשי-חצרו. בסיפור יעקב נאמר "ויהי בערב--ויקח את-לאה בתו, ויבא אתה אליו; ויבא, אליה" (בראשית כט 23), אולם זה היחוד של חתונה, ולא תחרות בחירת מלכה, כבמגילה.

[3] "ויאהב המלך את אסתר ... וישם כתר מלכות בראשה, וימליכה תחת ושתי" (אס' ב 17).

 

אם נהנת המשך:  פורים: מעקב משפטי: מרדכי לא כרע, כי המלך לא פקד!

 

ilan sendowski - Engineer,  Attorney,  Real-Estate Investor 


אילן סנדובסקי, מחבר הספר " מגילת ההיפוכים "


תודה שקראת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב