דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דר' חיים שם דוד- מה עדיף? טיפול פסיכולוגי או טיפול פסיכיאטרי? 

מאת    [ 27/07/2010 ]

מילים במאמר: 471   [ נצפה 2046 פעמים ]

 

יתרונות טיפול פסיכיאטרי על פני טיפול פסיכולוגי

כאשר השאלה הזו נשאלת, מייד עולה בעיני רוחי הדודה הטרחנית ששואלת את הזאטוט המבולבל בן ה 4- "ילד, את מי אתה אוהב יותר? את אמא או את אבא?". נראה שלמעט בחוגים מאוד מסויימים אין לשאלה הזו תשובה והיא נשארת בעיני רבים כשיחה על האמונה בדבר השלג שעומד לרדת בשנה הבאה בצפת. כולם מקווים שירד אבל לא בהכרח מאמינים שהוא ירד אבל כולם מסכימים שאין לכך משמעות.

הטיפול פסיכולוגי החל בעידן שהטיפול התרופתי לא היה קיים והדיסציפלינות המדעיות החלו להתפתח ולקדם את החקר וההבנה האנושיים בדבר התנהגות האדם, המניעים אותו ואת האמצעים שיש לנקוט על מנת לשנות או לשפר אותה על מנת שהיכולת להתמודד עם המציאות תהיה יותר יעילה.

הטיפול הפסיכולוגי החל באותו עידן קדום שהיה אך לפני כמאה שנה ועשורים בודדים נוספים, עידן שלא היו אמצעים תרופתיים או אחרים לטפל. אנשים שפנו אל טיפול פסיכולוגי בעת ההיא סבלו מחוליים רבים שהיום מקבלים מענה יעיל ביותר על ידי טיפול תרופתי. באותו עידן כל האנשים שסבלו מחוליים או קשיים נפשייים וריגשיים בין שבאו לידי ביטוי בתסמינים נפשיים או גופניים או אפילו מעורבים ההיו מועמדים מתאימים לטיפול פסיכולוגי שבאותו עידן נקרא- פסיכותראפיה, ריפוי הנפש.
כמובן, שבין האנשים שטופלו בפסיכותראפיה ניתן היה גם למצוא אנשים שאם היו מטופלים היום בשיטה זו המטפל היה מואשם ברשלנות רפואית מכיוון שהם סבלו מ"בעיות רפואיות אמיתיות" אולם באותה עת לא היו האמצעים לגלותן ובטח שלא האמצעים לטפל בהן

ההבנה הביולוגית החלה להתפתח בהדרגה תוך כדי שינוי תפיסות עולם קדומות יותר שראו באדם כאוסף אנרגיות קדומות שמניעות אותו בהווה לניסיונות להסביר את ההתנהגות העכשווית בתהליכי למידה.
לעומת התיאוריות העומדות במרכזו של טיפול פסיכולוגי, הטיפול הפסיכיאטרי שמרכזו עומד, פסיכיאטר שהוא רופא בהכשרתו, עומדות תיאוריות השמות את הבנת הנפש של האדם באמצעים כימיים, חומרים שמשנים תיפקודים מוחיים ותפיסות חושיות.
כלי העבודה בטיפול פסיכיאטרי ראשית באיבחון. האיבחון שעורך פסיכיאטר אינו איבחון כימי. כלומר הוא אינו איבחון ישיר שמביא לטיפול באופן ישיר אלא באמצעים עקיפים על ידי הגדרת סנדורמים בעזרת התסמינים שמאפיינים מצבים נפשיים. לשם איבחון זה, הפסיכיאטר משתמש בכושרו לאבחן באמצעות הסתכלות, שיחה, עריכת בדיקות מיוחדות וניתוח ההתנהגות.

טיפול פסיכיאטרי הוא טיפול תרופתי שמנסה להשיב לאיזון את החומרים שונים משוייכים להופעת הפרעות נפשיות, כפי שנתגלו במחקרים מדעיים- רפואיים.

יחד עם זאת, האדם הוא יצור מורכב שמונע מתהליכים כימיים, התנהגותיים, קשרים בינאישיים ועוד. לא תמיד הידע שעומד בפני פסיכיאטרים הוא כל המידע שנדרש על מנת להחזיר את האיזון מחדש. לעתים יש צורך בשילוב גורמים מרפאים שעושים את השינויים הרצויים במספר מנגנונים שונים המשלימים זה את זה ולא מנוגדים זה לזה. מחד- טיפול פסיכולוגי ומאידך טיפול פסיכיאטרי. מחד, הרוח שהופכת לחומר ומאידך החומר שהופך לרוח.

אז מה התשובה שילדי בני 4 עונים בדר"כ לשואלים אותם את מי הם אוהבים יותר? בתחילה הם מתבלבלים אבל ככל שהם מתבגרים הם יודעים לענות "גם וגם". לכל אחד מההורים יש תכונות אהובות ושניהם יחד, עושים את השלם.

 

ד"ר חיים שם דוד, פסיכיאטר מומחה. הבעלים ומנהל מקצועי של רשת מרפאות לאבחון, טיפול והערכה פסיכיאטרית. במרפאות ניתן לקבל טיפול פסיכיאטרי, טיפול פסיכולוגי (במגוון שיטות, כולל היפנוזה) ולעבור הערכה נפשית פסיכיאטרית מקיפה לצורך חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח לאומי, נכות ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב