דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות תינוקות - התהפכות 

מאת    [ 31/03/2007 ]

מילים במאמר: 841   [ נצפה 14197 פעמים ]

ההתהפכות מתרחשת בממוצע בגיל 4-5 חודשים. לרוב, ההתהפכות מהבטן לגב מקדימה את ההתהפכות מהגב לבטן.

הנסיונות הראשונים עשויים להראות מגושמים מעט. לרוב יגיע תינוק להתהפכות ראשונה ע"י הטיית פלג הגוף העליון והראש הצידה, עד כדי העברת משקל של כל הגוף להתהפכות על הגב. בשלב זה ההתהפכות נעשית כמקשה אחת ואינה כוללת רוטציה במותן. בנוסף, התינוק בד"כ יקשית את גבו בנסיונות הראשונים להתהפך, מה שימנע ממנו שליטה בתנועה. בנסיונות ראשונים כאלה עשוי תינוק לחבוט את ראשו ברצפה עם השלמת ההיפוך. מסיבה זו יש להשמר בשלבים הראשונים של ההתהפכות בכלל, ובזמן תרגול בפרט. 

היכולת לשנות את מנח הגוף משכיבה על הגב אל הבטן ולהיפך, מאפשר לתינוק תנועה במרחב ועצמאות מוטורית מסויימת. מצד אחד הוא יכול לבחור אם מתאים לו כרגע לשכב על הגב ולתקשר עם העולם מעליו, או לשכב על הבטן ולשחק בצעצועים שמונחים על הרצפה. ההתהפכות מתרגלת את המערכת הווסטיבולרית (שיווי המשקל) ולעיתים גם מאפשרת לתינוק לנוע ממקום למקום במרחב, ע"י היפוכים. תינוק בגיל המתאים שאינו מסוגל להתהפך יחוש לעיתים תסכול וחוסר אונים, כשהוא "תקוע" במנח שאין ממנו מוצא. בהעדר יכולת להתהפך, מוצאים תינוקות רבים שיטות מקוריות יותר או פחות, כדי לנוע במרחב: חלקם דוחפים עצמם עם הידיים או הרגליים, חלקם מקדימים 'זחילה' ומדלגים על ההתהפכות ומוצאים עצמם לעיתים תקועים על הגב או על הבטן, צועקים לעזרה, גם בגיל 7, 8 חודשים. עוד שיטה ידועה להתהפך מבלי לדעת להתהפך היא... לקרוא לאמא! השיטה הזו בדוקה, ועובדת כמעט תמיד :-). 

איך נראית התהפכות נכונה ואפקטיבית? 

* התהפכות מהבטן לגב וגם מהגב לבטן

* התהפכות לצד שמאל ולצד ימין (בשכיבה על הבטן/הגב)

* רוטציה במותן – הגוף לא מתהפך כמקשה אחת, ישנה הפרדה בין פלג גוף עליון לתחתון

* שליטה בשרירי הצוואר בעת ההתהפכות – הראש מונח לאט על הרצפה ובתזמון מתאים, כדי למנוע מכה

* גב מעוגל

 

את הפעולות הבאות אמור תינוק לבצע, טרם ילמד להתהפך:

 * שכיבה נוחה על הבטן, הגב והצדדים

* זקיפת הראש והגב בשכיבה על הבטן

* מנח נכון של המרפקים מתחת לבית החזה / קירוב ידיים לקו אמצע הגוף

* הרמת הרגליים למעלה, בשכיבה על הגב

* העברות משקל מצד לצד בשכיבה על הבטן

* רוטציות במותן ומעבר קו אמצע

* מודעות גוף טובה

תינוק שמתקשה באחת או יותר מהפעולות הללו, עשוי להתקשות בהתהפכות או לבצע אותה באופן לקוי - התהפכות לצד אחד בלבד, התהפכות כמיקשה אחת, חבטות בראש במהלך התהפכות וכו'. 

תרגילים

התרגילים שלפניכם מיועדים לתינוקות שהתבנית התנועתית של ההתהפכות אינה ברורה להם, אך הם מסוגלים לבצע את כל השלבים המקדימים להתהפכות. קושי באחד מהשלבים המקדימים ידרוש התייחסות ספציפית, בטרם תרגול ההתהפכות.

### תרגילים להתהפכות מהבטן לגב ###

היפוך ג'ודו : בשכיבה של התינוק על הבטן, נעביר את יד ימין שלנו מתחת לבין החזה של התינוק ונאחוז בזרוע של יד שמאל שלו. ביד שמאל שלנו נאחוז מאחורי ברך ימין של התינוק. לאט לאט נקרב, בעזרת שתי הידיים שלנו, את יד שמאל וברך ימין של התינוק, אחת אל השניה. במהלך ההתקרבות, ברך ימין תגדיל כיפוף והתינוק יעבור לאט לשכיבה על צד שמאל ומשם להתהפכות אל הגב.

העברות משקל ( 1) : באחיזה של התינוק משני צידי הכתפיים, נעביר משקל שלגופו מצד לצד בניעות נעימות. לשים לב שמשקל פלג הגוף העליון עובר ממרפק אחד לשני, בהתאם לניעות.

העברות משקל (2) : כאשר בית החזה נשען על המרפקים בשכיבה על הבטן והראש זקוף, נכופף את ברך שמאל הצידה לכיוון הבטן, תוך כדי העברת משקל לצד ימין. נמתין עד שהראש יונח לאט על המשטח, ורק אז נשלים את ההתהפכות. כנ"ל לצד השני.  

אביזרים: כשהתינוק על הבטן, נעודד אותו להעביר משקל לאחד הצדדים ע"י צעצוע שיוגש לו בצד הנגדי, קצת מלמעלה. הנסיון להגיע אל החפץ יגרום לתינוק להעביר משקל לצד הנגדי ולפתוח את בית החזה לקראת התקרה ועקב כך, להתהפך.

### תרגילים להתהפכות מהגב לבטן ###

רוטציות : בשכיבה של התינוק על הגב, נכופף את ברך שמאל שלו ונטה אותה ימינה, אל מעבר לקו אמצע הגוף. בשלב זה נוודא שפלג הגוף העליון עדיין פונה לשמיים ואינו מצטרף כמקשה אחת לאגן הפונה ימינה. נעודד את תנועת הרוטציה (סחיטה) במותן ע"י טפיחות קלות על בית החזה, שיאפשרו שחרור של המותן וכך תתקיים הפרדה יפה בין פלג הגוף העליון לתחתון. הפרדה זו הנה הבסיס להעברות משקל של הרגליים שנדרשות להתהפכות.

מרוטציה להתהפכות: בשלב הבא, נבצע רוטציה במותן (ראה סעיף 1) ונמשוך את התנועה עד להשלמת התהפכות. כלומר, ברך שמאל מגיעה לרצפה בצד ימין, רוטציה במותן, בית חזה פונה בעקבות האגן, עד להשלמת ההתהפכות. אם התינוק מתקשה להשלים את ההיפוך, אפשר לעזור לו ע"י גירוי השרירים הצידיים זוקפי עמוד השדרה.

שכיבה על הצד: כשהתינוק שוכב על אחד הצדדים, נעודד התהפכות ע"י הושטת צעצוע מעט רחוק מהישג ידיו של התינוק. כשינסה להתקרב ולאחוז בו – ישלים היפוך. 

יד לרגל נגדית: כשיד אחת של התינוק "אוחזת" ברגל נגדית (למשל יד ימין ורגל שמאל), ע"י אחיזה שלנו, כמובן, נגלגל את התינוק מצד לצד, אפשר עד כדי שכיבה על הצדדים. כנ"ל אפשר לבצע כאשר שתי ידיים של התינוק אוחזות בשתי רגליים שלו, וכולו "מכונס" פנימה.

אביזרים: בעזרת צעצוע נגרה את התינוק לעבור עם היד את קו אמצע הגוף. הרגליים מורמות בשלב זה למעלה (אפשר לעשות זאת עבורו). לאט לאט נרחיק את הצעצוע מהישג ידו. מעקב של היד שלו אחרי הצעצוע יביא להיפוך. כנ"ל ניתן לבצע ע"י אחיזה של התינוק בצעצוע כלשהו ומעבר קו אמצע הגוף, תוך כדי אחיזת הצעצוע, עד להיפוך.  

 

 

ענבל שמיר, בעלת B.A בפסיכולוגיה, מאבחנת ומטפלת בקושי/עיכוב התפתחותי לתינוקות ופעוטות, מוסמכת לאבחון וטיפול בשיטת ורדי. בעלת קליניקה לטיפולים פרטניים וסדנאות להורים ותינוקות. משמשת אחראית מקצועית (Supervisor) בשיטה, מעבירה השתלמויות והרצאות ומגישה ייעוץ שוטף באינטרנט, בנושא התפתחות תינוקות. בעלת אתר אינטרנט להתפתחות תינוקות ובו מידע רב על התפתחות מוטורית של תינוקות ופעוטות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב