דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרומת הלמידה הקבוצתית לארגון וליחיד שבו 

מאת    [ 30/03/2007 ]

מילים במאמר: 672   [ נצפה 3993 פעמים ]

"ארגון לומד הוא מקום שבו אנשים מגלים ללא הרף כיצד הם
יכולים ליצור את המציאות שלהם וכיצד בידם לשנותה".
(פיטר סנג'י)




תרומת הלמידה הקבוצתית לארגון וליחיד שבו

פיטר סנג'י בספרו: "הארגון הלומד" כותב: "הארגונים שיצטיינו בעתיד יהיו הארגונים שיגלו כיצד למצות את המחויבות של האנשים ואת יכולתם ללמוד בכל הדרגים של הארגון... אפשר לומר שכל קהילת העסקים הבינלאומית לומדת ללמוד ביחד והופכת לקהילה לומדת, בעוד שבעבר היו ענפים רבים בשליטתו של מנהיג בלתי מעורער".
כיום אי-אפשר להסתפק בכך שאדם אחד ילמד בשביל הארגון, שהוא יהיה "האיסטרטאג הגדול" וכולם יצייתו להוראותיו.

קיים קשר בין הלמידה האישית של האדם ובין הלמידה של הארגון. כאן באה לידי ביטוי המחויבות ההדדית בין היחיד לארגון. כאן חשובה הרוח השוררת בארגון, המעודדת את האנשים ללמידה, כך שהעובד יבין בחשיבותה הן במסגרת האישית והן במסגרת הקבוצתית בארגונו.

בארגון שיש לו חזון אמיתי - אנשיו לומדים ומתפתחים, שכן יש כיוון ללמידה שלהם, המקדמת אותם ליצור את העתיד שעוצב ונכתב בחזון הארגוני.
בקבוצות כאלו השלם גדול מסכום חלקיו, דהיינו: האינטליגנציה והיכולת הקבוצתית עולה על האינטליגנציה והיכולת של כל אחד מחברי הקבוצה.
"כאשר קבוצה לומדת באמת, לא זו בלבד שהיא מסוגלת להגיע לתוצאות מרשימות, אלא שגם חבריה מתפתחים במהירות גדולה יותר מכפי שהיו עשויים להתפתח בנסיבות אחרות... הקבוצה ולא היחיד, היא יחידת הלמידה הבסיסית בארגונים מודרניים... אם הקבוצה אינה מסוגלת ללמוד, גם הארגון לא ילמד". (פיטר סנג'י).
ארגונים לומדים הם דינמיים יותר ופתוחים לרעיונות חדשים ולשינויים.

ארגון המפתח תרבות של למידה הוא:
? ארגון המבין שההון האנושי שלו הוא יקר-ערך וכדאי לנצלו.
? ארגון שבו כל חבריו לוקחים חלק בתהליך של בחינה מחדש, רפלקציה, שיפור והשבחה של החזון הארגוני, של עמדות אישיות וקיבוציות ושל פעולות וביצועים.
? ארגון בו הלמידה מנותבת ורלבנטית לקבוצה ולצרכיה.
? ארגון בו נעשה תכנון יעיל של הלמידה, דבר המאפשר לכל פרט שבה להתנסות ולהיות גם מורה בצד היותו תלמיד. דהיינו: כל אחד מציג את חוזקו היחסי, כך מועשרת חווית הלמידה במעורבות אמיתית, בהערכה אישית, בהעברת משוב בונה, במציאת פתרונות יצירתיים ובהתנסויות חדשות.
? הלמידה המשותפת תורמת להרגשה של זהות, השתייכות חברתית וגאוות יחידה ועושה את העבודה למעניינת ומאתגרת יותר.

תרומת הלמידה הקבוצתית ליחיד
כדי לחדד את יתרונות הלמידה הקבוצתית בארגון לגבי היחיד - דבר שלא תמיד נתפס כמובן מאליו - הריני עורך הבחנה בין בפרט לקבוצה. אך בעיקרו של דבר, התרומה היא הדדית וכוללת לגבי היחיד, הקבוצה והארגון.
? למידה בקבוצה מפתחת את היכולת להשתמש ביתרון היחסי של האחר, כאילו הוא של האדם הבודד.
? סיוע ותמיכה הניתנים ע"י הקבוצה לכל יחיד שבה, מסייעים ומזרזים קבלת שינויים ברמת הפרט.
? בימינו נעשית מרבית העבודה בצוותים. בקבוצה לומדת, מפתח היחיד מיומנויות של עבודת בצוות, כמו: הקשבה, דיאלוג, רפלקציה, משוב, ניהול מו"מ ועוד.
? בקבוצה לומד היחיד מהתנסויות של אחרים, בעלי נסיון חיים וחוויות חיים שונות משלו, דברים המעשירים את הלמידה ואת הפרט עצמו.
? מושב מחברי הקבוצה הוא בעל-ערך רב בתהליך הלמידה.
? בקבוצה לומדת מתפתחים קשרים חברתיים בין החברים, שחשיבות רבה להם ביצירת אקלים חיובי בארגון כולו..


עכשיו צא וראה:
מה עושים הארגונים השונים שאתה מכיר בתחום זה?
באיזו מידה הם ארגונים לומדים?
באיזו מידה הם מפתחים דפוסי הידברות המסייעים ללמידה בארגון?
באיזו מידה הם בונים סביבת למידה הולמת, מעניינת ורלבנטית?
באיזו מידה מתוגמלים הלומדים?



באיזו מידה מרגישים הלומדים כיוצרים את סביבת עבודתם, משפיעים עליה, מקדמים את תחומי עיסוקם וגורמים לכך שהארגון יפיק מהם את המירב?
באיזו מידה מפתחים העובדים ערבות הדדית ואחריות כוללת, כתוצאה מהלמידה?
כיצד מרגישים העובדים בארגונים הלומדים - האם הם מרגישים כחלק אינטגראלי מקבוצה גדולה? האם הקשר לקבוצה חשוב להם? האם הוא תורם לאישיותם? האם חוויות הלמידה המשותפת מקשרות ביניהם ותורמות למוראל גבוה ולתפוקה גבוהה?


שאלות אלו והתשובות עליהן, מעלות על המסך את המשמעות שיש ללמידה הקבוצתית על פיתוחו וקידומו של הארגון כולו.
כדאי אפוא, לכל אדם עובד באשר הוא ולכל מעסיק באשר הוא, לתת את הדעת על שאלות אלו ודומותיהן, בהקשר של הרחבת היכולת של הארגון לעצב את עתידו, לשפר את יכולתו ליצור ולהשיג את יעד המצוינות שלו, בעקבות היותו ארגון לומד.


התיחסתי בדברי ללימוד בקבוצה בארגון.
מובן שהדבר אינו סותר למידה אישית, המרחיבה את יכולתו של הלומד. הארגון כולו יוצא נשכר גם מחתירתם של היחידים ללמידה מתמדת.
בארגון הלומד, חייבים שיהיו אנשים לומדים בכל צורה, בכל דרג ובכל רמה.






אמיר הלמר , בעל תואר שני במינהל עסקים ובשיווק.
מאמן אישי ועיסקי.
בעל חברת "מיגדלור שיווק ומכירות".
בעל חברת "מיגדלור השקעות".
מייסד ובעלים של מכללת "אמירים".
www.migdalor.biz
amir@migdalor.biz



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב