דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשבה - להקשיב מקצועית 

מאת    [ 29/03/2007 ]

מילים במאמר: 1377   [ נצפה 5796 פעמים ]

 הקדמה ציורית קצרה

בני אדם נושאים עימם תכנים: רגשות,מחשבות,דעות,רצונות.לכן,לא קיים דבר אחר מלבד הקשבה איכותית כדי אכן להגיע ולחדור לתוך תיבת אוצרות הנפש.הכל עשוי להתגלות ולהישלח אל הצטיירות מצויינת של הבנה מתאימה אם נדע להקשיב.

ההקשבה נדרשת משני צידי העניין - לעיתים מצד הדובר ולעיתים מצד המקשיב.

אין אדם נבון שהיה רוצה וודאי להתפס בעיני עצמו כלא יודע להקשיב היות ונבונות הינה הבנת מהם הכלים הרצויים לשיפור בין שאר הגדרותיה.

מעבר לכך,הקשבה כאשר היא מבוצעת היטב מעניקה יתרונות אדירים וממשיים למתבונן על הדובר בכך שמעבר לחזותו של העומד מולו הוא זכאי לקבל  גם רשות אמיתית להכנס למעמקי נפשו,רצונותיו.הקשבה הינה צרור מפתחות לכל דלתות האופי הנסתרות של האדם אשר מולך.

לכן,רצוי גם לשמור על טוב טעם ואנושיות.זאת משום שמקשיב טוב והקשבה נכונה (שניהם ביחד) הינם בעלי בית רצוים בתוך דברי הנאמר והיחס שנותן הדובר לשניהם.על כן רצוי לשמור את איכות קבלת הדברים הנאמרים והמדוברים כמוגנת בתוך שמורת טבע איכותית בתוך נפש המקשיב.הקשבה היא נקודת המיפגש הנכונה בין טכניקה לבין אומנות ושיטותיה שופעות ורבגוניות באופן עצום.קצה גבול עולם הדימיון הנפרש במהלכה אינו מוגבל ועתיד לנשוא מאזין טוב הרחק אל מעבר לגבולות הבנתו.התוודעות נפש המאזין לטיב ,ניסוח וכמות הדברים המדוברים והמועברים במלל וברעיונות עשוייה לחולל כניסות מרשימות ועומקיות אל מצולות נפשו של הדובר.אוצרות רבים טמונים במעמקי קרקעית המלל והתוכן.האם לא היית רוצה אכן להגיע למקומות אלו? האם לדעתך יש משהו מעניין יותר מנפש האדם? האם אתה מרגיש את מה שאתה שומר בינך לבין עצמך בקרקעית הפסיכולוגיה העצמית והיית מניח לכל אחד לגשת לשם? האם לא היית רוצה לשפר את הקשבתך,את הקשבת הסובבים אליך כדי שתרגיש שגם אתה יכול לדבר על כל הדברים שאתה רוצה בחופשיות? ואולי המדובר בסך הכל בבעיות של הקשבה מן הצד השני החוסמות את עליית הנושאים הללו ולא במעצורים שלך?

תועלות ההקשבה ברורות ,תכליתיות,יפות ומשמעותיות. בשטף היומיום היא נשכחת מעט למרות שההקשבה היא האלף בית וגם הגימל והדלת  אל תוך חדרי הנפש.אין ספק בכלל ולו המיזערי ביותר שהתפתחות הקשבה מעוררת עניין אמיתי מחודש בחיים ובאנשים לאחר שמתוודעים ושנוצר החשק להעשירה ולפתחה עד אין קץ.ההקשבה סוחפת רבים להציץ פעם אחת באמת מזווית עינם אל תוך חלונות בית החרושת העצומים של הנפש.את התוצרים שתקבלו ממנה תשפטו כבר בעצמכם.סביר להניח שתתפתו להמשיך ושרק יתחיל החשק האמיתי להמשיך ולהקשיב ולהקשיב.אולם אז תתחילו להרגיש שאין בידכם כלים מתאימים לכך.תחוו חשק וצורך להתאמץ ולהקשיב ,כמו ילד קטן שאינו גבוה מספיק המציץ על בית החרושת האדיר הזה של הנפש מחלון קטן . הילד משתוקק לעמוד ממש בגובה החלון.רק עיניו הקטנות מתרוצצות בהנאה אך הוא עומד על קצות רגליו.

 הו,אז אתן לכם כלים ואספק לכם את היכולת האמיתית ברצון ובחשק לב ואשרת אתכם ואבנה לכם שרפרף קטן צנוע מתחת לרגליו הבנתכם.בתוך שרפרף זה ,דהוי למראה יהיו אוצרות ידע של מקצוענים.אם כי הוא יראה כשרפרף ועליו ילד הרי שהוא יגביה את הילד אל חלונות גבוהים מאד ועד גובה הציפורים מעל גגות בית החרושת.נקודות המבט שאקווה לספק לכם במאמריי הבאים ישוטטו כציפורים סביב עולם הנפש החל מן האוזניים המקשיבות למילותיהן המנוסחאות היוצאות,דרך מעוף הכוונות,התחלפות האובייקטים המדוברים (כל עצמי הדיבור וחפציהם) ועד התגלשות התכנים דרך המיגלשות מאוזניתכם אל תוך גני פנימיותכם ,יכולתכם והבנתכם. 

 

שערים אל תוך הנפש

הנפש אטומה למראית עין ומתגלה במלוא עושרה והיקף פעילותה באמצעות מילים קטנות היוצאות ממנה החוצה.אין באמת דרך אחרת לדעת מה קורה בתוך נפשו של האדם מבלי לבקש ממנו רשות או לשאול אותו מה הוא מרגיש,חושב,מקווה ומתעניין בו.

עשוי לחיות לידנו אדם במשך שנים רבות מבלי שיאמר לנו מה הוא באמת מרגיש או חושב ושנפספס אותו לחלוטין אם לא נדע להקשיב לו כנדרש ובאמת ובתמים.

רבים אומנם חושבים שהם אכן מקשיבים אולם כפי שיתגלה בהמשך (או לשמחתם או לצערם) הרי שקיים וודאי מרחק עצום בין הידע המצוי כעת בהנתם כיצד להקשיב לבין הידע המשוכלל והעמוס במלואו בתוך אומנות ההקשבה.

עבור מי שמתעניין להכנס אל תוך הנפש של הדובר מולו בעזרת מילים בלבד קיימת אומנות ההקשבה והדיבור: האנושי,המתעניין,האמיתי והטיבעי.

מילים קטנות הנאמרות במשפטים חולפים והמגיעות אל האוזניים (מילים מקובלות בפגישות,משפטי תגובה ריקים ותגובות נימוסיות חברתיות או דיבורים כדי לצאת ידי חובה) אינם קשורים ולו במעט למילה הקשבה.שכן הקשבה הינה משהו אחר לגמרי.

 

הקשבה

 

מניעים  להקשבה : נסתרים,גלויים,עמוקים ועל פני השטח

הקשבה נובעת בראש ובראשונה ממניעים.שכן,לא קיימת בנמצא הקשבה ללא עניין כפי שלא קיימת פריחה ללא זרימת מים.קווי התוכן והצטיירות התפתחותם לא צומחים באופן יפה ללא זרימת עניין אל תוך שורשי גבעולי הידע.

היות והקשבה הינה כמו ציור הנוצר בדימיון המקשיב הרי שאין הקשבה אמיתית  ללא מוכנות מראש לשים את הדברים הנאמרים על בדי מסכי הדימיון או בדי הקנבס של ההבנה.מיכחולי הציור אמורים להינתן לשני צידי העניין המשותף ואם אינך יכול לקחתם ולהניעם מתוך רצון משותף אין טעם לטבול אותם בצינצנות התוכן ומי ניקויים.

רצוי גם לדעת לנקות בטרם משיכת המיכחולים אנה ואנה כיצד לנקותם מ"ההשתפות בציור הדברים " שנוצר אגב ההאזנה האמיתית למאזין הקודם.

מניעי ההקשבה: (לא לפי סידרם)


    • 
    הנאת הקשר האמיתי - מובן הדבר כי רק הקשבה מאפשרת קשר אמיתי ואנושי מתואם עם האדם אשר מולינו.

    • 
    יחס לדובר - יחס פירושו ידע כיצד לגשת, להתכוון, להתייחס ותחילתם של אלו בניסיון להתקרב פסיכולוגית. 

    • 
    יחס לדברים - גם אם אין רצון להקשיב לאדם השני , הרי שרבות אנו עסוקים ביחד איתו בהתקדמויות כלפי דברים אשר בגינם עלינו להקשיב לו.

    • 
    רצון אמיתי להקשיב (להשתתף,לעזור,לחלוק,להכיל,לתמוך)

    • 
    עניין אמיתי - זהו לב ההקשבה ופשר טיבה המוצלח ביותר.

    • 
    בניית ידע מתאים (כיצד להמשיך ולהקשיב גם לאחרים) - הקשבה אמיתית מפתחת מיומנויות אמיתיות ונשכחות.

    • 
    הוגנות ורצון לזכות בתמורה הקשבתית  

ידע ההקשבה  

הקשבה עשוייה להיות מתוארת כשיטוט נקודות מבט (כציפורים) מעל עיר הנאמר. היא עשוייה לחוג בכל זווית שתרצה ובכל צורה ולהתמקם כלפי התכנים,שיטות הדיבור,הניסוחים - בכל צורה ואופן.בין אם היא תבחר להישאר "מחוץ" לנאמר או "בתוכו" או בתוך כל אחד מחלקיו - הרי שכל זה תלוי בבחירתו של המקשיב וביכולותיו.

כפתיח בלבד:

הקשבה עשויה להיות "כלפי הנאמר" - זוהי הקשבה אשר הינה לא להמשכי הנאמר אשר אנו צופים אלא אך ורק כלפי הנאמר , ייתכן ונאלץ לעיתים לשער את המשכיו המדומים אך לא אחת אם נרצה להקשיב טוב נאלץ להיצמד אך ורק לקוו ניסוח הנאמר (אשר מורכב מנקודות הדברים אשר מצטרפות זו לזו).

הקשבה עשויה להיות" עם הנאמר" - עם הנאמר, משמעו , להיות היכנשהו דימיונית עם האדם אשר דובר אלינו מצידה השני של ההקשבה. תמיד נוכל לדמיינינו ככלואים בתוך ניסוחיו ונמצאים בתוככי תוכנו. מבעד לקווי הצטיירות הדברים נוכל לדמיין את הדברים מגיעים אלינו כפי שאולי הוא חש מצידו.

הקשבה עשויה להיות "בתוך הנאמר" - בתוך הנאמר ישנם מיקומים רבים מאד . הנאמר הינו אובייקט הנע במרחב התקשורת כלפי חלקי אופיינו. עלינו לחשב לאן היינו רוצים להמנע מלהגיע ולהיכן היינו רוצים כן להגיע וליצור נקודות מגע. כאשר אנו נמצאים בתוך הנאמר, הרי שעלינו לבחור את מיקומינו הריגשי המדומיין, את מיקומנו התוכני ואת מיקומינו התודעתי , מילולי והמובני. ישנם ערוצים רבים מאד בתוך הנאמר.

הקשבה עשויה להיות "ללא קשר לנאמר" - זוהי הקשבה שהינה הקשבה בוחנת או הקשבה שהינה מחוץ לכל הדברים המוגשים אל טווח אוזנינו או אל קליטתנו. ייתכן ואיינו מסוגלים להבין את הדברים הנאמרים מסיבה כלשהי (חוסר ידע בתחום, חוסר זהות מיקומית בתוככי התוכן, חוסר ידע מקצועי מספיק של הקשבה ועוד ועוד). הקשבה מסוג זה כאשר הינה מבוצעת כהלכה הינה גם הקשבה מקצועית ותפקידה לא רק לשדר הקשבה כפי שרבים עושים זאת , אלא להיות מונחית הבנה כיצד לדגום את התוכן ולמצוא בו נקודות קריטיות משמעותיות אשר תיצורנה בקירבנו ארכיטקטורה מובנת של דרכי גישה בהמשך התקדמות ההקשבה ליצירת נקודות מגע עם אפשרויות הבנת הניסוח.

 

למה מקשיבים?- ידע פרקטי

ניתן להקשיב לניסוחים,ניתן להקשיב לרעיונות,ניתן להקשיב למעברים בין הנושאים,ניתן להקשיב לקשרי התוכן ושפת הגוף (הטון,שינויי המבט,תנועות הגוף וכן הלאה)

ניתן לעבור בין כל שרשרת הדברים השונים הללו על מנת לגוון.

בעת המעבר בין כל הדברים הללו קיימים מיבנים ושיטות :

השיטה ההיקפית - הקשבה לשדר,לאווירה ושימוש במבט כללי על מלוא התהליכים מבחוץ - כלומר על "ההיקף" הנגלה.

השיטה הספציפית - הקשבה לדרוש לנו או לחילופין לקווי ניסוח ספציפיים ולאובייקטים מחודדים.

השיטה הדוגמת - הקשבה משתנה הממוקדת בדברים רבים ובצורות מגוונות ושונות.

השיטה המסתחררת - הקשבה חסרת תוכן וצורה אשר מאפיינת את רוב האנשים. קפיצות מדבר לדבר ומעניין לעניין.

 

סיכום קצר:

 

הקשבה הינה כעיקרון תחום מקצועי , אולם כל החפץ לשפרה וודאי יוכל לפתח את יכולותיו בה לפי מידת העניין אשר ישקיע בה. אדם פיקח וודאי יכיל להבין כי הקשבה הינה מעמודי התווך של האנושיות ושל ביצועי מיומנויות אנוש ברמה הגבוהה ביותר האפשרית. עומקה, טיבה ועושר דרכי ידיעותיה מסבים תענוג אמיתי לכל המשתמש בה, וכתוצאה מכך מוענקת גם בריאות רבה מאד לצד השני אשר מקשיבים לו בנאמנות. הוא מבין כי אכן מקשיבים לדבריו, הוא מרגיש זאת ואף יתייחס אליכם בכבוד המגיע לכם בחזרה וישיב לכם את הקשבתו המיטבית המשופרת גם לדבריכם.

אין באמת חיים אמיתיים וטיבעיים ונכונים ללא שימוש בהקשבה נכונה ובריאה. אני מקווה שהקשבתם לי ....

 

 

 

 

  

חבר ארגון הכותבים הישראלי מ 1995

התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים

תחומי התמצאות וידע:

ניתוחי ידע מקצועיים רב תחומיים
אסטרטגיה וטקטיקה
התמצאות עומק בפסיכולוגיה ומדעי המוח
התמצאות עומק בשכנוע והשפעה (כתיבת ספרים מקצועיים - בתהליך)
כתיבה על כל סוגיה המקצועיים וניתוח כתיבה

חוקר עצמאית רטוריקה ואמנות הדיבור
תחקירים אודות אינטלגנציית דיבור
משא ומתן,אומנות המכירה
כתיבת הומור וניתוח הומור
ניתוח המצאות, חדשנות


אי מייל shin7@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב