דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דילמות בבחירת מקצוע 

מאת    [ 18/07/2010 ]

מילים במאמר: 1316   [ נצפה 3519 פעמים ]

חסרונות שקשה להשלים עמם

לעתים אנו מתלבטים בין מספר מקצועות מפני שלכל אחד מהם יש בעינינו חסרון או חסרונות המקשים על הבחירה. יתכן שמקצוע אחד נראה בעינינו מושך יותר אך רמת השכר בו נמוכה, והשני הוא מקצוע בעל רמת שכר גבוהה יותר אך פחות מושך בעינינו מהראשון. יתכן שאנו מתלבטים לגבי מקצוע שנראה לנו מתאים מפני ששעות העבודה בו ארוכות מדי, ולגבי מקצוע אחר שנראה מתאים מפני שעושה רושם שהביקוש בו נמוך. 

משקל ההחלטה

התחושה שבחירת מקצוע היא צעד שיכול ללוות אותנו לשנים רבות יכולה להקשות עלינו את ההחלטה מפני שלימוד מקצוע כלשהו כרוך במשאבים של זמן, כסף ואנרגיה, ואנו מבינים כי החלטה לא נכונה תגרור אחריה עבודה לא מספקת וצורך להשקיע זמן וכסף בלימודים נוספים בעתיד. העובדה שמדובר בהחלטה שהשלכותיה משמעותיות מבחינת זמן וכסף מאריכה פעמים רבות את משך ההתלבטות.

 

חוסר רצון להפסיד משהו

כשאנו נמשכים למספר תחומים ואין אפשרות ללמוד את כולם עולה הצורך להחליט על מה לוותר. הצורך לוותר קשה ומעלה בנו ספקות לגבי הבחירה. "האם ללכת בכיוון הצד האמנותי שבי או הצד של טיפול באנשים" היא דוגמא לשאלה הנובעת מהצורך לבחור כיוון, כשלא תמיד מתאפשר לשלב את שני הכיוונים בצורה אופטימלית מבחינה תעסוקתית.

 

שעמום לאחר זמן מה באותו עיסוק

לפעמים אנו מגיעים לתחושת שעמום וצורך לשנות, לגוון ולהרגיש שאנו נעים קדימה. תחושה זו יכולה לנבוע ממקצוע שלא מתאים לנו, ממקצוע שכבר לא מתאים לנו יותר, או מתכונת אופי המכתיבה לנו צורך בגיוון ובתחושת התקדמות מתמדת. אנו חשים שקשה לנו להתמיד זמן רב מדי בעבודה אחת ומוצאים את עצמנו מחפשים משהו חדש אחת לכמה שנים.

  

יחס שלילי לעולם העבודה

תחושות של "אני לא אוהב שקובעים לי זמנים", "אני לא אוהב שמכתיבים לי", "לא מעוניין להתאמץ" או "לא שווה להתאמץ" מקשות על מציאת מקצוע מתאים. הן יכולות לנבוע מאי הגעה אל המקצוע המתאים, או מאמונות שונות הקיימות בנו בקשר לעולם העבודה. לפעמים אנו מודעים, ולפעמים לא, למסרים שהוטמעו בנו בילדותנו ("אי אפשר לסמוך על עבודה קבועה, אתה תמיד יכול למצוא עצמך מפוטר", או "עבודה ומשפחה אינם מסתדרים יחדיו") ותחושות אלה יכולות להתקבע במוחנו ולהקשות עלינו במציאת עבודה בהמשך.

 

בהירות לגבי מאפיינים אישיים

לעתים אנו בוחרים מקצוע מסוים הנראה מתאים, אך לאחר שהתנסינו בו אנו מבינים כי אותו מקצוע מורכב ממאפיינים שחלקם לא מתאימים לאישיותנו. מאפיינים אלה של אותו מקצוע מקשים עלינו את המשך העיסוק בו. לדוגמא: אחות המגלה במשך הזמן כי היא אוהבת את הקרבה לתחום הרפואי אך מתקשה מאד בעבודה מול מטופלים, העוברים קושי פיסי וזקוקים לתשומת לב. או איש הייטק המגלה כי הוא אוהב את העבודה מול מחשבים אך חסר לו הצד של עבודה צמודה יותר עם אנשים. מצבים אלה דורשים הבהרה מחודשת של מאפיינינו האישיים והתאמה מחודשת של מקצוע או תפקיד.  

   

חוסר מידע

חוסר מידע לגבי מגוון המקצועות הקיימים, ובמיוחד לגבי המאפיינים האמיתיים של המקצועות השונים, יכול להקשות עלינו את הבחירה או להוביל לבחירה מוטעית. חשוב להשיג מידע לגבי מגוון המקצועות הקיימים, ואת מירב המידע הרלוונטי לגבי המקצועות המעניינים אותנו בפרט.

חוסר בעניין רב מספיק בתחום מסוים

לפעמים אנו חשים כי המקצוע בו אנו עוסקים אינו מעניין אותנו במידה כזו שאנו מוכנים להשקיע בו את מירב מרצנו ומאמצינו. מאידך אנו מתקשים למצוא נושא אחר המושך את לבנו במידה מספקת על מנת להתמיד בו. אין זה מן הנמנע כי לאחר מעבר על רשימה ארוכה של מקצועות קיימת עדיין תחושה כי "אף מקצוע לא מספיק מעניין ומעשי עבורי".

 

תחושה זו נובעת לפעמים מחיפוש במקום הלא נכון, כלומר מחיפוש מקצוע במקום חיפוש עצמי. חיפוש עצמי כולל בירור כישורים, חוזקות, פעולות אהובות, ערכים, תנאי עבודה שחשובים לנו ועוד. אלה מתחברים בסופו של דבר לתמונה של המקצועות המתאימים לנו.

 

הבדל בין רצונותינו לרצונות אנשים הקרובים לנו

אחד הדברים המשפיעים עלינו לעתים בבחירת מקצוע הוא הורים או אנשים קרובים אחרים המכוונים אותנו לכיוון מסוים שלדעתם מתאים לנו, ואנו נוחים להשפעה מכיוון שאין לנו דעה מוצקה על המקצוע המתאים לנו. במקרים אחרים אנשים קרובים לנו משפיעים עלינו לבחור כיוון מסוים שלדעתם מתאים או מעשי יותר, בעוד נטיית לבנו היא לכיוון אחר. מצב זה אינו פשוט מפני שהוא מוסיף התלבטות ומצריך אותנו להתנגד למישהו קרוב, או לחלופין לרצות להקשיב לו בעוד אנו חשים חוסר נוחות בתוכנו פנימה. העירנות למצב זה היא שתאפשר לנו לבחור את הבחירה הנכונה בעזרת השכל והרגש גם יחד.

 

קושי כללי בקבלת החלטות

קושי בקבלת החלטות נובע בדרך כלל מאי הוודאות לגבי התוצאות, מהחסרונות שאנו מוצאים באפשרויות השונות העומדות בפנינו, ומהקושי להחליט אילו יתרונות או חסרונות של כל אפשרות הם כבדי משקל בעינינו יותר מהיתרונות והחסרונות האחרים. כשכל החסרונות נראים לנו שווים בגדלם קשה הרבה יותר להכריע. החלטה בעניין בחירת מסלול לימודים ותעסוקה יכולה להיות קשה מפני שלפעמים עומדות בפנינו כמה וכמה אפשרויות, וככל שיש יותר אפשרויות (שלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות משלה) יכולה הבחירה להיות קשה יותר. לאלו יכולים להתלוות החשש מגרימת אכזבה לאנשים אחרים, חשש מ"מה יגידו" ועוד. כשאנו מתקשים בקבלת החלטות או בקבלת החלטה משמעותית ספציפית כדוגמת בחירת מקצוע יכול הדבר להביא לתחושה של תקיעות, ולפעמים לאי נעימות מהסביבה, המצפה ש"נגדיר" את עצמנו בעזרת מקצוענו.

 

הדילמות הנ"ל מאפיינות פעמים רבות את התלבטויותינו בבחירת מקצוע. במאמר זה הצבענו על דילמות בלבד. למאמר מורחב המציע דרכי פעולה אפשריות ראו: דילמות בבחירת מקצוע.  

להרחבה בנושא קבלת החלטות בכלל ובבחירת מקצוע בפרט ראו: קריירה – קבלת החלטות.

חפצי רובלין , מנהלת"בחירה טובה" – הכוונה לבחירת מקצוע. מייעצת בנושאי בחירת מקצוע ושינוי קריירה.  www.bchiratova.com   02-9919070      




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב