דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אכילה וטיפול עצמי 

מאת    [ 18/07/2010 ]

מילים במאמר: 566   [ נצפה 2695 פעמים ]

הקיום של כולנו כרוך בהרבה קשיים, טרדות ולחצים. מספיק להאזין לשיחה של עוברים ושבים ברחוב, או לשיחת רעים סביב השולחן, כמעט תמיד נשמע כי השיחות עוסקות בצרות ובקשיים: עבודה, זוגיות, בריאות, כסף, גידול ילדים, הורים מזדקנים, מצב מדיני...  עולם הרגשות הפנימי שלנו מהווה בבואה לקשיים וללחצים. לעיתים אנחנו חווים אושר, אהבה, הכרה וסיפוק, אבל בשאר הזמן התחושות שלנו הן של מועקה, מחסור, עצב, בדידות, כעס, חרדה, היעדר סיפוק ואי שקט. אנחנו מתמודדים עם קשיי הקיום ומשתדלים לפתור אותן. את הרגשות הקשים אנחנו מדחיקים ומנסים להתעלם מהן כדי שלא יעיקו עלינו יותר מדי ולא יעמדו בדרכנו בפתרון הבעיות הקיומיות. מכאן, שבמצב קיום נורמאלי אנחנו עסוקים בהתמודדות מתישה מחד, ומאידך בהדחקה של רגשות המשקפים את הקשיים עימם אנו מתמודדים. ההתמודדות המתמשכת מתישה, הכוחות שלנו אוזלים גם כאשר אנחנו מצליחים להתגבר על המכשולים והמוקשים שבדרכנו. פעמים רבות אנחנו מרגישים שכבר טיפלנו בהכל, חוץ מאשר בנו עצמנו.  גברים ונשים, ולפעמים, גם בני נוער ואף ילדים. מרגישים כי טיפלו והיטיבו  עם כולם, ונשארו מרוקנים וחסרי כוח, הם הזניחו את עצמם. בגיל הינקות למדנו והפנמנו שכאשר לא טוב לנו, האוכל יעשה לנו טוב. במילים אחרות, למדנו כי האוכל מנחם ומפצה אותנו על תחושות לא נעימות. האוכל ממלא אותנו, הוא מתפרק בקיבה והסוכרים שבו מגיעים דרך מערכת הדם לכל שאר הגוף. האכילה היא הטיפול העצמי הבסיסי. באמצעות האוכל שאנו מכניסים אל תוך גופנו אנו כאילו מטפלים בעצמנו מבפנים. האוכל מחזיר לנו תחושה של כוח ומלאות, כשרע לנו, האוכל עושה לנו טוב. אולם מאחר שהאוכל משמין, ומונע מאיתנו להראות כפי שהיינו רוצים, ואף פוגע בבריאות שלנו, יתכן שהוא אינו הטיפול העצמי הטוב ביותר עבורנו. למרבה הצער לאוכל בחברת השפע יש "יתרונות" על פני דרכים אחרות לטפל ולהיטיב על עצמנו. האוכל זכור לכולנו כטיפול מצוין מתקופת הינקות; האוכל זמין מאוד; והוא זול יותר מדרכים בריאות לטיפול עצמי. כדי להימנע מאכילה מופרזת שמטרתה אינה לשבוע וליהנות באופן סביר, עלינו למצוא דרכים חילופיות לטיפול עצמי. הדרכים לטיפול עצמי רבות ומגוונות, ולכל אדם יש העדפות באשר לדרכים להיטיב עם עצמו. להלן מספר דוגמאות לדרכים נפוצות לטיפול עצמי:


    • המצאות בחברת אנשים שאנחנו אוהבים. מאחר ואנחנו "יצורים חברתיים" חברת אנשים היא אחת הדרכים הראויות ביותר להיטיב עם עצמנו. החברה מהווה טיפול עצמי בתנאי שהיא אינה כרוכה בטיפול בחבריך, ובתנאי שהיא איננה מחייבת אכילה מופרזת בחברותא...
    • צפייה בטלוויזיה, בסרט, או בהצגה. צורת הבילוי השכיחה ביותר היא צפייה בטלוויזיה. כאשר אנחנו בוחרים לעצמנו את התוכניות או הסרטים שאנחנו אוהבים, הצפייה יכולה לספק לנו מנוחה מלאה ומהנה. הצפייה מאפשרת לנו להתנתק מהקשיים הקיומיים ומהתמודדות עימם. גם במקרה זה, הצפייה בטלוויזיה עשויה להוות טיפול עצמי ראוי רק כאשר היא אינה מלווה באכילה מיותרת...
    • לימודים, קריאה, תחביבים. כל העיסוקים הרגילים בשעות הפנאי עשויים להוות צורות לגיטימיות לטיפול עצמי. יש להימנע מבחירת עיסוקים שאינם מתאימים. לימודים עשויים להוות מקור להרבה לחץ וחוסר סיפוק, כך גם תחביבים מסוימים שעלולים להיות כרוכים במתח נפשי. לכן, עלינו להימנע מ"שיקולים זרים" בבחירת עיסוקים לשעות הפנאי. עלינו להימנע מלימודים שכל מטרתם לקדם את עצמנו בעבודה, ולהימנע מלהיגרר אחרי אופנות של תחביבים שאינם גורמים לנו סיפוק והנאה.

חיים מודרניים כרוכים בלחץ ושחיקה נפשיים. רבים מנסים לפצות את עצמם על הלחץ והשחיקה  על ידי הטיפול העצמי הבסיסי ביותר, והזמין ביותר - אכילה מופרזת. על ידי בחירה מושכלת בטיפול עצמי ראוי אפשר להימנע מאכילה מופרזת. הסוד בבחירת הטיפול העצמי הראוי מצוי בתשובה לשאלה שכל אחד צריך לשאול את עצמו: מה עושה לי טוב? תשובה אמיתית לשאלה זו מבוססת על התחושות הפנימיות של האדם. לאחר מציאת הטיפול העצמי הנכון לכל אחד, אפשר להחליף את האכילה המוגזמת בטיפול העצמי מתאים וראוי יותר.

 

אני פסיכולוג המסייע לגברים, נשים ובני נוער לרדת במשקל.  אני מייעץ באופן פרטי, ומנחה קבוצות של מרזים. מתוך הכרותי עם אנשים בתהליך הרזיה למדתי את חשיבות הגורמים הפסיכולוגיים של הירידה במשקל. בין האנשים להם אני מסייע רבים מתאמנים בחדרי כושר ושומרים על תוכנית דיאטה. להפתעתי גיליתי כי מרכיבי הכושר והדיאטה אינם פועלים באופן דומה על אנשים שונים. חלק מצליחים להוריד ממשקלם באופן סביר, אולם יש כאלה שלמרות האימונים המפרכים והדיאטה לא יורדים במשקל. ניתחתי את המקרים של הכשלון, ופיתחתי תובנות אחדות באשר לפסיכולוגיה של הרזיה ובאשר לגורמים הפסיכולוגים שעושים את ההבדל בין הצלחה לכשלון בהרזיה. כיום אני מכיר את דפוסי המחשבה השונים שמובילים לאכילה מופרזת, את החסרים השונים עליהם אכילה באה לפצות, ואת הרגשות המעורבים בהתמודדות עם משקל יתר. למדתי להבחין בתנאים שמאפשרים לאנשים שונים לרדת במשקל, ואני מכיר היטב את המעצורים הפסיכולוגים המגוונים שאינם מאפשרים ירידה במשקל. לכל אלה פיתחתי אסטרטגיות התמודדות המאפשרות ירידה במשקל. חלק מהתובנות האלו הובילו אותי לכתיבת מאמרים קצרים אותם ניתן למצוא באתר שלי. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב