דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך בנויה להקה? חלק ראשון 

מאת    [ 16/07/2010 ]

מילים במאמר: 1044   [ נצפה 3466 פעמים ]

איך בנויה להקה? חלק ראשון

לאילו מכם שמחפשים להקה לחתונה, נגנים או הרכב מוסיקלי לאירוע חשבתי לכתוב בכמה מילים מה זו בעצם להקה וכיצד היא בנויה. מאמר זה סוקר מושגים מוסיקליים בסיסיים שלא תמיד טורחים להסביר אותם. עבור חלקכם הדברים יהיו מוכרים וברורים, ואני מקווה שבשביל אלה שקצת מתבלבלים המאמר יעזור לעשות קצת סדר בראש.

המושגים להקה ו-הרכב מוסיקלי משמשים פעמים רבות לסירוגין כביטויים נרדפים, ואכן המשמעות של מושגים אלה דומה. בעיני, הרכב מוסיקלי הוא מושג קצת כללי יותר שאינו מזוהה עם סגנון מסויים או כלי נגינה מסויימים. המושג להקה, לעומת זאת, מזוהה קודם כל עם מבנה הלהקה הטיפוסי לסגנונות הג'אז, רוק ופופ. הלהקה הטיפוסית כוללת מספר לא גדול של אנשים, אפילו שלושה או ארבעה שמספיקים כדי לייצר את כל יסודות המוסיקה – מלודיה, הרמוניה וקצב.

מלודיה

מלודיה, או מנגינה היא המרכיב הבולט ביותר במוסיקה, הדבר הראשון שרוב האנשים מקשיבים לו כשהם שומעים קטע מוסיקלי. האחראי הראשי על המלודיה בלהקה נקרא גם סולן, זה שנמצא בחזית הלהקה או ב"פרונט". באנגלית המנגינה מכונה גם lead, כלומר החלק המוביל את המוסיקה ואת ההרכב. המלודיה בלהקה יכולה להתבצע בצורה ווקאלית ע"י שירה של זמרים וזמרות, או אינסטרומנטלית ע"י כלי נגינה. לכן, הרכב שכולל כלי נגינה בלבד ללא שירה מכונה גם הרכב אינסטרומנטלי. במושג הרכב ווקאלי לעומת זאת לא נהוג להשתמש כדי לציין כל הרכב מוסיקלי הכולל שירה, אלא הרכב שהוא על טהרת השירה, שכולו או רובו מורכב מזמרות ו/או זמרים הממלאים את כל מרכיבי המוסיקה השונים, כלומר לא רק מלודיה אלא גם הרמוניה (הליווי) וקצב.

כלים מלודיים הם כאלו המשמשים בעיקר או אך ורק לנגינת מנגינות, להבדיל מ-כלים הרמוניים או כלי קצב, אליהם אתייחס מיד. ישנם כלים מלודיים שהמנעד (תחום הצלילים) שלהם גבוה יותר ונמוך יותר, ולרוב הכלים הגבוהים נפוצים יותר כסולנים בלהקות. מבין משפחות הכלים השונות, כלי הנשיפה נפוצים במיוחד כסולנים מכיוון שהם הקרובים ביותר באופיים לקול השירה ויכולים למלא תפקיד דומה לו. כלי נשיפה אופיינים ללהקות הם סקסופון, חצוצרה וחליל צד . קלרינט גם הוא כלי מלודי חשוב בסגנונות מסויימים ואסור לשכוח גם את הכינור ממשפחת כלי הקשת, שאף הוא כלי מלודי בולט ופופולרי ביותר.

הרמוניה

כלים הרמוניים מסוגלים לנגן כמה צלילים בו-זמנית (אקורדים) וכך ליצור ליווי למנגינה התומך בה ומעשיר את "תחום התדרים" של הלהקה. הכלים ההרמוניים האופייניים ביותר ללהקות הם הפסנתר והגיטרה, בין אם בצורתם האקוסטית או החשמלית. להקה ללא כלי כלי הרמוני תיצור צליל "דל" יחסית לזה שאנו רגילים אליו, אך בסיטואציות מסוימות נעשה שימוש גם בהרכבים כאלו. הכלים ההרמוניים הם כמו ה"דבק" של הלהקה שמספק את תחום התדרים האמצעי ומחבר את הכל יחד.

קצב

כלי קצב הם לרוב ללא גובה צליל מוגדר ולכן לא יכולים לשמש כלל ככלים מלודיים או הרמוניים. בלהקה כלי הקצב הטיפוסי ביותר הוא מערכת התופים שהיא למעשה שילוב של כמה תופים ומצילות הדרושים לנגינת המקצבים הנפוצים במוסיקה הפופולרית. מערכת התופים מעבה מאוד את ההרכב המוסיקלי ומוסיפה לו חיים ותנועה. להקה עם מערכת תופים היא ורסיטלית ביותר מבחינה סגנונית ויכולה לשמש הן למוזיקת ריקודים והן למוזיקה סולידית או אמנותית יותר. הרכב ללא מערכת תופים יהיה כהכללה בעל אופי סולידי יותר ופחות "גמיש" מבחינה סגנונית, אך כמובן שגם לכך יש יוצאים רבים מהכלל. בהרכבים מסויימים המוסיקה דורשת כלי קצב נוספים ולנגן התופים מצטרף נגן כלי הקשה עם סט שלם של כלי קצב נוספים בגדלים וסוגים שונים. כלי הקשה הנפוצים ביותר בלהקות הם כלי הקשה למקצבים לטיניים (קובניים וברזילאיים), וכמו כן אנו ניתקלים הרבה בכלי הקשה אפריקאים ומזרח תיכוניים. בלהקת הרוק / פופ / ג'אז הטיפוסית כלי ההקשה נועדים להוסיף עוד "צבע" ו"מילוי" קצבי למערכת התופים ואינם נועדים להחליף אותה, אך בהרכבים מסויימים כלי הקשה בלבד יכולים בהחלט להספיק בתחום הקצב.  

תפקיד הבס

ישנו תפקיד חשוב במיוחד במוסיקה שלרוב אינו זוכה לכבוד המגיע לו, אך בלעדיו רוב המוסיקה שאנו מכירים אינה יכולים להתקיים. תפקיד זה מכונה בס. את תפקיד הבס מנגנים בדר"כ הכלים הנמוכים כגון קונטרבס, בס חשמלי ("גיטרה בס") ובסגנונות מסויימים גם טובה השייכת למשפחת כלי הנשיפה ממתכת. הבס משלב למעשה אלמנטים משלושת מרכיבי המוסיקה – מלודיה, הרמוניה וקצב. תפקיד הבס הוא בבסיסו מלודי, הוא סוג של מנגינה המורכבת מצלילים המנוגנים בזה אחר זה. מצד שני תפקיד זה משמש כליווי המספק את הקולות הנמוכים באקורד ובכך הוא ממלא תפקיד הרמוני. תפקיד הבס הוא גם לרוב קצבי מאוד ותואם למקצבים שמנגנים כלי הקצב, ומבחינה זו הוא ממלא גם מרכיב קיצבי (ריתמי) בהרכב. מבנה הלהקה הטיפוסי כולל בהכרח כלי בס ולהקה ללא בס תיחשב באופן עקרוני כהרכב מוסיקלי מצומצם יותר. הבס הוא גם החוליה המקשרת בין הכלים ההרמוניים בלהקה למערכת התופים. נגינה על תופים בלהקה ללא בס כמעט תמיד יוצרת צליל "חסר", מעין "בור" שדורש מילוי. הבס והתופים בלהקה הם כמו יסודות בבניין, הם עמודי התווך של הלהקה שעליהם מתבססים שאר הכלים. הכלים ההרמוניים הם כמו קירות הבניין הסוגרים אותו ונותנים לו צורה.

יתרון הכלים ההרמוניים

חשוב להבין שכל כלי הרמוני משמש ברמה כזו או אחרת גם ככלי מלודי ולמעשה גם ככלי קצב. הליווי של הכלים ההרמוניים נעשה בדר"כ לפי מקצב כלשהו המשתלב עם המקצבים של כלי הקצב. הגיטרה, בהיותה כלי פריטה, מוסיפה אלמנט קיצבי של ממש בזמן נגינת הליווי בה. מצד שני, הגיטרה היא כלי פופולרי ביותר גם לנגינת מנגינות ומשמשת ככלי מלודי לכל עניין ודבר. בלהקות הרוק של שנות ה-50 וה-60 התגבש המבנה הקלאסי של 4 נגנים – שתי גיטרות, בס ותופים, בנוסף כמובן לתפקידי השירה. אחד מנגני הגיטרה ניגן תפקיד של גיטרה סולו או גיטרה מובילה (lead guitar) והגיטרה השניה מילאה תפקיד של גיטרת ליווי שנגנה את ההרמוניה, אך נקראה גם גיטרת קצב (rhythm guitar), וזהו ביטוי לתפישה של הגיטרה גם ככלי קצב.

הפסנתר בבסיסו הוא למעשה כלי הקשה (פועל באמצעות פטישים) ולכן באפשרותו גם כן לנגן בצורה קצבית מאוד. עם זאת, ייחודו של הפסנתר הוא בעיקר ביכולותו לשלב בין תפקידים מלודיים, הרמוניים ותפקידי בס בצורה יוצאת דופן, משום שניתן לנגן בו צלילים רבים בו-זמנית בגבהים שונים. באירועים רבים אפשר למצוא נגן פסנתר המנגן לבדו, מכיוון שבפסנתר ניתן לנגן מנגינה וללוות אותה בהרמוניה ובס באותו הזמן. הפסנתר אינו מהווה תחליף ללהקה שלמה, אך העושר המוסיקלי הייחודי שלו מאפשר לו לעמוד בפני עצמו בסיטואציות רבות. כלי נוסף שיכול לעשות זאת הוא האקורדיון, שעד לפני שנים לא רבות היה חלק בלתי נפרד כמעט מכל מסיבה ואירוע.

אפשר לומר שלפחות בכל הנוגע למוסיקה הפופולרית הכלים ההרמוניים "ניצחו". אולי רוב הלהקות שפועלות כיום בעולם כלל אינם משתמשות בכלי נשיפה, כלי קשת וכלים מלודיים אחרים אלא מסתפקים בכלים הרמוניים שממלאים את כל התפקידים המוסיקליים השונים.  

 

אודי ורזגר, חלילן ומוסיקאי, הרכבים מוסיקליים לאירועים - http://www.my-sound.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב