דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיברומיאלגיה תשישות כרונית והטיפול המשולב ברפואה טבעית 

מאת    [ 15/07/2010 ]

מילים במאמר: 1044   [ נצפה 2192 פעמים ]

פיברומיאלגיה תשישות כרונית והטיפול המשולב ברפואה טבעית

הטיפול ברפואה משלימה או טבעית כפי שאני אוהב לקרוא לה, בתסמונת הפיברומיאלגיה FMS ובתסמונת התשישות  הכרונית CFS הנו מורכב ודורש ניסיון קליני בתחום הספציפי הזה.

בראי הרפואה הטבעית אנו נוטים תמיד לטפל באדם ולאו דווקא בסינדרום או במחלה. עובדה זו דורשת תמיד ידע רפואי רחב יחד עם יכולת אבחון טובה ורגישות גדולה כלפי האדם שמולנו.  

הרפואה המשלימה היא רבת מימדים ומרובת שיטות. באופן כללי השוני בין השיטות השונות נובעות בעיקר מהתפתחות של רפואה באזור או ארץ מסוימת או בתרבות כזו או אחרת. כך נפגוש את הרפואה היוונית/ערבית, את הרפואה הסינית, ההודית ,הטיבטית, או את הרפואה הנטורופתית וההומיאופתית האירופאיות.

 גם בארץ ישראל הייתה תמיד רפואה מסורתית מוצלחת ומפותחת שעבדכם הנאמן משתמש בה ושואב  מממנה ידע ומידע  גם היום.

בסיס הטיפול-לטפל  באדם לא במחלה:

כאמור אני רואה מולי אדם ובאדם אני רוצה לטפל אך יחד עם זה אביא כאן מעין פרוטוקול טיפולי בסיסי שמתאים כמעט לכולם והשוני הוא באופי של הטיפול ולא בשיטה או במהות שלו.

צמחי מרפא: גם בפיברומיאלגיה וגם בתסמונת התשישות הכרונית, צמחי מרפא הם הטיפול המוביל. כאשר אנו אומרים רפואת צמחים אנו מדברים בעצם על חומר פעיל המצוי בצמח ,פיטו- כימיקל, שממלא בדרך כלל תפקידים שונים בתהליכים של רבייה, אבולוציה ועוד בצמח. אנו משתמשים באותם החומרים על ידי מיצויים מהצמח בצורות שונות.

צמחים אדפטוגנים-שיפור יכולת ההסתגלות הפיזיולוגית והפסיכולוגית

בתוך התחום העצום הזה שנקרא צמחי מרפא, החשובים ביותר לטיפול כאן הם צמחים הנחשבים אדפטוגנים. אותם צמחים משפעים בצורה ישירה על תפקוד בלוטת האדרנל, זו האחראית להפרשה של הורמונים שונים בזמן סטרס או עקה בגוף או בנפש ומאפשרים לנו לשרוד שינויים שונים בחיים. בעקבות ההשפעה הראשונית הזו , מושפעת גם מערכת החיסון, המערכת ההורמונאלית ,ומערכות נוספות שמתפקדות פחות טוב באופן טבעי כאשר הגוף שרוי במתח הרב שנגרם כתוצאה מהמחלה.

בין הצמחים הללו נפגוש את הויטניה המשכרת (withania somifera), את הג'ינסנג הסיבירי (Eleutherococcus),את הג'ינסנג הקוריאני (Panax ginseng ), ליקוריץ' (Glycyrrhiza glabra rad) שכיסנדרה (Schisandra sin) ועוד. כל אלה ישפרו בצורה משמעותית קודם כל את יכולת ההסתגלות של האדם ויאפשרו לו התאוששות טובה יותר.

עוד השפעה חשובה של צמחים אלו היא השפעה על מערכת העצבים. במקביל לשיפור היכולות הפיזיולוגיות להסתגלות, אנו רואים גם שיפור ניכר בתחושות הנפשיות של האדם, ירידה בחומרת הדיכאון , החרדה וכמובן הכאב. עובדות אלו הופכות את הצמחים אדפטוגנים לצמחי מרפא חשובים מאין כמוהם בטיפול בסינדרום הפיברומיאלגיה ובסינדרום העייפות הכרונית.

צמחים המשפרים זרימת דם פריפרית

הפיברומיאלגיה משפיעה על רקמות חיבור, בעיקר על הפסייה. לכן הזרמת הדם לאזורים המרוחקים ממרכז הגוף,קרי-הידיים והרגליים תהיה חשובה ויעילה כחלק מהטיפול. ישנם שני צמחים מובילים כאן: הראשון הוא שורש הזנגביל (Zingiber off) והשני הוא עלי הרוזמרין (Rosmarinus off). מעט מכל אחד מאלה יהיה יעל לתחושות של חמימות נעימה בגוף, והנעה של הדם אל הפריפריה, מה שיתרום גם הוא להקלה משמעותית בכאב, ירידה בנימול בגפיים אם יש כאלו ושיפור התחושה באופן כללי (ערנות, מיקוד וכו')

צמחים להקלה ושיפור התפקוד של מערכת העיכול

כאבי בטן, מעי רגיז וקשיי עיכול נלווים לתופעות השונות הנ"ל כמעט תמיד. לכן חשוב לטפל  בהם. הרפיה של השרירים החלקים של המעי, שחרור עוויתות המייצרות כאב, ואיזון תפקוד ומקצב של המערכת כולה ישרו מצב נוח יותר בצורה משמעותית. הצמחים כאן הם בעיקר ממשפחת השיפתניים. נענע, מנטה, מרווה, , אזוב ועוד יהיו מצוינים גם לשימוש הביתי במקרים אלו.

יחד איתם זרעי השומר, אניס, שיבא,ופרחי קמומיל  חשובים גם הם. כל אלו יכולים להילקח בחליטת תה פשוטה ומצויים בגינות רבות .

ההשפעה על מערכת העיכול היא כמעט מיידית והזמינות טובה ולכן -כדאי ורצוי ליישם את ההמלצה הזו בבית.

שיפכו כוס מים רותחים על כפית עד 2 כפיות של צמח או כמה צמחים בתערובת כסו את הכלי והמתינו עד לטמפרטורת שתייה נעימה וחמימה...גם טעים וגם מועיל...

צמחים אנטי דיכאוניים ונוגדי חרדה:

בהמשך לקבוצת הצמחים אדפטוגנים שמשפרים את יכולת ההסתגלות שלנו, צמחים משקמים למערכת העצבים, נוגדי חרדה ודיכאון לצורך ההשוואה, יהוו חלק חשוב גם כן בטיפול. חרדה ודיכאון הנם תסמינים שמתלווים כמעט תמיד למצבים כרונים ,בעיקר כאלו המלווים באי נוחות, כאב, מגבלה כלשהי או מחלה ארוכת טווח. לכן, הטיפול בתסמינים אלו יהיה חלק בלתי נפרד גם בפיברומיאלגיה וגם בתסמונת התשישות הכרונית. חשוב לציין שהיכולת של אדם להבריא, להשתקם ו/או להתמודד טוב יותר עם מצב נתון, קשה ככל שיהיה, תהיה טובה יותר ככל שמצבו הנפשי יוטב.

הצמחים כאן הם בעיקר הפרע (Hypericum perforatum) והקערורית (scutelaria lat).

נקודה חשובה

אנו ההרבליסטים נוטים לתת את הצמחים למטרות רפואיות במיצויים נוזליים ולא תמיד בחליטות . כאשר הצמח ניתן במיצוי נוזלי כלשהו, הוא חזר יותר, איכותי יותר ובקרת כמות ואיכות החומר הפעיל בו קיימת תמיד. כך אני יכול להמליץ על כפית אחת כמה פעמים ביום מתרכובת נוזלית (פורמולה) ולא על שתייה של ליטר מחליטה לא בהכרח טעימה פעמיים ביום...

ומה עם הגוף?

יחד עם הטיפול ההרבולוגי, הצמחי ,אני משלב טכניקה עמוקה אך עדינה יחסית של טיפול ברקמות הרכות. הטיפול כאן משלב תנועה יחד עם עבודה על אזורים כואבים ומתיחות עדינות של השרירים והגידים הרלוונטיים.

לטיפול זה  שנקרא גם DEEP TISSUE TRANING  יש חשיבות גדולה מאוד כי הוא משלים את הטיפול הצמחי ומקל משמעותית על סימפטומים שונים לאורך זמן, משפר את היציבה ואת טונוס השריר, ומאפשר שמירה על תנועה נכונה תוך מודעות גדולה לגוף ולנפש.

בטיפול המנואלי,העיסוי ,אני נוהג להשתמש במספר שמנים נוגדי דלקת ומשככי כאב (אני יודע שאין כאן דלקת... ) אותם שמנים שעשויים ממשרות של צמחים שונים כמו ארניקה (Arnica Montana), היפריקום (Hypericum spp), קומפרי (Symphytum) ועוד משפרים מאוד את התהליך של שיקום הסביבה , מפחיתים כאב ומאפשרים גם הם עלייה ביכולת הכיווץ וההרפיה של הרקמות הרכות, הגידים והשרירים ובהפחתה של כאב או דלקת משנית שנגרמה במפרק עצמו או מסביב לו.

 

תזונה:

גם היא כמו שראיתם במאמרים קודמים שלי, חלק חשוב מכל טיפול  , כך לפחות אני מאמין... תזונה נבונה, תוך התחשבות בהרגלים מחד והקשבה לגוף ולצרכיו מאידך הנה חלק בלתי נפרד מתהליך ההתמודדות שלנו עם מחלה כלשהיא ומהריפוי שלה. תזונה היא הכוח המניע שלנו, הדלק או אם תרצו חומר הבערה שבזכותו  השמש שלנו ממשיכה להאיר...

כל העקרונות שהבאתי כאן נכונים הן לפיברומיאלגיה והן לתשישות כרונית. ההבדלים הם בדרך כלל במינונים ובסימפטומים שונים שמתלווים ומשתנים בין התסמונות. למשל טיפול בקשיי שינה  ובמעי רגיז אצל פיברומיאלגיה , לעומת טיפול בדיכאון  ושיפור התפקוד של מערכת החיסון אצל CFS ועוד

אשמח להיות לרשותכם בכל עת. מאחל לכולכם בריאות ושמחה גדולה בלב!

אסף קורן, נטורופת, מומחה לצמחי מרפא ולעיסוי רפואי.

יעוץ, סדנאות, הרצאות ומכירת צמחי מרפא.

 

אסף קורן, נטורופת ND . עוסק ברפואה משלימה משנת 2001 , מתמחה בטיפול בצמחי מרפא. נטורופת בכיר במרפאות קופת חולים כללית ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים ובמכללת גבעת וושינגטון. http://asafkoren.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב