דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לוגיסטיקה 

מאת    [ 15/07/2010 ]

מילים במאמר: 946   [ נצפה 3449 פעמים ]

המילה "לוגיסטיקה" הינו כנראה מצרפתית (loger)  : לשכן , לאחסן (אנשים) .על פי הספר "מלחמה ואסטרטגיה " – יהושפט ארכבי , מקור המילה הינו ברומנית ,  ומשמעותו לעסוק בחישובים – logic  (לוז'ק).

הלוגיסטיקה במהותה היא אספקת מגוון מוצרים ושירותים , במצב שמיש , להיכן שהם נדרשים , במינון המתאים , בעיתוי הנכון ובעלות הנמוכה ביותר.

כאשר במונח מוצרים ושירותים אנו כוללים את כל התשומות והתפוקות הדרושות : חומרי גלם , אנרגיה , מוצרים בתהליך , אמצעי תובלה , שינוע , אחסנה , חלוקה והפצה , אחזקה , כוח אדם ומוצרים מוגמרים ."

מהות הלוגיסטיקה: " הלוגיסטיקה היא תהליך תכנון , יישום ובקרה המתייחס לזרימה ואחסנה (אפקטיבית ויעילה) של מוצרים , שירותים ומידע רלוונטי , מהשלב ההתחלתי ועד לשלב הסופי של צריכתם  , כל זאת במגמה לספק את דרישות הצרכנים ."

ניהול הלוגיסטיקה: ניהול הלוגיסטיקה (כחלק מניהול שרשרת אספקה) עוסק בתכנון, יישום ובקרה של תהליכי זרימה ואחסון (אפקטיביים ויעילים) של מוצרים, שירותים ומידע. הזרימה מתבצעת בשני הכיוונים (קדימה ולאחור) בין נקודת המוצא לבין נקודת הצריכה וזאת במגמה לספק את דרישות הצרכנים.

האתגר העיקרי של איש לוגיסטיקה הוא להתמודד עם גורם האי וודאות ולמזער אותו  עד למינימום.

למה אחראית המערכת הלוגיסטית.

המערכת הלוגיסטית אחראית של זרימת החומרים בארגון , הספקים הם אלו המביאים  לארגון את חומרי הגלם.

בזרימת החומרים בארגון חלה תוספת בערך המוסף של חומרי הגלם , תוך כדי תהליך היצור עד לתוצרת הגמורה (תוצ"ג).

המערכת הלוגיסטית היא זו שאחראית על הפצת התוצ"ג ללקוחות , באמצעות מערכת הפצה

זרימת המידע בארגון – זרימת המידע בארגון הינה הפוכה לתהליך הזרימה של חומרי הגלם. כיום מקובל להגיד שזרימת המידע מתחילה בלקוח , סוכני המכירות מקבלים מידע מהלקוח ומעבירים אותו בחזרה לארגון , הלקוח מעביר מידע לספקים על הכמות הצפוייה להירכש , מערכת הרכש מתרגמת המידע לרכש חומרי גלם לארגון , אנשי השווק מנצלים את המערכת הלוגיסטית לשם העברת המידע בארגון. זרימת המידע הינה גם הפוכה – אנו מציפים את השוק במידע , פרסומת על מנת שמידע זה ישרת את מטרות הארגון ויגדיל את המכירות שלו.

ניהול רכש וניהול – אחראי על רכישת והזמנת חומרי גלם לארגון.

הפצה – מערכת לוגיסטית מורכבת הכוללת את המרכיבים :

קבלת הזמנות , עיבוד הזמנות , פריסת מלאי במחסני ההפצה , אחסון מלאי , שינוע והובלה על פני שטחים צרים או רחבים .

ההפצה חייבת להיות מתואמת עם השיווק , היא זו שקובעת את כמות המשלוחים , מסלולם  תדירותם , ובעת האחרונה תופס חלק חשוב – החזרת מוצרים , אריזות.

הגדרת הניהול הלוגיסטי – אחריות ההנהלה לתכנן , לנהל ולבקר זרימה של חומרים , מלאי גמור או מלאי בתהליך , על מנת לתמוך ביעדיה האסטטגיים של הארגון או החברה ,  זאת במחיר הנמוך ביותר הניתן להשגה.

מרכיבי הניהול (מערכת) הלוגיסטית

המערכת הלוגיסטית מורכבת מהמרכיבים הבאים:

תשתיות – שם כולל לנכסי דלא ניידי של החברה , ארגון (פרט לשכירת מבנים). מיקום תשתיות הארגון ייקבעו על ידי מספר גורמים , שלעיתים יש ניגוד בינהם:

        * קרבה לחומרי הגלם – על מנת לחסוך בעלות הובלת חומרי הגלם , ולוודא זמינותם.

        * קרבה ללקוחות מרכזיים – הנחה זו לא תבוא לידי ביטוי במרבית המקרים , בד"כ לא

          תבוא לידי ביטוי במוצרים שעלות הובלתם קטנה (הי טק , אלקטרוניקה וכו').

        * קרבה לאמצעי יצור – כ"א – בעיקר נכון לגבי מפעלי תוצרת חקלאית , טכסטיל.

        * קירבה למקורות אנרגיה – זולים וזמינים.

        * קירבה לאיזורים גאוגרפיים מועדפים , עקב החלטות ו"מתנות" ממשלתיות.

מחסני חומרי גלם – בדרך כלל ימוקמו בקרבת המפעל על מנת לבטיח זמינות גבוהה של חומרי גלם למפעל , ללא תקלות הובלה.

מחסני הפצה – השיקול המרכזי במיקום מחסני ההפצנ הינו לוגיסטי טהור , המוטיב המרכזי יהיה שיקולי הפצה, לדוגמה : מחסני הפצה  לא ימוקמו במרכזי הערים אלא בפריפריות.

תשתית תחבורתית – מסילות ברזל , מסועים , כבישים וכו'.

ניהול ועיבוד הזמנות -

    א. זהו תחילת תהליך העבודה בארגון , קטן או גדול , ממנו בסופו של דבר יגיע המוצר ללקוח.

         מנגנון ניהול ועיבוד ההזמנות הינו מנגנון מסובך , ומורכב. מערכת ניהול הזמנות טובה , חסוך עלויות רבות לארגון , הובלות מיותרות ועלויות אחזקת מלאי.

    ב. חלק זה של הארגון נהנה בשנים האחרונות משכלולים רבים , החל מעידן הפקסימיליה , דרך המעבר לעבודה על פי בר קוד , ובשנים האחרונות אנו עדים למהפכה החדשה בתחום זה:

       "הסחר האלקטרוני" – ההזמנות יועברו ישירות ממחשבי הלקוחות לספק , לארגון וכו'.

הובלה ותובלה -

    א. אחת הבעיות המרכזיות בתחום הלוגיסטיקה היא ההובלה.  מודלים בהם אנו נעזרים בתכנון ההובלות הם מודלים של חקר ביצועים , בד"כ ינוהלו ההובלות על ידי בעל מקצוע בארגון.

    ב. קיימים חמישה אופנים להובלה – מסילות ברזל , ים , אויר , כביש וצינורות.

    ג. ניתן לבצע את ההובלות על ידי הארגון עצמו , או באמצעות קבלני משנה , וכיום נפוצה בעיקר         שיטת חברות השליחים , אשר מוזילה רבות את עלות ההובלה בשל שילוב ההובלות בין חברות        רבות.

חברת SmartAct עוסקת בייעוץ עסקי וכלכלי לארגונים ולעסקים. מטרת החברה  לקדם אנשים, עסקים וחברות, ולסייע להם בהשגת מטרותיהם האישיות והעסקיות.


אמנון ארץ קדושה


אמנון ארץ-קדושה -  בעל חברת SmartAct מקבוצת טי.סי.אס. קום 2007 בע"מ לשירותי יעוץ עסקי.
אמנון ארץ-קדושה, בעל תואר שני במנהל עסקים התמחות במימון, היה חבר הנהלה בחברות גדולות כגון: 
*קבוצת HOT - חברה ציבורית הנסחרת בבורסת תל-אביב  המספקת שירותי טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט מהיר וטלפון. 
* קבוצת מת"ב – חברה לשירותי טלויזיה רב-ערוצית בכבלים ואינטרנט מהיר, חברה ציבורית שנסחרה בתל-אביב ובנסד"ק.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב