דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול פסיכולוגי בילדים - הפרעות חרדה 

מאת    [ 14/07/2010 ]

מילים במאמר: 708   [ נצפה 3803 פעמים ]

הפרעות חרדה בילדים הינה בעיה נפוצה שהן ההורים והן הילד סובלים ממנה מאוד. פחדים חוזרים מנושאים ממוקדים, אילמות סלקטיבית, קשיים חברתיים, טקסים והתנהגות נוקשה, הימנעויות- כל אילו יכולים להוות סימפטומים לבעיה שבבסיסה עומדת חרדה.
העולם המודרני על קצבו ומורכבותו מעמיד בפני המתמודדים עם הפרעות חרדה ומשפחותיהם אתגר מורכב וקשה. הילדים והמתבגרים סובלים פעמים רבות מקשיים בתפקוד ומקשיים חברתיים הנובעים מהפרעות החרדה. בנוסף, פעמים רבות הם נאלצים להתמודד עם דרישות מצד הסובבים אותם להתגבר על הבעיה בלי שיינתנו להם הכלים המתאימים להתמודדות.

הורים לילדים שסובלים מחרדה מתקשים פעמים רבות להבין מהי בעייתו של הילד, מדוע הוא מתנהג כפי שהוא מתנהג וכיצד הם יכולים לסייע לו. הם חשים קונפליקט בין רצונם לגונן על הילד לבין הרצון לאפשר לו להתמודד ולקבל כלים שיאפשרו לו גדילה והתמודדות בעתיד.
כשאנו מדברים על "הפרעות חרדה", אנו מתכוונים למקרים בהם תגובת החרדה מופיעה בתדירות ובעוצמה אשר גורמות למצוקה או מפריעות לפעילות היומיומית של הילד.

אצל ילדים אילו מתעוררת חרדה גם במצבים שאין בהם סכנה אמיתית. ילדים חרדים נוטים לתפוס אירועים שליליים בעלי סבירות נמוכה (כמו תאונה או הידבקות במחלה נדירה) כבעלי סבירות גבוהה ולכן לחוש דאגה מתמשכת.
תגובה אופיינית נוספת של ילדים חרדים היא להילחץ מסימני החרדה עצמם, ובמיוחד מהסימנים הגופניים של החרדה (למשל, הקושי לנשום ודופק מואץ).

לילדים אשר סובלים מהפרעת חרדה חסרות בדרך כלל דרכי התמודדות יעילות עם החרדה. כשמתעוררת אצלם חרדה, הם מתקשים להירגע ונוטים להגיב בדרך שדווקא מחזקת את החרדה. הם נוטים לברוח ממצבים מעוררי חרדה (למשל, לעזוב את הכיתה באמצע מבחן), להימנע ממצבים בהם הפחד עשוי להתעורר (למשל לצאת לטיולים), או שהם מתרגלים להיעזר בהוריהם כמקור להרגעה ומתקשים לתפקד בלעדיהם.

מאפיין מפתח של הפרעת חרדה היא התקפי חרדה חוזרים ונשנים ודאגה מתמדת או חשש כי התקפה תוביל להופעת התקפי חרדה נוספים, או לנזקים פיזים או פסיכולוגיים. ילדים ובני נוער הסובלים מהפרעת חרדה לעיתים קרובות מתחילים להימנע מלצאת מהבית, וממעורבות בפעילות חברתית, מתוך חשש כי התקף חרדה בלתי נשלט עלול להתעורר. התקף חרדה מוגדר כאפיזודה של פחד ואי נוחות מורגשים, ומורכב הן מסימפטומים גופניים ומספר מחשבות חרדתיות.

תסמינים של התקף חרדה

תסמינים גופניים של התקפי חרדה כוללים קצב לב מוגבר וכאבים בחזה, תחושות חנק, קשיי נשימה, הזעה ורעד, הפרעות במערכת העיכול, שינויים בטמפרטורת הגוף, גלי חום או קור, סחרחורת, חוסר תחושה או נימול בגפיים. סימפטומים קוגניטיביים (מחשבות), כוללים פחד ממוות או איבוד שליטה עצמי, תחושה המתוארת כאילו האירוע הנחווה אינו מציאותי ומתרחש במסגרת חלום.  סימפטומים של התקפי חרדה לעיתים קרובות נבנים במהירות (תוך 10 דקות) ומגיעים לשיאם לאחר כמה דקות במהירות או בהדרגה. לעיתים קרובות, התקפי פאניקה הינם בלתי צפויים מטבעם וילדים הסובלים מהם מדווחים על חוסר שליטה בתגובותיהם הגופניות והנפשיות. לדוגמה, הילד עשוי להיות באווירה מאוד מרגיעה (למשל, בבית ? בזמן ארוחת בוקר משפחתית) ועדיין יחווה התקף חרדה. פעמים אחרות, אנשים יכולים לחוות התקפי חרדה בקניונים או במסעדות, כאשר התקף החרדה עשוי לגרום לאדם לברוח מן המצב. במקרים רבים, ילדים ומתבגרים מתחילים מכל אותן סיטואציות שבהם חוו התקף חרדה בעבר. במקרים חמורים מאוד, התקפי החרדה מתגברים עד כדי כך שנדרש פיקוח צמוד של אדם אחר כדי לעזור, או הסתגרות בבית במשך תקופות זמן ארוכות.  במידה והבחנת כי אורח חייו של הילד או המתבגר נעשה מוגבל, ונמנעות פעילויות יומיומיות שגרתיות, זה הזמן לחפש עזרה מקצועית עבור הילד שלך באמצעות פסיכולוג קליני או מטפל אחר.

טיפול בהתקפי חרדה:

הטיפול בהפרעות חרדה בילדים הינו טיפול מובנה שמשלב בתוכו אלמנטים שונים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי. הדגש בטיפול הינו על התמודדות עם הבעיה תוך מתן כלים ותמיכה על מנת לעשות זאת, הטיפול בהפרעות חרדה בילדים כולל במקרים רבים גם לימוד של טכניקות הרפיה בעזרת מכשיר ביופידבק.
אסטרטגיות טיפול התנהגותי קוגניטיבי נמצאו יעילות ביותר בטיפול במבוגרים עם התקפי חרדה. כיום, נערכים מספר מחקרים אשר מספקים תמיכה ראשונית לגבי יעילות אסטרטגיות טיפול התנהגותי קוגניטיבי עם ילדים ומתבגרים. מחקרים הראו כי ילדים ובני נוער הסובלים מהפרעות פאניקה מפיקים תועלת רבה מטיפולים כי הכוללים מספר מרכיבים. ילדים יכולים ללמוד דרכים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה לא מתפקדת המשרתים להנצחת הפחד. ילדים לומדים לזהות את "מחשבות חרדה אוטומטית" המפעילות רגשות פיזיים של פאניקה, ללמוד לשנות את המחשבות האלה, באופן כזה שיהפכו יותר למציאותיות יותר. למעשה, המטפל מלמד את הילד או המתבגר "לחשוב בריא". מרכיב נוסף של הטיפול בהתקפי חרדה כולל טיפול בחשיפה. במהלך הטיפול, הילדים לומדים גם טכניקות מיוחדות להפחתת הפחד שלהם מרגשות חרדה בפן הפיזי. עם הדרכה של פסיכולוג ילדים, הילדים לומדים לנצל את כישוריהם כדי להיכנס למצבים שהם חששו או נמנעו מהם בעבר, ולהתמודד יותר בסתגלתנות עם מצבים אלה.

שמי רועי שופן, פסיכולוג קליני מומחה המטפל בילדים, נוער ובמבוגרים. הקליניקה שלי נמצאת בתל אביב. אני מזמין אתכם לבקר באתר האינטרנט שלי ולקרוא אודות סוגי ההפרעות הנפשיות הנפוצות ודרכי טיפול פסיכולוגי בהפרעות אילו.



 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב