שיטת האימון האקדמי מאמנת להצלחה בכל הקשור עם המטלות האקדמיות, ובעיקר עם הצורך לעמוד בקריטריונים מחמירים של הגשת עבודות אקדמיות:עבודה סמינריונית, תזה ודוקטורט, או כתיבת מאמר. האימון ניתן בשלוש רמות אפשרויות: בצד התוכני (אימון במיומנויות הכתיבה אקדמית) בצד החברתי/תקשורתי (קשר יעיל ומקדם עם המנחה או גורם אחר הקשור לבדיקת המטלה) ובצד הרגשי (כגון: התמודדות עם לחץ הנובע מכמויות גדולות של חומר חדש). משימות כבדות משקל אלה הופכות לאחר האימון למשימות ברות ביצוע, ובהצלחה מרובה.
כיצד השיטה מתבצעת? בשלב ראשון המאמן האקדמי מסייע לסטודנט לאתר את הנקודות בהן הוא "תקוע". בשלב השני הוא מגדיר איתו מטרות ברות השגה. בשלב השלישי הוא מסייע לו להשיגן.
נניח שהסטודנט חש כי הוא אינו מצליח לתקשר עם המנחה. המאמן ינסה לאתר יחד עם הסטודנט את הקושי הספציפי: האם המנחה אינו זמין פיזית?האם אופן התקשורת לא מתאים לסטודנט (לדוגמא התקשורת נעשית רק במייל ולא טלפונית?) האם ההערות המתקבלות מהמנחה על העבודה אינן ממוקדות מספיק?. לאחר מכן הוא יגדיר איתו מטרות להשגה: לדוגמא: עריכת שיחה עם המנחה לקבלת הנחיות ברורות וממוקדות לתיקון מטלה אקדמית שהוגשה ושחזרה עם ציון נמוך. בשלב השלישי יערך אימון הקשור לקושי הממוקד, לדוגמא, עריכת סימולציה בין הסטודנט למאמן, בכל הקשור עם תקשורת יעילה ומקדמת עם המנחה הספציפי שהוצמד לסטודנט (נתאמן בסוג השאלות שהסטודנט יכול להישאל על ידי המנחה ומה רצוי לענות כדי שהתקשורת תהיה בונה?).
לתהליך זה כמה יתרונות: ראשית: יש כאן תהליך הדדי שבו המאמן – המגיע עם ניסיון רב מתחום ההנחיה האקדמית וההוראה, משלב את הידע והכלים שצבר בתחום, יחד עם היכולות האישיות של הסטודנט, כדי להשיג את המטרות. שנית, שיטה זו מתאימה לכל סטודנט, בכל שלב של הלימודים, ובכל מקצוע. שלישית: המאמן האקדמי בא מהשטח: הוא מודע ללחצים בפניהם עומד הסטודנט, כך שהנושא אינו חדש לו.
בדומה לאימון אישי בתחום אחר, הסטודנט יכול להזדקק לעשרה מפגשים ויכול גם להסתפק באחד או שניים, הכול בהתאם להתקדמותו. האימון יכול להיות אישי או קבוצתי (בדרך של סדנא). יכול להיות גם שהסטודנט והמנחה ירגישו כעבור זמן קצר כי חלה התקדמות משמעותית ולסטודנט אין עוד צורך בהכוונה ובכל מקרה מדובר בתהליך עם אחוזי הצלחה גבוהים, הבאים לידי ביטוי גם בציונים וגם בתחושה הכללית
ד"ר פזית קורן