דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיהו פסיכולוג קליני ומהי פסיכולוגיה קלינית? 

מאת    [ 11/07/2010 ]

מילים במאמר: 986   [ נצפה 3111 פעמים ]

מבוא

פסיכולוגיה קלינית וייעוץ פסיכולוגי הינם שני התחומים הגדולים והפופולאריים ביותר בפסיכולוגיה. פסיכולוג קליני עוסק באבחון, מניעה וטיפול בהפרעות פסיכולוגיות. הפרעות אילו הינן וריאביליות ותלויות במידת החומרה. חרף תחומי החפיפה הרבים, פסיכולוגיה קלינית ופסיכולוגיה ייעוצית נבדלות זו מי זו ביחס להפרעות הנפשיות בהן הן מטפלות. בדרך כלל, פסיכולוגים קליניים מיומנים בטיפול בהפרעות נפשיות חמורות יותר, כגון פוביות, הפרעה דו קוטבית, וסכיזופרניה. מאידך, פסיכולוגים יועצים עובדים עם מטופלים המתקשים להתמודד עם לחצים יומיומיים, ייעוץ תכנון קריירה, הישגים לימודיים, חיי זוגיות וקשיים משפחתיים.

סביבת העבודה של פסיכולוג קליני ופסיכולוג ייעוצי מתרכזת בד"כ במרפאות לבריאות הנפש, עבודה בבתי ספר,מכללות ואוניברסיטאות, בתי חולים, ושאר מתקני בריאות הנפש. השיטה הטיפולית בה נוקטים פסיכולוג קליני וייעוצי מושפעת במידה רבה מהאוריינטציה התיאורטית (שאותה נהוג לאמץ כבר בשלב הלימודים). יש בסך הכל מעל 200 אוריינטציות תיאורטיות, כאשר כל אחת מספקת כל הסבר אחר לגורמים העומדים בבסיס אותן הפרעות פסיכולוגיות ומציעות דרכי טיפול מתאימות. חלק מהאוריינטציות פופולאריות יותר מאחרות, אך רוב הפסיכולוגים נוטים  לשלב שתיים או יותר למהלך הטיפול שלהם. יתר על כן, יש אוריינטציות תיאורטיות שמסבירות הפרעות נפשיות מסויימות בצורה טובה יותר ומציעות טיפול יעיל מאחרות.  ללא קשר להעדפת הטיפול שלהם, פסיכולוגים קליניים וייעוצים עוברים הכשרה קפדנית במטרה לסייע למגוון רחב של מטופלים והקשיים הרגשיים שלהם.

היסטוריה קצרה

פסיכולוגיה קלינית החלה בשנת 1896 כתוצאה של עבודה של פסיכולוג עם סטודנט בעל טעויות כרוניות באיות. בתקופה זו, פסיכולוגיה קלינית לא נקשרה להפרעות נפשיות חמורות וקשיים רגשיים. שמו של הפסיכולוג היה לייטנר ויטמור שגילה שלתלמיד מגוון רחב של לקויות למידה מלבד מבעיית איות. בשלב מאוחר יותר, הקים וויטמור קליניקה לאבחון, הערכה וטיפול בילדים הסובלים מליקויי למידה וקשיים נוספים. אופייה של המרפאה היתה חינוכית מאחר והיא ייעצה להורים ומחנכים להתמודדות עם מצבם הלימודי והנפשי של הילדים.

פסיכולוגים נוספים, כגון סיגמונד פרוייד,  החלו לפתח תיאוריות  משלהם על טיפול באוכלוסיה הכללית וההפרעות הנפשיות הנלוות אליהן. פרויד, הידוע בשם אבי תורת הפסיכולוגיה, הציג לעולם את תיאוריית הפסיכואנאליזה.

קארל יונג ואלפרד אדלר עד מהרה  הלכו בעקבות פרויד, כאשר כל אחד מהם פיתח תיאוריות אישיות וייחודיות. המשותף  לכל התיאוריות האלה היא שכולן הושפעו  במידה ניכרת מההיסטוריה המשפחתית של התיאורטיקן, גורמים סביבתיים כגון ארץ מוצא, פרק הזמן בו הם חיו ואושיות בולטות במהלך ההתפתחות המקצועית שלהם. עד היום, תיאוריות פסיכולוגיות חדשות צצות ונחקרות.

מונחים חשובים בפסיכולוגיה קלינית:

הערכה: הערכה קלינית מסייעת בידי פסיכולוג קליני וייעוצי בבחירת מתודיקת הטיפול הטובה ביותר למטופל שניצב בפניהם, באמצעים כגון ריאיונות ומבדקים.

DSM-IV: The diagnostic and statistical manual of mental disorders. DSM-IV כולל סיווגים נפוצים של אבחון הפרעות פסיכולוגיות.

טיפול קוגניטיבי – התנהגותי: פסיכולוגים הדוגלים בשיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי מדגישים כיהמחשבות שלנו מושפעות  מהרגשות שלנו, יכולתינו להזדהות  עם האחר וכן הביטחון העצמי שלנו. הם מאמינים כי צורת חשיבה לא רציונלית ותבוסתנית עומדת בבסיס הפרעות נפשיות.

תרפיה פמיניסטית: סוג זה של טיפול צמח מהכרח חברתי-תרבותי של נשים להתמודד עם דרישות המשפחה, אפליה מגדרית ויציאה לעבודה מחוץ לכותלי הבית. תרפיה פמיניסטית מעודדת מטופלות לפתח את נקודות החוזק שלהן ולהתמקד בהעצמה אישית.

פסיכולוגיה שיקומית: פסיכולוגיה שיקומית מסייעת לאנשים הסובלים מתנודות קיצוניות במצב הרוח ולמטופלים סכיזופרניים. הטיפול מסייע לאוכלוסיה זו להתמודד עם ההפרעה הנפשית שלהם תוך השתלבות במערך הקהילתי.

כמה תחומים מעניינים בפסיכולוגיה קלינית:

מחקר: פסיכולוגים עוסקים באופן שוטף במחקרים ע"מ לבחון יעילותם של טיפולים פסיכותראפיים, יעילות תרופות פסיכו אקטיביות, והרבה שאלות פסיכולוגיות נוספות.

ייעוץ: ייעוץ פסיכולוגי כרוך בעבודה מול מגוון רחב של מטופלים ומתן סיוע בהתמודדות עם קשיים יומיומיים במסגרת פרטנית,  משפחתית או קבוצתית.

פסיכותרפיה: פסיכותרפיה היא שיטת טיפול המשמשת לעבודה מול מטופלים הסובלים מפאתופסיכולוגיות חמורות, כגון סכיזופרניה ודיכאון קליני. אסטרטגיות טיפול כוללות מתן תרופות ובמקרה הצורך גם אשפוז.

פסיכיאטריה: פסיכיאטריה היא תחום ברפואה שמתמחה בטיפול תרופתי לבעיות פסיכולוגיות. ע"מ להעניק טיפול פסיכולוגי, נדרש המטפל לתואר דוקטור לרפואה ותקופת התמחות המכשירה אותו לטפל בתרופות פסיכו אקטיביות.

פסיכולוגיה של הילד והמתבגר: ילדים ומתבגרים לעיתים נתקלים בקשיים הייחודים לקבוצת הגיל שלהם. פסיכולוג ילדים עובר הכשרה ספציפית ורוכש מיומנות הנדרשות לטיפול בנושאים אילו.

יתרונות וחסרונות של קריירה בתור פסיכולוג קליני:

 סיפוק אישי:  עבודה עם מטופלים וסיוע להם להתגבר על קשיים יכולה להביא הרבה סיפוק אישי. 

יכולת עבודה עצמאית: בפרקטיקה הפרטית, פסיכולוג קליני וייעוצי מגדיר לעצמו את שעות העבודה ומכסת המטופלים.

סביבת עבודה דינאמית: כל מטופל הוא עולם ומלואו ומספק פרטים מעניינים ושונים על עצמו. לכן, פסיכולוג קליני לעיתים רחוקות סובל משעמום של עבודה שגרתית ומונוטונית.

חוויה לימודית שוטפת: אבחון מטופלים ותכנון אסטרטגיות טיפול נוטים להיות ייחודים (לפחות במקצת), ונותנים הזדמנויות ללמידה ארוכה ומתמשכת.

חסרונות:

שעות ארוכות: שעות העבודה של פסיכולוג קליני יכולים להסתכם ב-12 שעות ליום המחולקות לשיחות מול מטופלים ותיעוד התיק האישי של כל פציינט.

סיכון גבוה לשחיקה נפשית: הטיפול יכול להיות מאוד אינטנסיבי ומתיש רגשית, בייחוד אם הלקוחות אינם מגיבים לטיפול או שמאיימים להתאבד. 

מטופלים קבועים. בחלק מההפרעות קל יותר לטפל מאשר באחרות. זה יכול להיות מעצבן מאוד ומתסכל לעבוד ברציפות עם לקוח שלא לבצע שינויים בחיים. 

 אינטנסיביות: הטיפול הוא מאוד מתיש אנרגטית בגלל שהמטפל צריך להעניק את מלוא תשומת הלב למטופל. יש מעט מקום לחלום בהקיץ או לאפשר למחשבות שלך לנדוד. 

שמי רועי שופן ואני פסיכולוג קליני מומחה לטיפול בילדים מתבגרים ומבוגרים. הקליניקה שבה אני עובד נמצאת בתל אביב. אני סבור כי יש להתאים את הטיפול ואת הכלים הטיפוליים למטופל בהתאם לאישיותו, לצרכים שלו ולמטרת הטיפול. התחומים בהם אני מתמחה: * הפרעות חרדה בילדים ובמבוגרים* קשיים ביחסים בין-אישיים: כגון קושי ביצירת קשרים זוגיים או חברתיים, קשיים משפחתיים, קושי ביצירת אינטימיות, חרדה חברתית, חוסר בטחון והערכה עצמית המקשה על יצירת קשרים.* דיכאון* משברים אישיים: אבדן, פרידה, משברי זהות עצמית, קשיים בעבודה.* אבחון והערכה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב