דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מלרז תובעת מפעלים הגורמים לזיהום מקורות המים בישראל 

מאת    [ 06/07/2010 ]

מילים במאמר: 641   [ נצפה 2814 פעמים ]

מלר"ז הגישה בשבועות האחרונים תביעות משפטיות כנגד ארבעה מפעלים הגורמים לזיהום מקורות המים: מפעל "האחים פררו", מפעל "אתגר אשפרת עורות", מפעל "אלטק" ומפעל "גולדסנטר" (תכשיטי טלמור). התביעות, שהוגשו באמצעות משרד עורכי הדין אינהורן מרדכי, מבוססות על נתוני בדיקות מי שפכים המוזרמים דרך קבע על ידי המפעלים השונים למערכות הביוב ומבוצעות על ידי נציגי איגודן.

ארבעת המפעלים אותם תובעת מלר"ז הינם מפעלי ציפוי מתכות אשר מזרימים למי הביוב מתכות כבדות, מסוכנות ורעילות, העלולות לפגוע באופן חמור ביכולת השפד"ן לטהר את המים וכתוצאה מכך להביא לפגיעה באיכות המים ולפגיעה בחי ובצומח. על פי כתב התביעה, המפעלים גורמים למפגע סביבתי חמור ומסוכן כבר שנים רבות ואין הם עושים דבר, או עושים מעט מדי, כדי להביא להפסקת המפגעים.

"ניקל ועופרת הן מתכות רעילות הפוגעות במאגרי המים ובמי התהום, בקרקע ובעיקר בבני האדם" מסביר יו"ר מלר"ז, חיליק רוזנבלום. "חשיפה לכמות חריגה של ניקל עלולה לגרום למחלת הסרטן וחשיפה לכמות חריגה של עופרת עלולה לגרום לנזקים לדם, למוח ולקצות העצבים".

"לצערנו, מפעלים מזהמים אלה עושים בשפכים כבשלהם ואין לרשויות די כוח אדם על מנת לטפל בהם ולהביאם להפסקת הזיהום" מוסיף רוזנבלום. "ההגנה על הים ומי התהום מחד ועל חקלאי הנגב מאידך מחייבת את מלר"ז להרים את הכפפה ולהפסיק את הזיהום. במשך חמש שנים עקבנו אחר זיהום המפעלים, התייעצנו עם מומחים גייסנו כספים להעסקת הידרולוגים ועתה עם קבלת חוות הדעת המקצועית של ההידרולוג הראשי של מלר"ז שמעון צוק, התגבשה התביעה. 

כתבי אישום פליליים נגד המפעלים ומנהליהם

בתביעות שהגישה, מבקשת מלר"ז מבית המשפט שיורה על הפסקת הפעילות הרטובה במפעלים, היינו, הפסקת הזרמת שפכים לא מטופלים למערכות הביוב העירוניות. בנוסף, מאחר והמפעלים בהזרימם שפכים לא מטופלים למערכת הביוב עוברים גם עבירות פליליות, שוקדים במשרד עוה"ד אינהורן מרדכי על הגשת כתבי אישום פלילים כנגד ארבעת המפעלים המזהמים, וזאת על פי הסמכות המיוחדת שניתנה למלר"ז בחוק המים.

"לאחרונה מכבידים בתי המשפט את ידם על המפעלים הפוגעים בסביבה ובמיוחד באלו הפוגעים במקורות המים, ומשיתים עליהם קנסות כבדים בשיעור של מאות אלפי שקלים בהם מחוייבים המפעלים, מנהליהם ונושאי משרה בכירים בהם" אומרת עו"ד אתי תשובה ממשרד עוה"ד איינהורן. "בתקופה הקרובה עומדות להיות מוגשות תביעות נוספות כנגד בתי עסק שונים (מוסכים, מפעלי מזון, מפעלי עורות ) הנמצאים בחולון, תל אביב, פתח תקווה, ראשון לציון וערים נוספות".

יו"ר איגודן: "פעילות האכיפה נגד מזהמים- תורחב"

התביעה הראשונה שהגישה מלר"ז בסדרת התביעות הייתה נגד "מפעלי מתכת האחים פרארו" מפתח תקווה. לטענת מלר"ז, המפעל מזרים למערכת מי הביוב בפ"ת במשך למעלה מ-5 שנים, כמות חריגה של מתכות רעילות כניקל ועופרת. שיתוף הפעולה הפורה עם מנכ"ל האיגודן מרק אוקון הניב את התביעה נגד המפעל  לאחר סדרה ארוכה של ביקורים  ובדיקות  שבוצעו במערכת השפכים של המפעל. יו"ר איגודן, ארנון גלעדי, אמר כי "הובלת המאבק נגד מזהמי מקורות המים וצנרת הולכת השפכים נמצאת בסדר עדיפויות גבוה של איגודן בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, הרשויות המקומיות וארגונים ציבוריים. בשנה הקרובה היחידה לאיכות הסביבה של איגודן תרחיב את תחומי פעילותה ותגביר את האכיפה נגד מזהמים, להגנה מרבית של מקורות המים ותהליך טיהור השפכים התקין לטובת כלל הציבור".

מפעל "אתגר אשפרת עורות" בפתח תקווה, העוסק בעיבוד עורות, מזרים משנת 2004 ועד סוף שנת 2009 באופן קבוע שפכים לא מטופלים למערכת הביוב ובהם חריגות של עד אלפי אחוזים בנתרן, בכרום, מנגן, כלורידים, סולפטים וסולפידים, על פי נתוני איגודן. לדוגמא אם התקנות מתירות 230 מג"ל נתרן נמצא שמפעל זה מזרים בכמות העולה ב- 9,456% מהמותר.

מפעל "אלטק" בפתח תקווה, העוסק בייצור מעגלים מודפסים,  מזרים משנת 2004 ועד תחילת שנת 2010 שפכים לא מטופלים למערכת הביוב ובהם חריגות של עד מאות אחוזים בסולפידים, וניקל וחריגות של עד אלפי אחוזים בנתרן, כסף, מנגן, סולפטים, נחושת, בורון ונתרן.

מפעל "גולדסנטר" (תכשיטי טלמור) באור יהודה העוסק בציפוי מתכות, מזרים באופן קבוע משנת 2004 ועד סוף שנת 2009 שפכים לא מטופלים למערכת הביוב ובהם חריגות של עד אלפי אחוזים בכסף וסולפטים,  חריגות של עד עשרות אלפי אחוזים בקדמיום, ניקל, אבץ, עופרת, נתרן, וכלורידים וחריגות של עד מאות אלפי אחוזים בנחושת. התקנות מתירות 1 מג"ל נחושת, בעוד מפעל "גולדסנטר" מזרים בכמות העולה ב- 856,200% מהמותר.

מלר"ז – המועצה למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל, הינה העמותה הציבורית הראשונה שהוקמה בארץ כדי לפעול לקידומם של כמה מהנושאים הבעייתיים של איכות החיים והסביבה. מלר"ז הוקמה בשנת 1961 ופעלה לחקיקת החוק למניעת מפגעים – חוק כנוביץ.תחומי הפעילות העיקריים של העמותה הינם ביצוע מדידות קרינה סלולארית וחשמלית, הפעלת ניידת למדידת זיהום עשן מכלי רכב, טיפול במפגעי רעש ומיחזור פסולת במגדלי משרדים. http://www.malraz.org.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב