דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטת פאולה ומערכת העצבים האוטונומית - סוד הקשר 

מאת    [ 20/03/2007 ]

מילים במאמר: 606   [ נצפה 2905 פעמים ]

שיטת פאולה ומערכת העצבים האוטונומית- סוד הקשר

כל המידע והתקשורת בגוף מועברים מהמוח וממנו דרך "רשת האינטרנט" הפנימית – מערכת העצבים. זו מערכת מורכבת הכוללת את מערכת העצבים המרכזית ומערכת העצבים ההיקפית.שתי מערכות אלו פועלות כיחידה תפקודית אחת. מערכת העצבים המרכזית מורכבת מעצבי המוח ומרשת צפופה של תאי עצב שמהווים את חוט השדרה. עצבים שמחוץ למוח ולחוט השדרה מהווים את מערכת העצבים ההיקפית המחוברת למערכת העצבים המרכזית באמצעות זוגות של עצבים שמתפצלים ומגיעים לכל איבר, שריר ותא בגוף.קיימת גם מערכת העצבים האוטונומית האחראית על עצבובם של שרירים בלתי רצוניים כמו במערכת הנשימה, העיכול והדם. מערכת העצבים האוטונומית מתחלקת למערכת העצבים הסימפתטית שהיא החלק המעורר והמערכת הפראסימפתטית שהיא החלק המרגיע במערכת העצבים האוטונומית. טבען של שתי המערכות (הסימפטטית והפראסימפטטית) לאזן זו את זו. אלא שלעיתים במצבים דוגמת לחץ מאד גדול או מתח תמידי איזון זה מופר עד כדי גרימת שיבושים במערכות גוף שונות.אחת הדרכים להחזיר את האיזון בין שתי מערכות אלו לפעילות תקינה היא בעזרת התרגילים בשיטת פאולה. פאולה גרבורג כתבה ספר ששמו "סוד השרירים הטבעתיים", הסוד שבבסיס השיטה הוא היכולת שלנו להגיע בעזרת תרגילים להפעלתם של שרירים ואיברים בלתי רצוניים. באמצעות הפעלה חוזרת על עצמה של שרירים וסוגרים חיצוניים רצוניים בתנועות של כיווץ ושחרור אנו מצליחים לאזן פעילות של שרירים ואיברים פנימיים שאין לנו שליטה עליהם. היינו, באמצעות תרגילים פשוטים לעשייה אנו מחזירים את כל אותם שרירים ואיברים שמעוצבבים ע"י מערכת העצבים האוטונומית לתפקוד אופטימלי.

ישנן רמות שונות של לחץ, מתח וחרדה אליהן הגוף מגיב. כמעט לכולנו מוכרת תחושת החרדה והמתח שלפני בחינה והצורך בפרוק המתח על-ידי אכילה מופרזת או עישון כשלרוב זה לא בגלל תחושת רעב או רצון בסיגריה.אלו פעולות שחווים אותן כצורך ולא כרצון. ההסבר לכך הוא שפעולת הלעיסה והעישון בתנועות של כווץ ושחרור הפה מספקות צורך טבעי של הגוף. לגוף צורך ורצון טבעי משלו שנדרש לו כדי להחזיר לאיזון שרירים ומערכות שתפקודן שובש. דוגמא נוספת היא מתח נפשי הקשור לרתיעה מקיום יחסי מין כתוצאה מזיכרון חווית מין טראומטית. ישנן נשים שאצלן המתח והפחד גורמים להתכווצות של השרירים החיצוניים של הנרתיק, התכווצות שמתרחשת ללא שליטה. כדי להגיע לשחרור והרפיית הנרתיק ניתן לתרגל בצורה מודעת כיווץ של הסוגרים שיביאו לשחרור והרפיה של הנרתיק וכל תחתית האגן. כלומר, הפעלת השרירים הטבעתיים בשיטת פאולה יכולה לשחרר לחץ ומתח כי תנועתם מעוררת את פעילותה של המערכת הפראסימפתית, זו המרגיעה ומפסיקה את פעילות היתר של המערכת הסימפטתית, זו המעוררת.

במצבים קיצוניים של מה שאנו מכנים "פחד מוות" ותחושת איום הישרדותי מערכת העצבים הסימפטתית מגייסת את האנרגיה בגוף לפעולות דחופות, כגון בריחה. האנרגיה נאגרת בשרירים בהם מושקע המאמץ המירבי להישרדות באותו מצב דחק, כמו למשל בשרירי הרגליים. קצב הלב גובר, הסוגרים במערכת העיכול מתכווצים וגורמים להפסקה בפעילות מערכת העיכול. הסוגרים שמקומם בפתחי מערכת העיכול ומתפקדים כשסתומים, כגון: הסוגר שמפקח על כניסת המזון לוושט, הסוגר שבין הוושט לקיבה, השוער בין הקיבה למעי הדק, סוגר פי-הטבעת מתכווצים ומונעים מעבר של מזון ופסולת. אנרגיה שנדרשת לעיבוד ומעבר המזון בתהליך העיכול מתועלת לצרכים דחופים יותר.באופן טבעי עם חלוף תחושת האיום המערכת הפראסימפטתית חוזרת לפעילות ומפסיקה את פעילותה של המערכת המעוררת- הסימפטתית. אם תהליך טבעי זה אינו מתקיים במלואו והשרירים אינם חוזרים למתח טבעי אזי האדם ימשיך לחוות מתח תמידי בו יתכנו תגובות שונות, כמו: פגיעה בתפקוד מערכת העיכול, פגיעה באיכות השינה, קושי במיקוד מחשבתי וריכוז. שיבושים אלה ונוספים במערכות הגוף פוגמות בהרגשה הכללית ובטיב איכות החיים.כאן באה שיטת פאולה לעזר על-ידי תרגילים קלים ופשוטים לעשייה. תרגילים שבבסיסם הפעלה של השרירים הטבעתיים שבהמשכם תגובות שרשרת הגורמות לשינוי במתח השרירים. שרירים שהיו במתח שריר לא תקין חוזרים למתח הטבעי, הגוף חוזר לתפקוד ובאופן טבעי הלחץ והמתח הנפשי מרפים והאדם ירגיש נינוח ושינוי ביכולת התפקוד היומיומית.

לסיכום ניתן לומר שפאולה גילתה ששרירי הסוגרים הם גם שוערים וגם שערים המחברים בין מערכת הפעלת השרירים המודעת לבין מערכות של הגנה וריפוי טבעי.

 

סילביה שמיר מורה/מטפלת מוסמכת בשיטת פאולה משנת 95', טיפולים פרטניים ובקבוצות. מפתחת גישת "כן לריפוי", מנחה קבוצות זוגות ונישואין, מטפלת בפרחי באך ומתקשרת.
לאתר של סילביה www.2bu.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב