דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פציעות ספורט וצמחי מרפא 

מאת    [ 01/07/2010 ]

מילים במאמר: 822   [ נצפה 2551 פעמים ]

הספורט המאסיבי היה בעבר נחלתם של מקצוענים בלבד. לאחרונה חל שינוי מרענן בקרב האוכלוסייה כולה  וביחסה אל הפעילות הגופנית. חדרי כושר רבים נפתחו , ליגות למקומות עבודה התעבו, קבוצות ענק של רוכבי אופניים ממלאות את הכבישים ואת השבילים כמעט בכל בוקר בשעות המוקדמות ואפילו קבוצת הכדורגל השכונתית עיבתה את עצמה לכדי קבוצה מתאמנת וצומחת מבחינת הכושר הגופני והמקצועי שלה.

תופעה מבורכת זו  מביאה עימה את פציעות הספורט אל כלל האוכלוסייה...

פציעות שבעבר היו נחשבות לפציעות שימוש יתר (over use ) במפרקים ובשרירים הופכות היום נפוצות יותר בעקבות פעילות גופנית מאומצת ופחות בעקבות חוסר פעילות גופנית או כתוצאה מעבודה , יציבה  לא נכונה ומחלות ניווניות של המפרק.

כמעט כל אחד מאיתנו חווה בעבר או חווה בהווה את נחת ידה של פציעה מטרידה כזו או אחרת. גם אני , מודה, מרגיש ומברך את ברכיי בקילומטר ה9-10 בכל ריצה או את הכתפיים לאחר כמה קילומטרים של שחייה.

ישנן מספר פציעות אופייניות שאני נתקל בהן כקלינאי בשנים האחרונות:

פציעות של חוליות הצוואר- נובעות מחבלות , נפילות , צליפת שוט  וירידה באיכות הסחוס בין החוליות הצוואריות. פציעה זו נפוצה אצל שחיינים שמסובבים את ראשם לצד אחד בלבד, אצל רוכבי שטח לאחר נפילות ותאונות, ואצל כדורגלנים . התופעות העיקריות יהיו קושי והגבלה בתנועה, כאב ברוטציה (סיבוב) של הצוואר, או בכיווץ השרירים האחוריים של העורף.

פציעות של הכתפיים, דלקת של מסובבי הכתף וכתף קפואה- בעיה שהיתה נפוצה בעבר רק אצל אלו שעסקו במקצועות כמו נגרות מסגרות וכל תנוחה שחייבה עבודה מאומצת של היד מעל גובה הכתף. אצל ספורטאים הפציעה נפוצה אצל שחיינים, כאשר השריר הפגוע כאן הוא בדרך כלל החלק העליון של השריר הדו ראשי של הזרוע .bicep femoris . התופעות יהיו הגבלה בהרמה של היד כלפי מעלה, כאב בזמן הפעלת כוח  ובזמן סיבוב של הכתף. הכאב מקרין לרוב לכיוון הזרוע עצמה למרות שמקורו הוא בשרירים העליונים ואף בשרירים אחוריים כגון הsupraspinatus  וה-infraspinatus.

גב תחתון: כאבי גב הם ככל הנראה הבעיה הנפוצה ביותר בעולם. הצרות המרווח הבין חולייתי , שחיקת הדיסק, בלט דיסק, פריצת דיסק, דלקות של שרירי הגב התחתון, חבלות, דלקת בעצב העצה- האישיאס. התסמינים שתרגישו יהיו כרוכים בכאב של הגב התחתון, קושי ביישור או בכיפוף הגב, כאב בזמן מאמץ וויברציה (למשל דיווש או בריצה), הקרנה לכיוון הרגליים, שתעבור במעט את קו הברך בצד הלטרלי שלה ואף תקרין עד לכפות הרגליים אם הפציעה חמורה יותר. חשוב לציין שבפציעות גב הקפדה יתרה על מנוחה ובדיקות מקיפות הנן חשובות מאוד בגלל הסכנה לפגיעה עצבית. פגשתי כבר כמה וכמה אנשים שהזניחו את הכאב וגרמו לעצמם פגיעה בלתי הפיכה...

ברכיים: הברכיים שלנו נושאות את המאמץ ואת המשקל שלנו כמעט בכל פעילות ספורטיבית, חובבנית ומקצוענית כאחד. הדעה הרווחת כאן היא שהכאב קשור בשחיקת הסחוס. טענה זו לא מדויקת במיוחד. כאשר נפגע הסחוס, אין אנו מרגישים כאב. בסחוס אין כלי דם ועצבים ולכן לא קיימים בו תהליכי ריפוי ודלקת ולא קיימת בו תחושה, גם לא של הכאב. כאשר אנו מרגישים אי נוחות וכאבים בברכיים - זהו סימן לכך שהפגיעה, גם אם היא סחוסית במקורה -הגיעה לרקמות הרכות שבסביבת הברך ,כלומר, לגדים, לרצועות ולשרירים. יחד עם זאת מייצרת העצם במקביל,זיזים קטנים במפרק עצמו, מה שמחמיר את הבעיה ובכך מחמיר גם את הכאב.

הטיפול בפציעות ספורט

מניסיוני, הטיפול בפציעות ספורט צריך להיות בשני כיוונים.


    • 1. צמחי מרפא אנטי דלקתיים כגון לבונה (Boswellia serata) , שורש זנגביל (Ginger off) , כורכום (Curcuma longa) וציפורני שטן (Herpagophytum). כל אלו הוכחו כצמחים אנטי דלקתיים יעילים מאוד במחלות מפרקים שונות ובפציעות ספורט ונבדקו במחקרים קליניים רבים. חשוב לציין כאן שלקיחת הצמחים הללו חייבת להיעשות בצורה מדויקת והצמחים חייבים להיות בתקן גבוה של חומרים פעילים ולכן לא כל מוצר שבו תמצאו את הצמחים הללו יהיה טוב ויעיל בצורה מספיקה. מה עוד שלקיחת צמחי מרפא היא כמו לקיחת תרופה לכל דבר, שימו לב והיזהרו משילוב של צמחי מרפא יחד עם תרופות . התייעצו באיש מקצוע.

 


    • 2. החלק השני של הטיפול קשור בעבודה על השריר עצמו. הארכת השריר, הרגעת הסביבה הפגועה, הגדלת טווח התנועה של המפרק והורדת העומס מאזורים שונים של המפרק או משרירים שעושים עבודה של פיצוי בזמן התנועה הוא כלי ללא תחליף בטיפול בפציעות ספורט. כאשר אני ניגש לטפל בפציעות כאלו אני משתמש בטכניקה של עיסוי רפואי ממוקדת על הסביבה שנפגעה, עבודה על רקמת החיבור (הפסייה) , והשרירים הקשורים לתנועה מתיחות תוך הפעלת השריר ואקטיבציות. הטכניקה שאני עובד איתה נקראת Deep tissue training, והיא נוצרה כמעט במיוחד למקרים אלו. הטיפול נעשה בצורה איטית מאוד וממוקדת מאוד על גבי העור , עם שמן שהושרו בתוכו צמחים אנטי דלקתיים חשובים כמו: ארניקה (Arnica Montana) , פרע (Hypericum spp) וקומפרי (Symphytum off). כל אלו כמו הצמחים שהובאו למעלה משפרים בצורה ניכרת את מצב הדלקת, מורידים את הנפיחות במפרק וכמובן שמורידים גם את רמת הכאב במקביל.

 

לסיכום: פציעות ספורט הם היום נחלתם של רבים . חשוב לטפל בפציעות אלו בצורה מובנית ומקצועית ולא לעשות טיפול חד ממדי בלבד כמו הורדת הכאב וכו'. אלו יגרמו בטווח ארוך להחמרה של הבעייה ולהפיכתה לכרונית.

 

אסף קורן ND, נטורופת ומומחה לרפואת צמחים ול -Deep tissue training  . עוסק ברפואה משלימה משנת 2001 , מרצה לרפואת צמחים ולעיסוי רפואי . בעל מרפאה לרפואה טבעית ברחובות ובברור חיל שבצפון הנגב.

אסף קורן ND, נטורופת ומומחה לרפואת צמחים ול -Deep tissue training  . עוסק ברפואה משלימה משנת 2001 , מרצה לרפואת צמחים ולעיסוי רפואי . בעל מרפאה לרפואה טבעית ברחובות ובברור חיל שבצפון הנגב.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב