דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתוך סדנת פעמונים - מודעות עצמית מהי? 

מאת    [ 30/06/2010 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 2072 פעמים ]

מודעות עצמית


כל אדם באשר הוא אדם,קיימת בו מודעות עצמית.המודעות העצמית היא בעצם האפשרות שלנו לזהות את דפוסי ההתנהגות החוזרים  שלנו,ולהבין מעיין נובעים דפוסים אלה.

כדי לשנות את הדפוס אנו חייבים לשנות דפוסי חשיבה והרגלים,כדי לשנות התנהלות.ההרגלים נרכשים כצורת התנהגות שנוצרה בעקבות מצב מסויים,ולאחר מכן,ההרגל הופך לטבע -אפשר לשנות הרגלים אי אפשר להפטר מהם,ולכן הרגל משנים ומחליפים להרגל אחר.

חלק גדול ממודעות עצמית, היא היכולת לפתח מיומנות אישית ,כדי להעשיר את היכולת העצמית שלנו להתפתח כיחיד וכחלק מחברה.ההרגלים יוצרים בעצם מסגרת קבועה שבה אנחנו מתפקדים יום אחר יום ורגע אחר רגע ע"פ "הטייס האוטומטי" שלנו.

לא כל רגע אנחנו עוצרים וחושבים כיצד לפעול במצב נתון מסויים."הטייס האוטומטי" למעשה משרת אצלנו את אי הצורך לקבל החלטות זהות כל פעם מחדש.

אולם כדי לעשות שינוי,יש צורך להתבונן ב"טייס האוטומטי" ולהבין,שבהרבה מקומות הוא אינו משרת את האינטרס שהוא נועד לשרת.ויש צורך "להחליף" את דרך ההתבוננות שלנו בעצמנו,וע"י כך לשנות הרגלים.

לדוגמא: הרבה פעמים אנשים מתנהלים בתוך מע' יחסים כושלות,או הערכה עצמית נמוכה,או מקום עבודה שאינו מאתגר,ונתקלים יום יום באותם בעיות שמאמללות אותם לאורך שנים ומרות כל הכאב,התסכול והצער,אי אפשר לפתור מקומות אלה.

מתי בעצם אמחנו מזהים בעיה?

כאשר דבר מסויים גורם לנו נזק נפשי,או סבל נפשי,או מועקה פנימית בדרך זו או אחרת,ואין ביכולתנו לשנות זאת למרות שהמצב אינו משתנה והרבה פעמים נעשה יותר גרוע. והדבר הנוסף שהבעיה אינה חד פעמית וחוזרת על עצמה כל פעם מחדש.

לדוגמא: מע' יחסים זוגית שהיא קשה,ומתנהלת באופן שגורמת  לתסכול עמוק,צער,כאב לב,ופרידה -זה מוכר לכולנו. אולם כאשר סימבול המע' חוזר בכל מע' יחסים ,למרות שבני הזוג מתחלפים,זוהי בעיה שחוזרת על עצמה. או מקומות עבודה -אף פעם לא מסתדרים עם ה"בוס" או עם האנשים במקום העבודה - האוירה קשה,תחושה של תסכול וחוסר אונים.

כל אחד מאיתנו חווה פה ושם תיסכולים,אולם כאשר אותה התנהלות מעצבנת חוזרת על עצמה כל פעם מחדש - זוהי כבר צורת התנהגות אישית שראוי לשים עליה את הדעת ולשנותה. כדי לזהות בעיה,אנחנו קודם כל צריכים להיות כנים עם עצמנו - ולהודות שכל אחד מאיתנו חי תחת מסכה גם בפני עצמו.

קשה לנו לקחת אחריות אישית על הכשלונות שלנו,ויש לנו אלף תירוצים בפני עצמנו והעולם,למה הדברים קורים דווקא לנו. בד"כ המצב שבו אנו נמצאים זהו מצב שאנו יצרנו דרך האמונות שלנו,תפיסות חיים,פסיכולוגיה,הורים,והתרבות הסביבתית שגדלנו בה.

כדי לשנות מצבים מסוימים או דרך התנהלות מסוימת ,צריך צורך פנימי חזק מאוד שיעודד אותנו לבצע את השינוי.השינוי מתחיל בעצם מהידיעה שיש צורך לעשות שינוי.כלומר,אדם מבין שדרך ההתנהלות שלו,ההרגלים שלו,וצורת ההתייחסות שלו ,אינם משרתים יותר את האינטרסים שלו ,ומכאן הוא למד שיש צורך בשינוי.

כאשר יש צורך בשינוי יש מקום למצוא את הרצון והכח להוציא זאת מכח המחשבה לכח המעשה. רוב האנשים מוותרים לעצמם ועל עצמם לטובת השיגרה,ולטובת ה"נוחות" המסויימת שהם מקבלים מה"מוכר".

המוכר לא בהכרח טוב. לפעמים צריך לצאת מה"מוכר" ומהנוחות המדומה שהוא מעניק ,כדי להתחבר לעצמנו ולהיות אוטנטיים עם עצמנו,לבנות לעצמנו איכות חיים אחרת עם העצמה אישית והגשמה עצמית שתספק לנו מקום טוב להיות בו. כד לעשות שינוי אתם צריכים להרשות לעצמכם להיות בעלי "ראש פתוח, ולהבין שמה שמעכב את ההתפתחות זהו הפחד משינוייים.,לקיחת אחריות אישית על עצמכם ועל האושר הפנימי שלכם.

בילי רביד - ייעוץ, אימון אישי, זוגיות, פאראפסיכולוגיה ותקשור, קריאה בכפות ידיים וקלפי טארות וחיזויים מדוייקים של העבר והעתיד. www.billyravid.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב