דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נתיב הקריסה של קרנות הפנסיה והשפעתו על בכירי הרשויות המקומיות 

מאת    [ 08/09/2005 ]

מילים במאמר: 883   [ נצפה 4047 פעמים ]

מינויו של עו"ד ירון ארבל כמנהל מורשה של קרן הפנסיה נתיב הוותיקה מבשר את האומץ הציבורי של התמודדות שר האוצר נתניהו עם בעית קרנות הפנסיה הוותיקות. בעקבות מינוי זה צפויה הקמת מנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות , שתרכז את ניהולן של הקרנות הוותיקות לאחר שסמכויות הניהול יופקעו מידי ההסתדרות בזמן הקרוב. הקמת מינהלת קרנות הפנסיה הצפויה היא ככל הנראה הסיבה העיקרית לקרב האיתנים , שינהל בעתיד הקרוב מזכ"ל ההסתדרות עמיר פרץ , במגמה שלא להפסיד את המעוז הכמעט אחרון של ההסתדרות בקרב ההישרדות שלה. נבחרי ובכירי הרשויות המקומיות יפגעו אף הם מתהליך ההבראה בקרנות הוותיקות ויעשו טוב אם יפנו לייעוץ ויבצעו פיצול בזכויותיהם הפנסיוניות כך שלפחות חלק מהזכוית יהיה על בסיס הוני פטור ממס ונטול בעיות הבראה.

הכתובת של התמוטטות קרנות הפנסיה הוותיקות הייתה חקוקה על הקיר באותיות קידוש לבנה . מבקרת המדינה , גב' מרים בן פורת , קבעה בסוף פבר' 89 ' , כי היחס בקשר לפתרון קרנות הפנסיה , לא אכפתי ולא רציני די הצורך וכי אם לא יעשה לקידום פני הרעה במועד , נגיע למצב שבו יהיה מאוחר מידי . כעת הגיע המועד שבו כולנו : כל אזרחי מדינת ישראל נשלם את המחיר.

מאז ועד היום חלפו יותר מידי שנים יקרות בהן מפקחים ושרי אוצר השאירו את תפוח האדמה הלוהט לשר האוצר הבא . ואז הגיעו השרים בנימין נתניהו ומאיר שטרית וגילו שקופת המדינה ריקה וצריך לעשות מעשה ובדחיפות .

אסור לשכוח ששר האוצר הנוכחי , בנימין נתניהו היה בעבר ראש ממשלה ועדין יש לו תוכניות לעתיד , לכן הוא האיש שמבין את הבעיה ומסוגל להתמודד עימה .

"פצצת הזמן " של הביטוח הפנסיוני תקתקה לאורך זמן רב מידי .עד שיגאל גרינשטיין לא התפוטר ב1985- מקרן פועלי הבניין ע"י ההסתדרות ולא מונה אח"כ עו"ד יחיאל כץ, כמנהל מורשה , שהחל לנבור במסמכי הקרן ולהגיש כתבי תביעה , לא נודעה מסכת ההתרחשויות שהביאה את קרן פועלי הבניין למצבה .

מינויו של עו"ד ארבל למנהל מורשה של קרן "נתיב " נעשה עפ"י סעיף 68 לחוק הפיקוח על הביטוח שמופעל כאשר מבטח אינו יכול לעמוד בהתחייבויותיו . הגרעון של קרן נתיב כ- 9 מיליארד שקל בהנחת תשואה של 5.57 מיליארד שקל והקרן הבאה אחריה במגדל הינה קרן הפועלים החקלאיים.

מזה מעל עשור שאני זועק מעל כל במה שנפילת קרנות הפנסיה עוד עלולה להיות גרועה מקריסת המניות הבנקאיות . במאמר בדצמבר 1989 בשם :" פנסיה הסתדרותית : מה יקרה כשהעובדים יצביעו ברגלים - " ערכתי ניתוח של מסלול הקריסה שהקורא אותו היום מבין , שהכל היה ברור כבר אז , רק המחיר שכולנו נשלם הלך ותפח .

הכתובת על הקיר הייתה כתובה מזה למעלה מ- 15 שנה , וזמן קצר לפני שעזבה את תפקידה אמרה המפקחת על הביטוח והממונה על שוק ההון , גב' סמט , קבל עם ועדה: " קרנות הפנסיה הותיקות פשטו רגל !! " .

דברו באוצר על גרעון אקטוארי בסדר גודל של - 140: -130 מיליארד שקל (מאה ושלושים מיליארד שקל ). האם יש הבדל בסכומים שהמדינה אינה יכול לשלמם? בג"צ דחה לאחרונה את עתירת קרנות הפנסיה ההסתדרותיות והורה להן לבצע את הוראות האוצר בדבר הפרדה בין הקרנות הותיקות לחדשות וסגן שר האוצר מר יצחק כהן טען שהקרנות הן חדלות פירעון, ולכן חובה לעשות מעשה בדחיפות , ראוי לבחון את משמעות הדברים בנוגע לציבור העמיתים בקרנות :הפנסיונרים , האלמנות והיתומים .

בג"צ פרופ' קניאל מנוב' 99 ' נקבע : אין בהחלטת הממשלה כדי ליצור ערבות שהיא בגדר התחיבות משפטית מחייבת של המדינה לקיים את התחייבויותיהן של קרנות הפנסיה כלפי עמיתיהן - ".
קרנות הפנסיה פועלות בד"כ על סמך תקנון , אולם מסתבר שהגמישות ביישום ובמתן הבטחות למגזרים שונים הייתה רחבה מאד . היה מי שחשב, שאפשר להבטיח הבטחות עתידיות ,מבלי לתת את הדעת מי ישלם ומי ישא באחריות של ההבטחות . אין כל ספק שהזכויות שאותן יקבלו העובדים בפועל , לא יהיו אלו שהובטחו להם בתקנון . להזכירכם ?. התקנון המחייב הוא זה התקף במועד היציאה לפנסיה.

בעבר אמרתי שכדאי לכל הנוגעים בדבר כולל מזכ"ל ההסתדרות , לא להמתין ולחכות לתשובה כפי שמופיעה בדו"ח השנתי של הממונה על הביטוח לשנת 2000 המדבר על " התאפסות הנכסים וחוסר יכולת לעמוד בהתחייבויות שנטלו על עצמן " , להפנים את הלקח של ניהול קרן פועלי הבניין ע"י מנהל מורשה ולשתף פעולה בהשגת פתרון לטובת העמיתים בקרנות .


קרנות הפנסיה הוותיקות - השנה בה צפוי להיגמר להן הכסף :

בנין 2001
נתיב 2005
חקלאים 2006
אגד 2011
קג"מ 2015
סוכנות 2018
מקפת 2026
מבטחים 2030



מצבן של הקרנות הותיקות הוא כזה שהן לא תוכלנה לעמוד בהתחיבויותיהן לתשלום פנסיה לעמיתים מהמקורות הצבורים בהן , ללא עזרת הממשלה .

השנה תעביר הממשלה סכום דומה לסכום המעילה בבנק למסחר כדמי השתתפות שלה בהגנה על עמיתי קרן פועלי הבנין , אולם כאשר כל שנה יחזור על עצמו הסעיף התקציבי הזה וילך ויגדל עם השנים , טענתי שיגיע בעוד כמה שנים שר אוצר שיאמר : לא עוד ואז תבוא לידי ביטוי הפגיעה הישירה בעמיתי הקרנות.

במינויו של מנהל מורשה לקרן פועלי הבניין הכוונה היתה באוצר לפקח על הליך הוצאת הכספים בקרן , ונראה כי הליך זה יגיע גם ליתר קרנות הפנסיה הוותיקות. כיום בקרנות הפנסיה הישנות מצויים 845,000 אזרחים מוקפאי זכויות . מה יהא עליהם ?!
חוקית - לממשלה אין כל אחריות או מחויבות לקרנות.

לממשלה אין כל מחויבות משפטית לכיסוי גרעונות קרנות הפנסיה ולתשואה מובטחת . אחריותה של המדינה הינה אחריות מוסרית לגורל העמיתים , אולם היא חייבת להתבצע תוך גילוי אחריות מלא כלפי כל אזרחיה משלמי המיסים.

ראשי העמותה של "גלגל ההצלה לפנסיה" , שהייתה בתהליכי התגבשות הבינו מהו נתיב הקריסה והציעו הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האירועים שהביאו לקריסת הקרנות , כעת נותרה השאלה הפתוחה , ובימים הקרובים נדע את התשובה האם תוקם מינהלת אחת מאוחדת להתמודד עם בעיית הקרנות , או שימונו מנהלים נפרדים לכל קרן -

במילים אחרות השאלה הינה מה תהיה תוצאת הקרב פוליטי הכלכלי הגדול בין ההסתדרות לממשלה , או בין ביבי - שטרית לעמיר פרץ -
דר' שלמה חזן, מומחה למערכות פנסיוניות והסדרי פרישה ברשויות מקומיות גופים ציבוריים ופרטיים. נמנה על צמרת ענף הביטוח הפנסיוני בישראל .
www.keday.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב