דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישת פסח - פתרון סכסוכים חכם 

מאת    [ 29/06/2010 ]

מילים במאמר: 918   [ נצפה 2665 פעמים ]

גישת פס"ח: פתרון סכסוכים חכם

מחבר: עו"ד רונן סטי, בורר

מבחן הפרקליט והלקוח

ישראל נחשבת למובילה בתעשיית הסכסוכים המשפטיים. מספר התיקים הממוצע לטיפול כל שופט עומד על כ – 2,300 לשנה. מציאות זו מחדדת את מבחן הפרקליט והלקוח בעידן בו מספר עורכי הדין בישראל שובר כל שנה שיאים חדשים, או במלים אחרות, האם לא הגיעה העת לכוון את הלקוח לפתרון סכסוכים בדרכים פרטיות ואפקטיביות?

במשך 40 שנה קפא הליך הבוררות על שמריו. באחרונה חל מהפך, עת עבר בכנסת תיקון מס' 2 לחוק הבוררות, (תיקון מס' 2- ערעור על פסק בורר), התשס"ט-2008, ההופך את הליך הבוררות בישראל למן המתקדמים בעולם. במשך יותר מעשור היה הגישור, כביכול, לנחלת הכל. הגיעה עת המפנה: ניהול הליך בוררות חכם הנערך בהתאם למידות התיק באמצעות הליך אבחון והתאמה מקדים. הבוררות הנה מקצוע ועלינו להתייחס אליו בהתאם.

גישת פס"ח: פתרון סכסוכים חכם

גישת פס"ח גובשה על ידי מחבר מאמר זה, על רקע התמחות בת עשור שנים ויותר בפתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט. בבסיסה עומדת ההכרה בחשיבות התאמת הליך מתאים לפתרון הסכסוך: 9 מסלולי בוררות, מסלולי גישור שונים ומסלול חדשני, המציע תהליך של הערכה נייטרלית מוקדמת. ההבדל בין גישה, הפונה באופן קבוע לבית משפט ובין גישה, המאמצת את גישת פס"ח, ניתן להשוואה בין מסלול הרפואה הציבורי לבין מסלולי הרפואה הפרטיים; ברור כי כל מי שיכול להרשות לעצמו יעדיף בדרך כלל ובמקרים המתאימים במסלול הפרטי.

לוח זמנים גמיש וידידותי, אירוח חם ומכבד, פטור מסדרי דיון נוקשים, ניהול הליך בוררות או הליך אחר ב"גובה העיניים" המשולבים במקצוענות ומוטיבציה גבוהה המביאים לסיום הסכסוך בדרך יעילה ואפקטיבית. בל נטעה, ישראל נתברכה בקהילת שיפוט ראויה ביותר, הן במישור הערכי והן במישור האישי. יחד עם זאת, העומס השיפוטי מקשה מאד על אנשי עסקים ועולם המסחר לקבל מענה הולם תוך זמן קצר לסכסוכים המהווים חלק בלתי נפרד מהתנהלות עסקית. גישת פס"ח לעומת זאת מאפשרת זאת.

גישת פס"ח: איך זה עובד ובמה זה כרוך?

יחידת הפס"ח מתפקדת בדומה למנ"ת (מחלקה לניתוב תיקים) בבית המשפט, אך רחבה בהיקף האפשרויות הקיים בה עבור קהל עורכי הדין ולקוחותיהם. היינו, בעת פניית פרקליטי הצדדים בבקשה לקיים הליך פס"ח מתואמת פגישת עבודה בלו"ז מהיר עם מומחה ליישוב סכסוכים, בדר"כ, עו"ד רונן סטי. מנהל הישיבה בוחן עם פרקליטי הצדדים ולפי צורך, עם לקוחותיהם את נתוני הסכסוך הבסיסיים, מתרשם מגישות הצדדים לסכסוך ובוחר יחד עימם באחד מ – 9 מסלולי הבוררות המתקדמים, הליכי גישור או הערכה נייטרלית מוקדמת או במסלול משולב המתאים לפתרון הסכסוך. אם תרצו, מהלך קלאסי של WIN-WIN.

בין מסלולי הבוררות אשר ייבחנו ניתן למנות את הבוררות במסלול ביטול ללא ערעור, מסלול ערעור פרטי לפי סעיף 21א לחוק הבוררות, מסלול ערעור משפטי לפי סעיף 29ב לחוק הבוררות, בוררות "בייסבול" הידועה גם כ – Last Offer Arbitration, High - Law Arbitration, בוררות "מגשרת" המכריעה בסכסוך בהתאם לאחוזי ההצלחה בהוכחת רכיבי התביעה (אשר נוצרה על ידי מחבר מאמר זה ) ועוד.

בוררות פס"ח ויתרונותיה

בוררות פס"ח גובשה במטרה ליצור הליך בוררות יעיל ואחראי, המכריע בסכסוכים עסקיים בדרך מקצועית ובעלויות סבירות. בנוסף לחשיבות בחירת ההליך המתאים מציעה בוררות פס"ח מספר יתרונות יחסיים מובנים:

1. בוררות Tailor Made

בוררות המותאמת לכל מקרה ונסיבותיו: בישיבה מקדמית ייחודית הנערכת על ידי הח"מ יחד עם ב"כ הצדדים, מותאמים תנאי הבוררות לנסיבות המקרה ולצרכי בעלי הדין ובאי כוחם. כך, במקום להסתפק בכללי בוררות קבועים וסטנדרטיים נבנה הליך בוררות פרטי, יעיל ואפקטיבי, בקיצור, Tailor Made Arbitration;

2. לו"ז קבוע וידוע

קביעת לו"ז ידוע למתן פסק הבוררות בתחילת הליך הבוררות;

3. מודל כלכלי

מודל כלכלי לניהול הבוררות בהוצאות סבירות, בין היתר, באמצעות הסתייעות בעוזר משפטי בעלות מופחתת ובמקרים המתאימים, תוך שילוב מסלול גלובאלי ייחודי;

4. יצירת הסכמות

יצירת הסכמות במהלך הבוררות תוך הסתייעות בכישורי הגישור והסתייעות מושכלת בהליכי A.D.R. במקרים מתאימים אף מופנים הצדדים להליך גישור מוגבל בזמן ומוגדר לפתרון הסכסוך או חלקו;

5. קביעת סדרי דיון יעילים (דוגמאות)

5.1. תכנון מושכל ומלא של הליך הבוררות מוקדם ככל האפשר;

5.2. הגשת כתבי טענות בליווי תצהירי אימות הכולל אפשרות השלמה וחוסך עבודה טכנית וכפולה;

5.3. הליך ממוקד של גילוי ועיון הדדי במסמכים וחסכון של הליכי שאלון והודיות;

5.4. ניסוח של המחלוקות בין הצדדים המונע הותרת מחלוקות בלתי פתורות וחוסך זמן יקר;

5.5. ניהול הליכי הוכחות באופן רצוף, תוך הקצאת הזמן הנדרש ;

5.6. אירוח חם ומכובד;

6. בוררות בשניים

אפשרות לניהול בוררות בצוות עם מהנדס או רו"ח לפי צורך. בנוסף, במקרים המתאימים מופנים בעלי הדין ע"י רונן סטי לבורר, מגשר, מעריך או מומחה מטעמו לשם פתרון הסכסוך. לחילופין, מוצעת רשימת מועמדים לבחירה. ההליך יתנהל בהתאם לתוצאות ישיבת פס"ח.

7. ניהול מקצועי וקפדני של הליך הבוררות

ניהול הליך הבוררות מתוך הבנת ה"שטח" והמגזר העסקי מקרוב, המבוסס על ניסיון רב בפתרון סכסוכים עסקיים מחוץ לכותלי בית המשפט, לצד הובלת תחום ה – A.D.R בלשכת עורכי הדין, בפעילות בינ"ל בבית הדין לבוררות של ה – ICC בפריז, כמו גם ייזום וליווי תיקון מס' 2 לחוק הבוררות עד אישורו בכנסת.

סוף דבר

גישת פס"ח נולדה מתוך הבנת השטח, הבנת הלקוח והפרקליט כאחד. היא קיימת בראש וראשונה לשם שיפור איכות החיים המקצועיים של קהילת המשפט בישראל. אפשר גם אחרת וניתן להגיע ל"ארץ המובטחת" בדמות פתרון הסכסוך בדרך פרטית.

 

המחבר - יו"ר משותף של ועדת הבוררות והגישור בלשכת עורכי הדין, מחוז ת"א ומרכז וחבר וועדת הבוררות הבינ"ל, ICC –פריז.

תיקון מס' 2 לחוק הבוררות - תיקון זה אושר בהתאם להצעת החוק שהוגשה ביוזמת חברי הכנסת גדעון סער ועמירה דותן ועל פי יוזמה לה היה שותף הח"מ, מעת הרעיון ועד להגשמתה בחוק זה.כל הזכויות שמורות למחבר, עו"ד רונן סטי

עו"ד מסחרי, בורר ומגשר, מייסד ובעלים משרד עורכי הדין רונן סטי. המשרד הוקדם בשנת 1998 ושמש כ"בית" מקצועי בו תאגידים ויחידים פותרים סכסוכים בדרכים מתקדמות ומצליחים להתקשר בעסקאות מסחריות, גם כאשר הדבר מחייב פתרון "משברים" בדרך להסכם הרצוי. עו"ד סטי מכהן כבורר ומגשר מסחרי ובינ"ל בבוררויות וגישורים רבים. בשנת 2008 תוקן חוק הבוררות בישראל כפועל יוצא מיוזמתו לשינוי חוק זה בדרך המאפשרת ערעור על פסק בוררות. תשומת לב מקצועית ייחודית מוקדשת לייצוג לקוחות בהליכים אלה לשם פתרון סכסוכים בדרכים אפקטיביות כמו גם לייעוץ וייצוג משפטי ללקוחותינו מתוך הבנת "יום המחר" בעולם העסקים הדינאמי בישראל כבר היום.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב