דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספסלים לבית כנסת 

מאת    [ 28/06/2010 ]

מילים במאמר: 1312   [ נצפה 3420 פעמים ]

  נוחות הישיבה בבית הכנסת

המונח "נוחות" מבטא תחושה סובייקטיבית ביחס שבין המשתמש לאופן בו הוא משתמש במוצר. מובן לכל כי אין דומה הישיבה בתיאטרון לישיבה בבית הכנסת. בשני המקרים מדובר על רהיט המשמש לישיבה, אך הפעילות אותה נדרש לבצע המשתמש שונה לחלוטין ומשפיעה מאד על תכנון הישיבה ועל הגדרת ה"נוחות" של המושב.  כפועל יוצא מאופי השימוש תמצאו כי בדרך כלל הכיסא בתיאטרון עמוק יותר ובעל ריפוד עבה ורך במטרה לצור תחושת "שקיעה". בתיאטרון הזוית בין המושב למשענת הגב תוכננה כך שתאפשר התרווחות לאחור ומיקוד המבט בבמה / מסך  הממוקמים מלפנים. לעומת זאת מערכת הישיבה בבית הכנסת מתוכננת באופן שונה לחלוטין על מנת לשרת באופן מיטבי את המתפלל. מערכת הריפוד, זווית הישיבה, גובה המושב וכו' מתוכננים כך שיעניקו תחושת נוחות המתייחסת לשימושים המשתנים במוצר זה.

מאחר וכאמור תחושת הנוחות היא בעיקרה סובייקטיבית, אין מנוס מלאתר את הגורמים המרכזיים המשפיעים על תחושה זו ולתכנן את מערכת הישיבה כך שתייצר תחושה סובייקטיבית טובה אצל מרבית חברי הקהילה.  להלן חלק ממגוון הגורמים המשפיעים על תחושת הנוחות, ונרחיב במעט באחת מהן :

§         מבנה גופו של המשתמש - גובה האדם, רוחב גופו, אורך רגליו ביחס לגוף כולו וכו' משפיעים מאד על תחושת הנוחות.  סביר להניח כי בכל קהילה שותפים נשים גברים וילדים בעלי מבנה גוף שונה. בהתאם תפיסת הנוחות אמורה לשקף את המכנה המשותף הרחב ביותר אליו ניתן להגיע.

§         מיקום המושב בבית הכנסת - המרחק ממוקד ההתרחשות העיקרי וזווית המבט לנקודה זו, מהווים גורם בעל משקל בתחושת הנוחות.  אין דומה הישיבה בעזרת נשים ב"גלריה" לישיבה בשורה הראשונה בבית הכנסת .

§         צפיפות הישיבה, שיפוע הרצפה, אקוסטיקה, הפרשי גבהים בתוך חלל בית הכנסת ונתונים פיזיים נוספים הנובעים ממבנה בית הכנסת, מחייבים התייחסות בהיותם בעלי השפעה על תחושת הנוחות.

§         מאפייני השימוש במערכת הישיבה משתנים באופן קיצוני במהלך התפילה. בהתאם מתחייב ויתור מסוים על נוחות הישיבה עצמה על מנת להגיע לאופטימום המשרת את שלל המצבים. נזכיר את מעבר ממצב ישיבה למצב עמידה ולהיפך המתבצע פעמים רבות לאורך התפילה, את הרצון לקרוא  בסידור במצבים שונים ובמרחקים שונים,  את  ההכרח לאפשר מעבר מתפללים לאורך השורה במהלך התפילה, את אורך התפילה המכתיב את אורך השימוש במערכת הישיבה. אלו ועוד מסבירים את הצורך לוותר במידה מסוימת על הנוחות במצב אחד על מנת לאפשר מעבר נח לתנוחות אחרות.

§         ניצול מבנה בית הכנסת למטרות שונות בשעות שאיננו משמש כאולם תפילה (אולם לימוד, פינוי ספסלים בשמחת תורה וכו' ) מכתיב לעיתים התאמות במבנה המושב הבודד והספסל כולו, ובעקיפין משפיע גם על תחושת הנוחות האובייקטיבית.

§         ריפוד המושב נועד כמובן לשפר את תחושת הנוחות, ועליו כבר הרחבנו הדברים.

 

5.  ספסל "דוגמא" - מפתח להחלטה - האומנם -

קהילות רבות מבקשות מהיצרנים להציב  אצלם ספסל "לדוגמא". באמצעות ספסל זה הן  מבקשות לנסות ולהתרשם ממראה הספסל ומרמת הנוחות שלו, ולהחליט באשר למוצר אותו הם מבקשים לרכוש.

היתרון בדרך זו היא הנוחות הרבה. לכאורה ללא מאמץ רב ניתן לחשוף המוצר בפני הקהילה כולה, להתרשם ממנו ובעיקר להשוות בין מוצרים של יצרנים שונים.

באופן פרדוכסלי גם עבור חלק מהיצרנים דרך זו הינה הדרך המועדפת שכן היא מציבה בחזית ספסל בודד וחוסמת בפני הלקוח את הזדמנות להתרשם מגורמים נוספים - חשובים אף יותר -  עליהם נעמוד בהמשך.

רבים שוגים בעניין זה ובוחנים את רמת הנוחות הסובייקטיבית באמצעות ישיבה חד פעמית על מושב "דוגמא". התנסות זו איננה בוחנת את נוחות הספסל בהקשר לאופן השימוש ה"אמיתי", שכן ספסל ה"דוגמא" הבודד  מספר סיפור חלקי בלבד. על כן לא מומלץ  להסתפק בו כמדד יחיד לקניה.

במספר דוגמאות נבקש להצביע על סוגיות שלא ניתנות לבחינה באמצעות ספסל דוגמא :

§         מקובל כי ספסלי הדוגמא הם בני 2 מושבים. לכשיתוכנן אופן הצבת הספסלים בביה"כ, סביר להניח כי חלק מהשורות תהינה בנות 6 מקומות ואף יותר. חומרי הגלם מגיעים באורך 2.5 מטר וניתן לייצר מהם ספסל באורך מרבי של 5 מקומות. נגזר מכך כי עבור ספסל באורך של יותר מחמישה מושבים נדרש היצרן לבצע חיבורים מקצועיים של שני לוחות ובכך להגיע לאורך הספסל הנדרש. ספסל הדוגמה אותו תבחן לא יציג כמובן חיבורים אלו ומה מידת המקצועיות בה הם יבוצעו.

§         רוחב מושב הדוגמא איננו בהכרח זהה לרוחב המושב אשר יותקן בפועל בביה"כ (שיקולי מחיר, מרחב, ומקום משפיעים על תוכנית הצבת הספסלים ועל רוחב המושבים ). בהתאם מידת הנוחות שתחוש איננה מייצגת את התוצאה הסופית.

§         על מנת לבחון הנוחות באופן מייצג, עליך לשבת על הספסל כ - 60 דקות (אורך התפילה הממוצעת), ולא 30 שניות. כמו כן  על מנת להתרשם מנוחות הישיבה, יש להציב הספסל באופן אשר ייצג את מיקומו הסופי בביה"כ  ובכלל זה את המרווח מספסלים אחרים.

§         לבסוף, כל חברה תשקיע את מרב המאמצים באיכות מוצר הדוגמא. סביר כי כל חברה יכולה להציב ספסל דוגמא של 2 מקומות הנראה מושלם. רצוי לבחון יכולתם לייצר כמות גדולה של ספסלים באיכות קבועה הדומה לזו של ספסל דוגמא

 

לאור כל זאת, אנו ממליצים על שני צעדים משלימים אשר יאפשרו לכם לבנות תמונה שלמה ולקבל החלטות מושכלות המבוססות על מכלול העובדות:

                     א.         בקרו במספר בתי כנסת שהתקינה כל חברה. בחנו את הריהוט כשהוא מותקן בתצורתו הסופית, השוו את מצב הרהיטים לאחר מספר שנות שימוש, דברו עם אנשי הקהילה  והתרשמו מהשרות והמקצועיות שהפגינה ונתנה החברה לפני המכירה ולאחריה, ומדרך התמודדותה עם ההתקנה ועם תקלות או צרכים אחרים שעלו במהלך השנים.

                      ב.         בקשו מהיצרן לאפשר לכם לבקר במפעל הייצור של החברה. בדרך זו תוכלו להתרשם באופן בלתי אמצעי מהחברה, מהאמצעים העומדים לרשותה, ומאופן התנהלותה.  תוכלו להתרשם ממגוון רחב של דוגמאות ומוצרים, מהטיפול בחומרי הגלם (בקשו לראות את תהליך בקרת הלחות), מתהליכי היצור, מחומרי הגימור ואופן יישומם ומתשומת הלב הניתנת לפרטי ההזמנה.

הביקור גם יאפשר לכם להתרשם מאיתנות החברה ומהסבירות כי החברה תעמוד לרשותכם לאורך שנים ארוכות בהם תשתמשו במוצרים.

האם נכון לקבל החלטה על קניית ריהוט בערך של עשרות או מאות אלפי שקלים רק ע"י בחינת ספסל דוגמא - נדמה שאין צורך להשיב.

שלום אשכנזי, מנהל שיווק לביא תעשיות רהיטים http://furniture.lavi.co.il/ | shalom@lavi.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב