דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהם החובות המוטלות על ועדת הרשות בדיון בבקשה לנכה נזקק 

מאת    [ 28/06/2010 ]

מילים במאמר: 598   [ נצפה 2519 פעמים ]

על פי סעיף 118 לחוק הביטוח הלאומי לועדה הרפואית הסמכות הבלעדית לקבוע אם הנכות שטוען לה הנפגע נובעת מהפגיעה בעבודה וכן את סוג הפגיעה ואת שיעור הנכות. 

לעיתים, מקום בו סבורה הועדה הרפואית כי מצבו הרפואי של הנפגע אינו סופי והוא עשוי להשתנות תוך זמן סביר בעתיד, היא רשאית לפסוק לו אחוזי נכות לתקופה זמנית בשיעור שתמצא לנכון.

במקרים אלה, הועדה הרפואית אינה מחוייבת להסתמך על מבחני הנכות ושיעורי הנכות שלצידן והיא רשאית לפסוק נכות זמנית לתקופה ארוכה וממושכת ובשיעור נמוך מאוד אשר יש בה לזכות את הנפגע בקצבה חודשית בסכום כספי זעום ביותר שלא יהא בו די אפילו לכלכלתו. 

במצב זה, נפגע אשר אין לו יכולת קיום באותה התקופה- אין הוא מסוגל לעבוד בשל הפגיעה ואין לו מקורות הכנסה אחרים, רשאי להגיש תביעה להכרה "כנכה נזקק" בהתאם לתקנה 18 א' לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגיע עבודה ), התשט"ז-1956 , המאפשרת לנפגע ליהנות מהגדלת נכותו הזמנית למשך תקופה קצובה ולזכותו בקצבה חודשית גבוהה מזו שנפסקה לו. 

בהתאם להוראות תקנה 18 א' הנ"ל, הסמכות לדון בשאלת היותו של הנפגע "נכה נזקק" נתונה לועדת הרשות המורכבת מפקיד שיקום, רופא מוסמך ומעובד המוסד ואשר בידיה הופקדה הסמכות לקבוע באם לנפגע סיכוי סביר למציאת עבודה במצבו  הנ"ל ובאם קיימת לו הכנסה מתעסוקה.  

בפרשת ח'דר משרקי שנדונה לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בנצרת בתיק בל 1328-10 עלו לדיון שאלת סמכותה של ועדת הרשות ושאלת זכויותיו של הנפגע שעניינו מונח לפתחה.  

באותו מקרה, דובר בנפגע שעניינו נדון מספר פעמים בפני הועדות הרפואיות, אשר מצאו לפסוק לו פעם אחר פעם נכויות זמניות בשיעורים משתנים. 

בהמשך לכך, פנה הנפגע לפקיד התביעות והגיש בקשה להכיר בו כנכה נזקק לתקופה בה נפסקו לו שיעורי הנכות הזמניים . תביעתו אושרה בחלקה על ידי ועדת הרשות ונדחתה בנוגע לחודשים אשר לשיטתה מצבו השתפר והיה לו בהם סיכוי סביר לעבודה, תוך שהיא נסמכת בכך על החלטות הועדה הרפואית.

על החלטה זו הגיש הנפגע תביעה לבית הדין האזורי לעבודה משטען, בין היתר, כי ועדת הרשות כלל לא בדקה אם קיים שיפור במצבו מבחינת יכולתו לעבוד, לא התייחסה למקצועו, לגילו ולסיכוייו לחזור לעבודה ולא אפשרה לו לטעון בפניה. 

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעת הנפגע, בקובעו כי בהיותה של ועדת הרשות גוף מעין שיפוטי. החלטתה, ככל החלטה מנהלית אחרת נתונה לביקורת שיפוטית. 

בית הדין הוסיף וקבע, כי בהתאם לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה, על ועדת הרשות לפעול על פי כללי המשפט המנהלי וחלות עליה חובות הכוללות, בין היתר, ניהול פרוטוקול, קיום זכות הטיעון של המבוטח והנמקת החלטותיה. 

העובדה כי הרכב הוועדה חייב לכלול פקיד שיקום מלמד על כך כי עליה לשקול שיקולים תעסוקתיים ולא רק רפואיים.  

מקום בו לא מתייחסת ועדת הרשות להיבטים התעסוקתיים של הנפגע הכוללים , התייחסות להשכלתו, גילו וניסיונו התעסוקתי שאז נפל פגם בהחלטתה.  

לא זו בלבד, בית הדין הוסיף וקבע, כי בשאלת חובת ההנמקה הנדרשת שאז יש להקיש מפסיקת בית הדין הארצי בתיק עבל 327/03 , בהתייחסו לחובה זו של הוועדה הרפואית בדונה בדרגת אי כושר של המבוטח , לפיה אין די בכך שהועדה תנמק החלטתה בכך שהיא סבורה כי המבוטח מסוגל לעבודה ביום מלא שלא מצדיקה מאמץ פיסי ניכר ולא התכופפויות מרובות בהיות הדברים בבחינת מסקנה ולא הנמקה מספקת. 

על ועדת הרשות להתייחס למלוא המסמכים הרפואיים שעמדו לנגד ענייה , לרבות אלה מטעם הנפגע בעיקר במקום בו מוגשת חוות דעת פסיכיאטרית שעיון בה מעלה אבחנות ביחס למוגבלויות בתפקוד אצל הנפגע .

על הועדה לשקול ולהתחשב לא רק בנכותו הרפואית ובמגבלותיו של הנפגע כאמור בדו"ח הפוסק הרפואי, אלא גם בנסיבות העובדתיות המסוימות של המקרה, ולשם כך היא צריכה לזמנו ולאפשר לו להציג בפניה טענותיו- התעלמות מכך יש בה משום הפרה של כללי הצדק הטבעי.  

הכותב הינו עו"ד ממשרד גיל סמרה, משרד עורכי דין ונוטריון . משרד ותיק הקיים מזה 13 שנים ואשר מתמחה בטיפול בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי, תאונות עבודה, תאונות דרכים, מחלות מקצוע, נזקי שמיעה, מיקרוטראומה, נפגעי פוליו , ניידות, שירותים מיוחדים , נפגעי פעולות איבה ועוד. שירותי המשרד כוללים ייצוג והופעה בבית המשפט, בבית הדין לעבודה, בפני וועדות רפואיות ובפני וועדות עררים. נשמח לעמוד לשירותכם ולהשיב לכם על כל שאלה . כתובתנו : רחוב משה לוי 11, בית UMI,ראשל"צ , לפניות התקשרו : 9511126 - 03 כתובת אתר: www.samara-law.co.il  www.nifga-avoda.co.il דוא"ל: href="mailto:gil@samara-law.co.ilgil@samara-law.co.il">">gil@samara-law.co.il  href="mailto:law@nifga-avoda.co.illaw@nifga-avoda.co.il">">law@nifga-avoda.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב