דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי קריירה 

מאת    [ 23/06/2010 ]

מילים במאמר: 650   [ נצפה 1798 פעמים ]

שינוי קריירה

מחשבות על שינוי קריירה

הרצון לשינוי קריירה מתעורר לפעמים בעקבות תחושה שהמקצוע שבחרנו לא מתאים לנו בכלל, ולפעמים בגלל ההתפתחות האישית שלנו, שמביאה אותנו לרצות בשלב מסוים משהו אחר, גם אם מקצוענו התאים לנו בעבר.

אבל בדרך לשינוי מקצוע אנו עומדים הרבה פעמים מול מכשולים של "אין לי מספיק כסף", "אני לא רוצה ללמוד משהו חדש ואחר כך לגלות שזה לא מתאים לי", "אני לא יודע מה אני רוצה", "בגילי לא יעסיקו אותי עם מקצוע חדש שאין לי בו שום נסיון" ועוד.

הסיבות האלה הגיוניות לחלוטין, וגם מייצגות את הקושי לוותר על הנוחות שבדברים מוכרים והחשש משינוי. בעבר קראתי על מישהי (לצערי אינני זוכרת מי והיכן) שהחליפה את המלה "מכשולים" במלה "משוכות". אהבתי לראות איך שינוי של מלה אחת למלה דומה יכול לשנות לגמרי את התמונה לגבי הרעיון של קשיים בדרך, שהרי על משוכות ניתן לדלג, עם קצת מאמץ ואימון.

במאמר זה אכתוב בקצרה על כמה מהמשוכות הללו. 

וויתור על הנוחות

הסיבה לקושי בוויתור על הנוחות שבמצבים מוכרים, היא מנגנון הנמצא במוחנו, שתפקידו לאזן את הדברים בחיינו. המנגנון נזעק להגנה ברגע שאדם מתחיל לרצות לעשות צעד בלתי מוכר לו. הוא מחפש דרכים לשמירת המצב הקיים, ואת זה הוא עושה על ידי שליחת זרם מחשבות, השולחות אלינו היסוסים רבים לגבי הצעד שאנו רוצים לעשות. ההיסוסים הללו נראים לנו כמחשבות אמיתיות והגיוניות מאד. 

אם אנו רוצים לבצע שינוי אנו צריכים לזהות את ההיסוסים בשמם הנכון, כבאים מאותו מנגנון הגנה, ולהיות נחושים לבצע את השינוי למרות ההיסוסים. קל יותר להגיד מלעשות, אך כל צעד קטן בכיוון זה יכול להשפיע רבות.

ומה אם יתברר שהשקעתי זמן וכסף במקום הלא נכון

חשוב לעשות בירור מקיף לגבי המקצוע החדש שאנו חושבים ללמוד, אך העולם שייך למעזים. הסיכון מביא את הסיכוי. אי לקיחת סיכון משאירה אותנו במקום שבו אנו לא כל כך מרוצים. אנשים מצליחים הם אלה שלא נצמדו כל חייהם לדברים בטוחים בלבד. 

שיחות עם אנשים העוסקים במקצוע שאנו שוקלים ללמוד ומציאת מידע באינטרנט יגבירו את בטחוננו לגבי הבחירה, לכאן או לכאן. התייעצות עם איש מקצוע, המוודא ששאלנו את עצמנו את כל השאלות הנכונות, יכולה גם היא לעזור מאד. 

שינוי קריירה - איך אבחר תחום חדש?

בדרך כלל יש לנו אי אילו מחשבות על כיוונים הקרובים ללבנו, אך בכל אחד מהם יש גורם או גורמים שמקשים על בחירה באותה אפשרות. "אני לא אתחיל ללמוד עכשיו פסיכולוגיה", "בעיר שלנו יש כבר עשר חברות קייטרינג. זה הרבה תחרות" ועוד. במקרים אחרים אין לנו מושג מה מתאים לנו, ושום דבר לא נראה מושך במיוחד, גם לא אחרי שעברנו על רשימה של מאות מקצועות. 

במקרים אלה צריך כיוון חשיבה חדש. לא לחשוב על מקצועות כלל, אלא על כל דבר אחר הקשור לכך, שיוביל לבסוף לעיסוק המתאים. למשל: מהן הפעולות שאני אוהב לעשות (להדריך, לדבר, להגות פתרונות, להרכיב, לטפל, לפרסם, לתכנן, לעצב)? מהם הערכים המנחים אותי? מה חשוב לי? ועוד. חיבור התמונה העולה מהתשובות לכל השאלות הללו יוביל לבסוף לעיסוק מתאים. לא במקרה אני משתמשת כאן במלה "עיסוק" ולא "מקצוע". חיפוש בין המקצועות ה"רשמיים" הקיימים לא תמיד עוזר. לעומת זאת עיסוקים יש הרבה יותר. אם רוצים ניתן להיעזר באיש מקצוע, שיכול, כאמור, לעזור לשאול את כל השאלות הנכונות וגם לשקף דברים שלא הבחנו בהם קודם לכן. 

בין מה שאני רוצה למה שהמציאות מכתיבה

לעתים אנו חשים שהמציאות מקשה עלינו לבחור בתחום שחשבנו עליו. למשל, יתכן שהתרשמתי שלמקצוע הרצוי לי אין כל כך הרבה ביקוש, או שלצורך עיסוק באותו מקצוע נדרש משך לימודים ארוך יותר מזה שאני מוכן להקדיש, או פערים אחרים בין מה שאני רוצה למה שקיים בשטח. במקרים אלו צריך לבחון האם יש איזו חוליה בשרשרת המגבלות המקיפה אותי שאני יכול לפרוץ בכל זאת? מהן התפיסות והאמונות שלי העומדים מאחורי אותן מגבלות? יתכן שיש שם מקום לשינוי. האם יש שיטות לעקוף מגבלה אחת או יותר? (אם אני לא רואה אפשרות כזו זה לא אומר שאין. גם כאן ניתן להתייעץ) ועוד.

מה עוד ניתן לעשות במקרים הללו? קראו על שינוי קריירה - גורמים מעכבים והצעות.

חפצי רובלין, מנהלת "בחירה טובה" ? הכוונה לבחירת מקצוע, מייעצת בנושאי מקצוע ושינוי קריירה.www.bchiratova.com 02-9919070




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב